PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 | 81--96
Tytuł artykułu

Wykorzystanie wskaźników satysfakcji z pracy w procesie zarządzania ludźmi - zarys problemu i propozycja narzędzia badawczego

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Job satisfaction indicators in the management of the organization - an outline of the problem and a research tool proposition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem prezentowanego artykułu jest ukazanie użyteczności pomiaru satysfakcji z pracy w procesie zarządzania ludźmi oraz zaproponowanie narzędzia do pomiaru satysfakcji z pracy. Prowadzenie badań nad stworzeniem kwestionariusza do pomiaru satysfakcji z pracy wydaje się być uzasadnione. Brak bowiem obecnie narzędzia, które ujmowałoby satysfakcję z pracy zgodnie ze współczesną koncepcją dobrostanu, jako pozytywnego doświadczenia emocjonalnego w pracy oraz zadowolenia z pracy. Uzasadniając użyteczność pomiaru satysfakcji z pracy, odwołano się do wyników badań empirycznych wskazujących, iż wiąże się ona z zachowaniami pracowników: liczbą absencji, chęcią porzucenia pracy, motywacją i zaangażowaniem, zdrowiem oraz efektywnością pracy. Następnie przedstawiono wyniki badań własnych nad kwestionariuszem satysfakcji z pracy. Proponowany kwestionariusz okazał się być rzetelnym i trafnym narzędziem pomiarowym, dającym trzy wskaźniki satysfakcji z pracy: zadowolenie z pracy, częstotliwość doświadczeń negatywnych i częstotliwość doświadczeń pozytywnych w pracy. Trafność narzędzia potwierdzono, wykazując także związek jego wyników z chęcią opuszczenia organizacji przez pracownika.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this study is to present the utility of job satisfaction measurement in the process of human resource management and to propose a tool to measure job satisfaction. Conducting a research on the job satisfaction measurement seems to be justified, as there is no tool that measures job satisfaction according to the modern concept of well-being, defined as positive emotional experiences at work and job contentment. In order to show that job satisfaction measures might be useful in management processes, the results of empirical studies have been presented. The studies proved that job satisfaction is related to absenteeism, intention to quit the job, motivation and commitment, mental and physical health and performance of employees. Then, the author's own research on job satisfaction questionnaire has been presented. Proposed questionnaire turned out to be a reliable and valid measurement tool that provides three indicators of job satisfaction: job contentment, frequency of positive emotional experiences, the frequency of negative emotional experiences.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
81--96
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński
Bibliografia
  • Barnes J. G., Secrets of Customer Relationship Management: It's All About How You Make Them Feel, McGraw-Hill, New York 2000.
  • Diener E., Wirtz D., Tov W., Kim-Prieto C., Choi. D., Oishi S., Biswas-Diener R., New Well-being Measures: Short Scales to Assess Flourishing and Positive and Negative Feelings, "Social Indicators Research" 2010, Vol. 97 (2).
  • Diener Ed., Ng W., Harter J., Arora R., Wealth and happiness across the world: Material prosperity predicts life evaluation, whereas psychosocial prosperity predicts positive feeling, "Journal of Personality and Social Psychology" 2010, Vol. 99 (1).
  • Faragher E. B., Cass M., Cooper C. L., The relationship between job satisfaction and health: a meta-analysis, "Occupational and Environmental Medicine" 2005, Vol. 62 (2).
  • Fisher C. D., Mood and emotions while working: missing pieces of job satisfaction?, "Journal of Organizational Behavior" 2000, Vol. 21.
  • Fornell C., Larcker D. F., Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error, "Journal of Marketing Research" 1981, Vol. 18 (1).
  • Fredrickson B. L., The role of positive emotions in positive psychology: The broaden-and- -build theory of positive emotions, "American Psychologist" 2001, Vol. 56.
  • Freeman R. B., Job Satisfaction as an Economic Variable, "The American Economic Review" 1978, Vol. 68 (2).
  • Harter J. K., Schmidt F. L., Asplund J. W., Killham E., Agrawal S., Causal Impact of Employee Work Perceptions on the Bottom Line of Organizations, "Perspectives on Psychological Science" 2010, Vol. 5 (4).
  • Judge T. A., Klinger R., Job Satisfaction: Subjective Well-Being at Work, W: The Science of Subjective Well-Being, M. Eid, R. J. Larsen (eds.), Guilford Press, New York 2008.
  • Judge T. A., Piccolo R. F., Podsakoff N. P., Shaw J. C., Rich B. L., The relationship between pay and job satisfaction: A meta-analysis of the literature, "Journal of Vocational Behavior" 2010, Vol. 77.
  • Judge T. A., Kammeyer-Mueller J. D., Job Attitudes, "Annual Review of Psychology" 2012, Vol. 63 (1).
  • Judge T. A., Thoresen C. J., Bono J. E., Patton G. K., The job satisfaction-job performance relationship: a qualitative and quantitative review, "Psychological Bulletin" 2001, Vol. 127 (3).
  • Kahenman D., Pułapki Myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media i Rodzina, Poznań 2012.
  • Kahneman D., Deaton A., High income improves evaluation of life but not emotional well-being, "Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America" 2010, Vol. 107 (38).
  • Kahneman D., Maps of Bounded Rationality: Psychology for Behavioral Economics Source, "The American Economic Review" 2003, Vol. 93 (5).
  • Konarski R., Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, rozdział 5.
  • Locke E. A., What is job satisfaction? "Organizational Behavior and Human Performance" 1969, Vol. 4 (4).
  • Lyubomirsky S., King L., Diener E., The benefits of frequent positive affect: does happiness lead to success?, "Psychological Bulletin" 2005, Vol. 131 (6).
  • Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia Poznawcza, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006, rozdział 10.
  • OECD, OECD Guidelines on Measuring Subjective Well-being, OECD Publishing, Paris 2013.
  • Pavot W., Diener Ed., The Satisfaction With Life Scale and the emerging construct of life satisfaction, "The Journal of Positive Psychology: Dedicated to furthering research and promoting good practice" 2008, Vol. 3 (2).
  • Raykov T., Estimation of composite reliability for congeneric measures, "Applied Psychological Measurement" 1997, Vol. 21 (2).
  • Saari L. M., Judge T., Employee attitudes and job satisfaction, "Human Resource Management" 2004, Vol. 43 (4).
  • Van Saane N., Sluiter J. K., Verbeek J. H. M., Frings-Dresen M. H. W., Reliability and validity of instruments measuring job satisfaction a systematic review, "Occupational Medicine" 2003, Vol. 53 (3).
  • Weiss H. M., Deconstructing job satisfaction. Separating evaluations, beliefs and affective experiences, "Human Resource Management Review" 2002, Vol. 12 (2).
  • Westover J. H., The Relationship between Job Satisfaction and Other Important Individual, Organizational, and Social Outcomes, "The International Journal of Science in Society" 2011, Vol. 2 (1).
  • Wierzbiński J., Kuźmińska A. O., Król G., Konsekwencje wyboru typu skali odpowiedz w badaniach ankietowych, "Problemy Zarządzania" 2014, Vol. 12 (1).
  • Zakrzewska A. M., Skala satysfakcji z pracy - pomiar poznawczego aspektu zadowolenia z pracy, "Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica" 2003, Vol. 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443374

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.