PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 8 | 21--28
Tytuł artykułu

Etyka w biznesie - wyniki badań polskich przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Ethics in Business : Analysis of Research Results in Polish Companies
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Etyka w biznesie ma kluczowe znaczenie dla przedsiębiorstw funkcjonujących w różnych sektorach gospodarki. Jeśli przedsiębiorstwo chce być postrzegane jako wiarygodny partner w biznesie, powinno wdrożyć tą koncepcję. Biorąc pod uwagę przedstawione uwarunkowania, celem niniejszej pracy jest określenie skali i zakresu wykorzystania etyki biznesu w Polsce, w trzech sektorach gospodarki: farmaceutycznym, tytoniowym i alkoholowym. Badania objęły grupę 30 przedsiębiorstw funkcjonujących w tych sektorach. Badania potwierdziły, że firmy z tych sektorów stosują etykę biznesie w swojej działalności, chociaż skala jej występowania jest zróżnicowana. Bardziej znaczące jest jednak to, że badania potwierdziły iż etyka biznesu jest traktowana jako znaczący czynnik, który wpływa na sukces i wyniki współczesnych przedsiębiorstw, a jej rola będzie się zwiększać w przyszłości. (abstrakt oryginalny)
EN
Ethics in business is of key importance in the existence of companies in numerous sectors. If a company wishes to be perceived as a reliable partner in business, it should implement this concept. Taking into account the aforementioned circumstances, the goal of this study is to identify the scale and scope of the use of ethical behaviours in Poland, in three sectors of the economy, more specifically the pharmaceutical, tobacco and alcohol industries. The research subjects included a group of 30 companies operating in the aforementioned sectors. The research has confirmed that companies from the sectors in question utilize business ethics in their operations, although the scale is differentiated. Most importantly, however, this research has confirmed that business ethics is considered to be a significant factor which has an influence on both the success and profits of modern companies, and its role is supposed to increase in the future. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
21--28
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • [1] Berrone P., Surroca J., Tribo J.A. (2005), Corporate Ethical Identity as Determinant of Firm Performance, Business Economics Series 08, Working Paper 05-31, pp. 1-41.
  • [2] Bugdol M. (2007), Gry i zachowania nieetyczne w organizacji, Difin, Warszawa.
  • [3] Kam C., Chan K.C., Fung H.G, Yau J. (2009), Business Ethics Research: A Global Perspective, "Journal of Business Ethics", Vol. 95, pp. 39-53.
  • [4] De Cremer D., van Dick R" Tenbrunsel A., Pillutla M., Murnighan J.K. (2011), Understanding Ethical Behavior and Decision Making in Management: A Behavioral Business Ethics Approach, "British Journal of Management", Vol. 22, pp. 1-4.
  • [5] Dimitriades Z.S. (2002), Business Ethics and Corporate Social Responsibility in the e-Economy: a Commentary, "Electronic Journal of Business Ethics and Organisation Studies", Vol. 7, No. l, pp. 1-11.
  • [6] Donaldson J., Fafaliou I. (2003), Business Ethics, Corporate Social Responsibility and Corporate Governance: A Review and Summary Critique, "European Research Studies", Vol. 6, No. 1-2, pp. 90-110.
  • [7] Fischer C.M., Lovell A. (2009), Business Ethics and Values: Individual, Corporate and International Perspectives, Pearson Education Limited, Harlow.
  • [8] Jamnik A. (2011), 7he Challenges of Business Ethics - Management and the Question of Ethics, "Tourism and Hospitality Management", Vol. 17, No. 1, pp. 141-152.
  • [9] Jastrzębski M. (2012), Współczesny kryzys gospodarczy jako koniec i początek dla etyki biznesu, Studia i Materiały Europejskiej Wyższej Szkoły Informatyczno-Ekonomicznej w Warszawie, 4, s. 19-28.
  • [10] Klimczak B. (1999), Etyka gospodarcza, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • [11 ] Lórinczy M., Sroka W. (2016), Theoretical Assumptions of the Ethical Business Model, Cambridge Scholars International Publishing, UK (w druku).
  • [12] Lorinczy M., Sroka W., Jankal R., Hittmar S" Szanto R. (2015), Trends of Business Ethics and Corporate Social Responsibility in Central Europe, Shaker Verlag, Aachen.
  • [13] Nogalski В., Śniadecki J. (2001), Etyka zarządzania przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza OPO, Bydgoszcz.
  • [14] Paswan R.K. (2015), Role of Ethics in Modern Business: An Important Key Aspect of the Concern, http://www.internationalseminar.org/XIII_ AIS/TS 1 (A)/17. Mr. Ranjit Kumar Paswan.pdf, access date: 15.07.2015.
  • [15] Rok В. (2004), Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • [16] Salehi M., Saeidinia M., Aghaei M. (2012), Business Ethics, "International Journal of Scientific and Research Publications", Vol. 2, No. 1, pp. 1-4.
  • [17] Skrzypek E. (2010), Etyka w biznesie a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, "Problemy Jakości", Nr 4, s. 3-7.
  • [18] Sroka W., Hittmar Ś. (2016), Business Ethics in Central European Countries: A Case Study of Poland and Slovakia, [in:] W. Sroka, S. Hittmar, J. Kurowska-Pysz (eds.), New Trends in Management and Production Engineering. Regional, Cross- -Border and Global Perspectives, Shaker Verlag, Aachen.
  • [19] Sroka W., Lorinczy M. (2015), The Perception of Ethics in Business: Analysis of Research Results, "Procedia - Economics and Finance", Vol. 34, pp. 156-163.
  • [20] Sułkowski, Ł. (2013), Dylematy etyczne z perspektywy krytycznego nurtu zarządzania, [w:] Ł. Sułkowski, G. Ignatowski (red.), Etyka w służbie biznesu, Studia i Monografie Nr 44, Wyd. Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, Łódź, s. 43-59.
  • [21] Tomczyk-Tołkacz J. (1997), Etyka biznesu. Wybrane problemy, Wyd. AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • [22] Tota I., Shehu H. (2012), The Dilemma of Business Ethics, "Procedia Economics and Finance", Vol. 3, pp. 555-559.
  • [23] Van Liedekerke L., Demuijnck G. (2012), Business Ethics as Field of Teaching, Training and Research in Europe, "Journal of Business Ethics", Vol. 104, No. 1, pp. 29-41.
  • [24] Żuraw P. (2013), Przykłady dylematów etycznych zarządzania w obszarze rachunkowości i finansów przedsiębiorstwa, [w:] Ł. Sułkowski, G. Ignatowski (red.), Etyka w służbie biznesu, Studia i Monografie Nr 44, Wyd. Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, Łódź, s. 91-110.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171443410

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.