PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | vol. 3, t. 321 | 99--113
Tytuł artykułu

Intensywność konkurencji w erze powszechnego wykorzystania Internetu

Autorzy
Warianty tytułu
The Intensity of Competition in the Era of Ubiquitous Internet Usage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest wyszczególnienie sposobów wpływu powszechnego wykorzystania Internetu na intensywność konkurencji oraz wyjaśnienie przyczyn istniejących rozbieżności i sprzecznych poglądów dotyczących oddziaływania globalnej sieci na zmiany konkurencji. Jako narzędzie analityczne wykorzystano koncepcję pięciu sił konkurencji Portera. Dokonano krytycznego przeglądu dotychczasowych badań i uzupełniono go o wnioski wynikające z obserwacji zmian zachodzących we współczesnym środowisku gospodarczym. Na podstawie przeprowadzonej analizy wskazano wielokierunkowe sposoby oddziaływania Internetu na konkurencję w poszczególnych obszarach. Zidentyfikowano także główne przyczyny zróżnicowania opinii występujących w literaturze oraz uzasadniono potrzebę opracowania nowych narzędzi badań konkurencji w warunkach gospodarki internetowej. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to specify how ubiquitous use of the Internet can influence the intensity of competition and explain the reasons for different opinions that exist in this respect. The study is carried out on the basis of the Porter`s five forces analysis. The critical review of existing research on this issue has been done and conclusions from the observation of changes in the contemporary economic environment added. Possible ways in which the Internet has an impact on not only the rise, but mainly fall in intensity of competition have been pointed out. The key causes of ambiguous views suggested in the literature have been identified and the need of finding new tools for competition research in the Internet economy conditions explained. (original abstract)
Rocznik
Strony
99--113
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Accenture (2014), Accenture Technology Vision 2014: Every Business Is a Digital Business. From Digitally Disrupted to Digital Disrupters.
  • Anthony S. D. (2012), The New Corporate Garage, "Harvard Business Review", September.
  • Cao M., Zhang Q. (2013), Supply Chain Collaboration. Roles of Interorganizational Systems, Trust, and Collaborative Culture, Springer, London.
  • Ciesielski M. (red.) (2013), Sieci w gospodarce, PWE, Warszawa.
  • Czakon W. (2015), Sieci międzyorganizacyjne w naukach o zarządzaniu - w kierunku sieciowych modeli biznesu, "Studia Ekonomiczne", "Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach", nr 217.
  • Dimitratos P., Johnson J., Slow J., Young S. (2003), Micromultinationals: New types of firms for the global competitive landscape, "European Management Journal", vol. 21, issue 2.
  • Fernandez Z., Nieto M. J. (2006), The internet: competitive strategy and boundaries of the firm, "International Journal of Technology Management", vol. 35, no. 1-4.
  • Foster J. B., McChesney R. W., Jonna R. J. (2011), Monopoly and Competition in Twenty-First Century Capitalism, "Monthly Review", vol. 63, no. 2.
  • Fung V. K., Fung W. K., Wind Y. (2008), Konkurowanie w płaskim świecie, WAiP i Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Gillerot D., Minton M. (2000), Development of the Internet, Market Structure, and Commercial Practices: The Case of the Publishing Sector, "Communications and Strategies", no. 38.
  • Gorynia M., Jankowska B. (2004), Konkurencja w branży a internacjonalizacja i globalizacja, "Gospodarka Narodowa", nr 11-12.
  • Gorynia M., Łaźniewska E. (red.) (2009), Kompendium wiedzy o konkurencyjności, PWN, Warszawa.
  • Hirt M., Willmott P. (2014), Strategic principles for competing in the digital age, "McKinsey Quarterly", May.
  • Kahn R. E., Cerf V. G. (1999), What Is The Internet (And What Makes It Work), http://www.cnri.reston.va.us/what_is_internet.html
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171440372

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.