PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 439 Problemy ekonomii, polityki ekonomicznej i finansów publicznych | 206--218
Tytuł artykułu

Court excellence model jako narzędzie poprawy sprawności organizacyjnej sądów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Court Excellence Model as A Tool of Improving The Organizational Efficiency of Courts
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Zaspokajanie interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych to podstawowa miara sprawności organizacyjnej sądownictwa. Tylko sprawna organizacja wymiaru sprawiedliwości racjonalnie wykorzystuje i pozyskuje dobra materialne i zasoby ludzkie. Zapewnia także harmonijne współdziałanie wszystkich elementów organizacji. W związku z tym celem podjętych badań jest przedstawienie propozycji Court Excellence Model, łączącego koncepcję modelu doskonałości biznesu (Business Excellence Model - BEM), opracowanego w 1992 roku przez Europejską Fundację Zarządzania Jakością (European Foundation for Quality Management - EFQM), oraz metody benchmarkingu. Zgodnie z metodologią europejską dla zastosowania benchmarkingu instytucji sektora publicznego możliwe jest bowiem wykorzystanie narzędzi benchmarkingu przedsiębiorstw, natomiast EFQM BEM pozwala na stworzenie wystandaryzowanych mierników oceny efektywności funkcjonowania organizacji wymiaru sprawiedliwości(abstrakt oryginalny)
EN
The measure of organizational efficiency of the judiciary is to meet needs and requirements of internal and external stakeholders. Benchmarking is the process of investigation of the most effective solutions that produce superior performance in organisations. This concept could be successfully implemented in organisation of justice. The aim of the paper is to present the benchmarking concept and possibilities of its implementation using EFQM Business Excellence Model for improving the organizational efficiency of courts(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Banasik P., 2014a, Kadra zarządzająca a zaufanie do wymiaru sprawiedliwości, Kwartalnik Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, nr 4(33), http://www.przedsiebiorstwo.waw.pl/files/74/877/banasik-knop-nr-04-2014-low-res.pdf (20.06.2015).
  • Banasik P., 2014b, Nowe kierunki w zarządzaniu wymiarem sprawiedliwości, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Banasik P., 2015a, Sieciowy transfer wiedzy w organizacji wymiaru sprawiedliwości, [w:] Banasik P. (red.), Budowa wartości wymiaru sprawiedliwości. Wymiar prawny, zarządczy i ekonomiczny, Wydawnictwo Kowalewski &Wolf, Gdańsk,
  • Banasik P., 2015b, Organizacja wymiaru sprawiedliwości w strukturze sieci publicznej - możliwe interakcje, "E-mentor", nr 2(59), http://www.e- entor.edu.pl/artykul/index/numer/59/id/1171.
  • Banasik P., Brdulak J., 2015, Organisational culture and change management in courts, based on the examples of the Gdańsk area corts, International Journal of Contemporary Management, no. 14(2), s. 33-50.
  • Bogan Ch.E., English M.J., 1994, Benchmarking for Best Practices. Winning Through Innovative Adaptation, McGraw Hill.
  • Camp R., 1989, Benchmarking. The Search for Industry Best Practices That Lead to Superior Performance, ASQS Quality Press, Milwaukee.
  • Codling S., 2000, Benchmarking, AENOR, Madrid.
  • Delers A., 2015, Benchmarking, Lemaitre Publishing, Wrocław.
  • EFQM, 2015, http://www.efqm.pl/ (23.01.2016).
  • EFQM, 2015a, http://www.efqm.org/efqm-model/fundamental-concepts (23.01.2016).
  • European Commission, 1997, Benchmarking. Implementation of an Instrument Available to Economic Actors and Public Authorities, COM (97) 153/2, Brussels.
  • Kieżun W., 1997, Sprawne zarządzanie organizacją, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Kuczewska J., 2007a, Europejska procedura benchmarkingu. Programy i działania, PARP, Warszawa.
  • Kuczewska J., 2007b, Ocena możliwości wykorzystania europejskiej procedury benchmarkingu dla poprawy konkurencyjności polskich przedsiębiorstw, [w:] Bieliński J., Czerwińska M. (red.), Uwarunkowania realizacji celów Strategii Lizbońskiej w polskiej gospodarce, ODDK Gdańsk.
  • Mandell M.P., Keast R., 2008, Evaluating the effectiveness of interorganizational relations through networks. Developing a framework for revised performance measures, Public Management Review 10(6).
  • Morawska S., Kuczewska J., 2016, Proposal of benchmarking concerning cooperation networks between justice organisations, Analizy i Opracowania KEIE UG nr 3 (025), http://gnu.univ.gda.pl/~keie/aio39.pdf (2.02.2016).
  • Ornarowicz U., 2008, Organizacja, [w:] Strużycki M. (red.), Podstawy zarządzania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Pszczółkowski T., 1982, Zasady sprawnego działania. Wstęp do prakseologii, wyd. VI, Wiedza Powszechna, Warszawa.
  • Pszczółkowski T., 1984, Organizacja od dołu i od góry, wyd. II, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171441784

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.