PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 440 Rachunkowość a controlling | 225--234
Tytuł artykułu

Marka kreatorem kapitału intelektualnego organizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Brand as The Creator of Intellectual Capital in The Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono dyskusję koncepcji kapitału intelektualnego organizacji. Wychodząc od modelu kapitału ludzkiego i intelektualnego zaproponowanego przez M. Dobiję, przeprowadzono paralelną analizę dotyczącą przedsiębiorstwa, czyli organizacji jako całości. Skoro kapitał intelektualny pracownika definiowany jest jako jego ponadprzeciętna zdolność kreatywności w porównaniu do innych pracowników, skutkująca wyższym niż modelowe wynagrodzenie, podobne podejście można zastosować do organizacji. Zatem definiowanie kapitału intelektualnego organizacji jako ponadprzeciętna zdolność do generowania premii za ryzyko (rentowności) w stosunku do ujęcia modelowego pozwala na rozpoznawanie takiej nadwyżki, próbę pomiaru oraz odnajdowania źródeł takiego stanu rzeczy. W niniejszym opracowaniu postuluje się, że jednym z ważniejszych czynników determinujących kapitał intelektualny organizacji jest marka, która obejmuje w zasadzie wiele niematerialnych elementów stanowiących o ponadprzeciętnej zdolności do generowania zysków oraz o wartości rynkowej podmiotu gospodarczego. Korzystając z wieloletnich doświadczeń dotyczących wycen wartości marki, w artykule zaproponowano metodę pomiaru wartości marki w pewnym stopniu skorelowaną z ujęciem podatkowym. Ustalając wartość marki, można nie tylko poznać wartość kapitału intelektualnego organizacji, ale również zmierzyć się z pomiarem tak rozumianej nadwyżki. Rozważania oparto na danych z przedsiębiorstw usługowych podmiotów funkcjonujących na polskim rynku. Z powodu niemożności ujawnienia nazw podmiotów zostały one zmienione na potrzeby wykonania badań naukowych prezentowanych w opracowaniu(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the discussion of the intellectual capital of the organization concept. Starting from the human capital model presented by M. Dobija, the parallel study has been conducted but in case of the capital of the organization as a whole. As the intellectual capital of the employee is defined as the unsual ability resulting in higher wage in comparison to the counterparts, the same concept can be applied to the enterprises acting on the competitive market. Thus the intellectual capital of the organization can be defined as the unusual ability of the organization to generate profits in comparison to the model approach basing on the deterministic risk premium. This enables to estimate the value of this ability and to search the sources of this ability. Using the former research on the deterministic risk premium based on the capital model an attempt to estimate the value of the brand in particular comparnies has been considered. This leads to the hypothesis that brand is the main generator of the intellectual capital of the organization. The study can be tretaed as a part of the more general flow that leads to widening the financial statements, that now contain insuficient information, that could be enriched by the intellectual capital and assets of the enterprises. This could also lead to the managing and controlling of these values()(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Kancelaria Efficis
Bibliografia
  • Dobija D., 2000, Metody mierzenia wartości kapitału ludzkiego i kosztów pracy w firmie, [w:] Ludwiczyński A. (red.), Strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, PFPK, Warszawa.
  • Dobija D., 2003, Pomiar i sprawozdawczość kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa, s. 158.
  • Dobija D., 2005, Metoda pomiaru kapitału kreatywności, Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości, nr 26.
  • Dobija M., 2002, Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie teorii rachunkowości, Przegląd Organizacji, nr 1.
  • Dobija M., 2003, Dlaczego złoty się umocnił?, Master of Business Administration, nr 1.
  • Jędrzejczyk M., 2013, Kurs walutowy, a ekwiwalentna translacja wartości ekonomicznych w gospodarce, Difin, Warszawa.
  • Kozioł W., 2013, System emerytalny zgodny z modelem kapitału ludzkiego, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 31, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
  • Kurek B., 2011, Hipoteza deterministycznej premii za ryzyko, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
  • Renkas J., 2012, Empiryczny test modelu kapitału ludzkiego i minimalnych wynagrodzeń, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 24, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171442618

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.