PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 434 Quantitative Methods in Accounting and Finance | 99--107
Tytuł artykułu

Why Narratives in Accounting?

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Skąd narracje w rachunkowości?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Przez lata raporty generowane w ramach rachunkowości finansowej i zarządczej wykorzystywały głównie twarde dane liczbowe. Ekstensywne słowne opisy i objaśnienia nie były powszechnie stosowane w praktyce. Jednak w ostatnich dekach można zauważyć znaczny krok w kierunku bardziej miękkiej i narracyjnej komunikacji w rachunkowości. Cele artykułu to identyfikacja i opis determinant rozwoju narracji w rachunkowości w praktyce oraz wyjaśnienie, dlaczego narracje zyskują na znaczeniu w komunikacji w rachunkowości. Artykuł przedstawia związki rachunkowości z językiem, a następnie koncentruje się na rozwoju narracji w rachunkowości. Zidentyfikowano i przedyskutowano główne czynniki warunkujące ten proces(abstrakt oryginalny)
EN
For years financial and management accounting reports were based primarily on "hard" numbers. Extensive written descriptions and explanations were not common in practice. However, in recent decades there has been a significant shift towards "softer" and more narrative communication in accounting. The purpose of the paper is to identify and describe the determinants of the development of accounting narratives in practice, and to explain why narratives are gaining in importance in the accounting communication. The paper presents the links between accounting and language, and then the development of accounting narratives is described and factors determining the use of narratives are identified and discussed(original abstract)
Twórcy
  • Poznań University of Economics
Bibliografia
  • Alexander D., Jermakowicz E., 2006, A true and fair view of the principles/rules debate, Abacus, vol. 42, no. 2, pp. 132-164.
  • Barthes R., 1977, Image - Music - Text, Fontana Press, London.
  • Beattie V., 2014, Accounting narratives and the narrative turn in accounting research: Issues, theory,
  • methodology and a research framework, The British Accounting Review, vol. 46, no. 2, pp. 111- 134.
  • Beattie V., Pratt K., 2002, Voluntary Annual Report Disclosures: What Users Want, The Institute of Chartered Accountants of Scotland, Edinburgh.
  • Bennett N., Bradbury M., Prangnell H., 2006, Rules, principles and judgments in accounting standards, Abacus, vol. 42, no. 2, pp. 189-204.
  • Beyer A., Cohen D.A., Lys T.Z., Walther B.R., 2010, The financial reporting environment: review of the recent literature, Journal of Accounting and Economics, vol. 50, iss. 2-3, pp. 296-343.
  • Brennan N.M., Guillamon-Saorin E., Pierce A., 2009, Impression management. Developing and illustrating a scheme of analysis for narrative disclosures - a methodological note, Accounting, Auditing & Accountability Journal, vol. 22, no. 5, pp. 789-832.
  • Brennan N.M., Merkl-Davies D.M., 2013, Accounting narratives and impression management, [in:] The Routledge companion to accounting communication, Jack L., Davison J., Craig R. (eds.), Routledge, London, pp. 109-132.
  • CIMA, AICPA, 2014, Global Management Accounting Principles, http://www.cgma.org/ Resources/Reports/DownloadableDocuments/global-management-accounting-principles.pdf (6.02.2016).
  • IASB, 2015, International Financial Reporting Standards, London.
  • IIRC, 2013, The International Integrated Reporting Framework, http://integratedreporting.org/wp-content/uploads/2015/03/13-12-08-THE-INTERNATIONAL-IR-FRAMEWORK-2-1.pdf(6.02.2016).
  • IMA, 2008, Statements on Management Accounting: Definition of Management Accounting, http://www.imanet.org/docs/default-source/thought_leadership/transforming_the_finance_ function/definition_of_management_accounting.pdf (9.02.2016).
  • Jack L., Davison J., Craig R., 2013, The power of accounting communication, [in:] The Routledge companion to accounting communication, Jack L., Davison J., Craig R. (eds.), Routledge, London, pp. 3-6.
  • Jain T.N., 1973, Alternative methods of accounting and decision making: A psycho-linguistical analysis, The Accounting Review, vol. 48, no. 1, pp. 95-104.
  • Masztalerz M., 2012, O standardach rachunkowości. Zasady czy reguły?, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, no. 66, pp. 123-132.
  • Masztalerz M., 2013, Rachunkowość w świetle językoznawstwa, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, no. 71, pp. 177-191.
  • Mazurowska M., 2015, Analiza porównawcza wytycznych Global Reporting Initiative oraz International Integrated Reporting Committee, Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 3, no. 1, pp. 135-148.
  • Merkl-Davies D.M., Brennan N.M., 2011, A conceptual framework of impression management: New insights from psychology, sociology, and critical perspective, Accounting and Business Research, vol. 41, no. 5, pp. 415-437
  • Ollivier B., 2007, Sciences de la communication: théories et acquis, Éditions Armand Colin, Collection «U», Paris.
  • Smieliauskas W., 2013, Argument, audit and principles-based accounting, [in:] The Routledge companion to accounting communication, Jack L., Davison J., Craig R. (eds.), Routledge, London, pp. 228-241.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171440348

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.