PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 1 | nr 1 Przedsiębiorczość w kontekście globalnym | 61--74
Tytuł artykułu

Implikacje prawa Ashby'ego dla korporacji transnarodowych

Warianty tytułu
Implications of the Ashby's Law for Transnational Corporations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Z prawa Ashb'yego wynika, że aby przetrwać korporacje transnarodowe powinny być elastyczne. Tymczasem, nie ma zgody co do rozumienia pojęcia elastyczności w literaturze przedmiotu. W artykule przyjęto, że elastyczność oznacza zaistnienie reaktywnych i proaktywnych działań dostosowawczych organizacji w odniesieniu do czasu, treści, jak i zakresu w większym stopniu niż aktualnie stosowane. Dzięki identyfikacji sieci tworzenia wartości wykazano, że korporacje transnarodowe cechuje brak zdolności do działań reaktywnych, które odpowiadałyby wymogom elastyczności. Wynika to z braku instrumentów do operacjonalizacji działań przedsiębiorczych. W oparciu o układ diagnostyczny obejmujący cele i w konsekwencji sieć tworzenia wartości zidentyfikowano działania proaktywnie. Stwierdzono, że działania korporacji transnarodowych cechuje proaktywna elastyczność. Sugestią w zakresie zaistnienia reaktywnej elastyczności jest ustanowienie międzyfunkcjonalnych zespołów dla których celem jest wysokość marży brutto dla danej kategorii produktowej. (abstrakt oryginalny)
EN
Following the Ashby law, transnational corporations should be flexible in order to survive. However, there is no consensus as to the understanding of the concept of flexibility in the literature. The article assumes that the flexibility indicates the presence of reactive and proactive adaptation measures of organization in terms of time, content and scope to a greater extent than currently used. By applying a network of value concept it was shown that transnational corporations are characterized by the inability to conduct reactive activities that follow the requirements of flexibility. This is due to the lack of instruments to operationalize entrepreneurial activities. It was found that the activities of transnational corporations is characterized by proactive flexibility. (original abstract)
Rocznik
Tom
1
Strony
61--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Bhattacharya A.K., Michael D.C. (2008). How local companies keep multinationals at bay. Harvard Business Review, 86(3), 20-33.
  • Christopher M. (2014). Logistics & Supply Chain Management, 4th edition. Harlow: Pearson Higher Ed.
  • Criscuolo P., Narula R. (2007). Using Multi-hub Structures for International R&D: Organisational Inertia and the Challenges of Implementation. Management International Review, 47(5), 639-660.
  • Dauvergne P., Lister J. (2013). Eco-business: A big-brand takeover of sustainability. Cambridge: MIT Press.
  • Fisch J.H., Zschoche M. (2012). The Role of Operational Flexibility in the Expansion of International Production Networks. Strategic Management Journal, 33(13), 1540-1556.
  • Grewal R., Tansuhaj P. (2001). Building Organizational Capabilities for Managing Economic Crisis: The Role of Market Orientation and Strategic Flexibility. Journal of Marketing, 65(2), 67-80.
  • Hitt M.A. Keats B.W., DeMarie S.M. (1998). Navigating in the New Competitive Landscape: Building Strategic Flexibility and Competitive Advantage in the 21st century. The Academy of Management Executive, 12(4), 22-42,
  • Ietto-Gillies G. (2012). Transnational Corporations and International Production: Concepts, Theories and Effects. Cheltenham: Edward Elgar Publishing.
  • Jaki A. (2014). Mechanizmy rozwoju paradygmatów zarządzania. Przegląd Organizacji, 2, 8-13.
  • Kilduff M. (1993). The Reproduction of Inertia in Multinational Corporations (pp. 259-274). In: S. Ghoshal i E. Westney (Eds.), Organization theory and the multinational corporation. New York: St. Maritn's Press.
  • Krupski R. (Red.), (2008). Elastyczność organizacji. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
  • Meyer K.E., Mudambi R., Narula R. (2011). Multinational Enterprises and Local Contexts: The Opportunities and Challenges of Multiple Embeddedness. Journal of Management Studies, 48(2), 235-252.
  • Nowakowski M.K. (Red.). (2005). Biznes międzynarodowy: od internacjonalizacji do globalizacji. Warszawa: SGH.
  • Roderick L. (2015), Unilever is 'working twice as hard' as it ups focus on speed and innovation, https://www.marketingweek.com/2016/07/21/unilever-wants-to-work-fasterand-be-more-innovative-and-is-working-twice-as-hard-to-get-there/ (data dostępu: lipiec 2015).
  • The Digital Universe of Opportunities: Rich Data and the Increasing value of Internet of Things, IDC iView, April 2014, http://www.emc.com/leadership/digital-universe/2014iview/digital-universe-of-opportunities-vernon-turner.htm, (data dostępu: listopad 2015).
  • Schilling D.R., Knowledge Doubling Every 12 Months, Soon to be Every 12 Hours, http://www.industrytap.com/knowledge-doubling-every-12-months-soon-to-beevery-12-hours/3950, (data dostępu: listopad 2015).
  • Wyciślak S. (2015). On theoretical and practical aspects of resistance system of the company. Jagiellonian Journal of Management, 1(3), 229-252.
  • Zorska A. (2007). Korporacje transnarodowe: przemiany, oddziaływania, wyzwania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444834

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.