PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 442 Wyzwania w zarządzaniu kosztami i dokonaniami | 32--51
Tytuł artykułu

Model biznesu w raportowaniu zintegrowanym

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Business Model in Integrated Reporting
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Model biznesu został wskazany przez International Integrated Reporting Council jako jeden z głównych tematów przyszłego ukierunkowania sprawozdawczości organizacji i podstawowy element treści raportowania zintegrowanego. Model biznesu jest zagadnieniem niezmiernie istotnym, ponieważ pokazuje sposób, w jaki organizacja kreuje i zatrzymuje wartość, a jego komunikacja w raportowaniu organizacji uznawana jest za niezbędny grunt dla analizy działalności jednostki. Celem artykułu jest analiza ujawnień na temat modelu biznesu w praktyce raportowania zintegrowanego polskich spółek publicznych. Omówiono w nim model biznesu jako kluczowy element raportu zintegrowanego oraz przeanalizowano ujawnienia na temat modelu biznesu w raportach zintegrowanych spółek notowanych w indeksie WIG30 za rok 2014. Wykorzystano w tym celu wyniki studiów literatury przedmiotu oraz wcześniejszych badań autorów. Artykuł przyczynia się do dyskusji na temat informacji narracyjnej w raportowaniu organizacji(abstrakt oryginalny)
EN
"Business model" was indicated by the IIRC (International Integrated Reporting Council) as one of the main topics for the future direction of reporting by organizations and the essential (key) content element of an integrated report. Business model is an issue of extraordinary significance as it shows the way in which an organization creates and maintains value, while its communication in an organization's reporting is recognized as the primary grounds for analyzing the entity's business performance. This article aims to analyze business model disclosures in the integrated reporting practice of Polish public companies. The article discusses business model as a key element of an integrated report and analyses business model disclosures in integrated reports of the selected companies listed in the WIG30 index for the year of 2014. The article uses the results of the related literature studies and the results of the earlier research by the authors. This article is a contribution to the discussion on the narrative information contained in reporting by organizations(original abstract)
Twórcy
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
  • AGH Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Bagnoli C., Redigolo G., 2016, Business model in IPO prospectuses: insights from Italian Innovation Companies, Journal of Management & Governance, vol. 20, issue 2, s. 261-294.
  • Beattie V., Smith S.J., 2013, Value creation and business models: refocusing the intellectual capital debate, The British Accounting Review, vol. 45, no. 4, s. 243-254.
  • Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., 2015a, Model biznesu w sprawozdawczości polskich spółek publicznych na przykładzie branży energetycznej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Zarządzanie kosztami i dokonaniami, nr 398, s. 36-52.
  • Bek-Gaik B., Rymkiewicz B., 2015b, Sprawozdawczość zintegrowana w praktyce polskich spółek giełdowych, w druku.
  • Bini L., Dainelli F., Giunta F., 2016, Business model disclosure in the Strategic Report, Journal of Intelectual Capital, vol. 17, iss. 1, s. 83-102.
  • Björkdahl J., 2009, Technology cross fertilization and the business model: the case of integrating ICTs in mechanical engineering products, Research Policy, vol. 38, no. 4, s. 1468-1477.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., 2010, From strategy to business models and onto tactics, Long Range Planning, vol. 43, no. 2, s. 195-215.
  • Chesbrough H.W., Rosenbloom R.S., 2002, The role of the business model in capturing value from innovation: evidence from Xerox Corporation's technology spinoff companies, Industrial and Corporate Change, vol. 11, no. 3, s. 529-555.
  • Eccles R.G., Krzus M., 2014, Wiley Corporate F&A: Integrated Reporting Movement: Meaning, Momentum, Motives, and Materiality, Wiley.
  • Eccles R.G., Krzus M., Ribot S., 2015, Model of Best Practice in Integrated Reporting 2015, Journal of Applied Corporate Finance, vol. 27, no. 2, s. 103-115.
  • FRC, 2013, Exposure Draft: guidance on the strategic report, The Financial Reporting Council, London, www.frc.org.uk/Our-Work/Publications/Accounting-and-Reporting-Policy/Exposure-Draft-Guidance-on-the-Strategic-Report-File.pdf (28.03.2016).
  • Ghaziani A., Ventresca M.J., 2005, Keywords and cultural change: frame analysis of business model public talk, 1975-2000, Sociological Forum, vol. 20, no. 4, s. 523-559.
  • Grupa Azoty, 2015, Raport zintegrowany Grupy Azoty 2014.
  • Grupa Kapitałowa Lubelski Węgiel Bogdanka S.A., 2015, Raport zintegrowany 2014.
  • Holland J., 2004, Corporate Intangibles, Value Relevance and Disclosure Content, Institute of Chartered Accountants of Scotland, Edinburgh.
  • Holland J., 2006, A Model of Corporate Financial Communications, Institute of Chartered Accountants of Scotland, Edinburgh.
  • IIRC, 2013a, Business Model Background Paper for IR, March, http://www.theiirc.org/wp-content/uploads/2013/03/Business_Model.pdf (25.01.2015).
  • IIRC, 2013b, IFRS Foundation, Memorandum of Understanding, 4 February.
  • IIRC, 2013c, The International <IR> Framework, http://www.theiirc.org/wp-content/uploads/2013/12/13-12-08-THE-INTERNATIONAL-IR-FRAMEWORK-2-1.pdf (20.11.2015).
  • KGHM, 2015, Raport zintegrowany KGHM Polska Miedź S.A. za rok 2014.
  • Lai A., Melloni G., Stacchezzini R., 2013, Disclosing Business Model in the "Integrated Report": Evidence From European Early Adopters, http://www.aidea2013.it/docs/400_aidea2013_accounting.pdf (25.02.2016).
  • Lai A., Melloni G., Stacchezzini R., 2016, The tone of business model disclosure: an impression management analysis of the integrated reports, Journal of Management & Governance, vol. 20, issue 2, s. 295-320.
  • Lotos, 2015, Współpraca inspiruje zmiany, Zintegrowany Raport Roczny 2014.
  • Magretta J., 2002, Why business models matter, Harvard Business Review, vol. 80, no. 5, s. 86-92.
  • PKN Orlen, 2015, Raport zintegrowany 2014. Napędzamy przyszłość, http://raportzintegrowany.orlen.pl/pl (28.03.2016).
  • Walińska E., Bek-Gaik B., Gad J., Rymkiewicz B., 2015, Sprawozdawczość przedsiębiorstwa jako narzędzie komunikacji z otoczeniem. Wymiar finansowy i niefinansowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444204

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.