PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 11 | 27--35
Tytuł artykułu

Postrzeganie przez konsumentów seniorów cenowej wartości w procesie akceptacji i użytkowania nowego produktu technologicznego

Autorzy
Warianty tytułu
Perceived Price Value by Elderly Consumers in the Process of Acceptance and use of New Technological Product
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników badania w zakresie postrzegania przez konsumentów seniorów cenowej wartości związanej z nowym produktem technologicznym na przykładzie dotykowego telefonu komórkowego typu smartfon. Według modelu UTAUT postrzegana wartość cenowa stanowi jeden z czynników kształtujący proces akceptacji i użytkowania innowacji produktowej na rynku dóbr technologicznych. Wyniki sugerują, iż dla konsumentów seniorów smartfon ma akceptowalną cenę, a jego nabycie to zakup dobrych wartości za dobrą cenę i przy obecnej cenie dostarcza im pożądanych wartości. Konsumenci 60+ postrzegają jednak ceny usług towarzyszących użytkowaniu telefonu komórkowego typu smartfon jako wyższe, niż by oczekiwali. Wyniki badań pogłębiają wiedzę o zachowaniach nabywczych konsumentów seniorów, weryfikują w praktyce model UTAUT oraz przyczyniają się do lepszego opracowania strategii marketingowej innowacyjnych produktów z uwzględnieniem specyfiki wymagań segmentu konsumentów 60+ w Polsce. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the results of original research on price value perceived by the elderly consumers and associated with a new technology product on the example of touch mobile phone 'smartphone'. According to the model UTAUT, a price value is one of the factors moderating the process of acceptance and use of a new technology product. The results suggest that for the elderly consumers the price of smartphone is acceptable, and its acquisition is to buy 'good value for good money' and at the current price it provides the eligible value to the elderly. However, for consumers 60+, the price of services associated with the 'smartphone' is greater than they expected. The results of the research deepen knowledge concerning the purchasing behaviour of the elderly, verify the model UTAUT in practice, and finally contribute to better development of the marketing strategy of new technology products taking into account specific requirements of the consumer 60+ in Poland. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
27--35
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Badowska, S. i Rogala, A. (2015). Przełamanie stereotypizacji konsumentów-seniorów a implikacje dla marketingu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy zarządzania, finansów i marketingu, (41), 11-23.
  • Badowska, S. i Rogala, A. (2016). Nabywanie i użytkowanie produktów technologicznych przez konsumentów 50+ na przykładzie telefonów komórkowych - wyniki badań w Polsce. Handel Wewnętrzny, (361), 17-30.
  • Bondos, I. (2013). Dlaczego seniorzy stanowią wyzwanie dla marketingu? Marketing i Rynek, (3), 31-36.
  • Burnham, T.A., Frels, J. i Vijay, M. (2003). Consumer Switching Costs. A Typology, Antecedents and Consequences. Journal of the Academy of Marketing Science, 31 (2), 109-126.
  • Chang, E.C. i Tseng, Y.F. (2013). Research Note. E-store Image, Perceived Value and Perceived Risk. Journal of Business Research, 66 (7), 864-870.
  • Chang, T.Z. i Wildt, A.R. (1994). Price, Product Information, and Purchase Intention. An Empirical Study. Journal of the Academy of Marketing Science, 22 (1), 16-27.
  • Dodds, W.B., Monroe, K.B. i Grewal, D. (1991). Effects of Price, Brand, and Store Information on Buyers' Product Evaluations. Journal of Marketing Research, 28 (3), 307-319.
  • Dwivedi, Y.K., Shareef, M.A., Simintiras, A.C., Lal, B. i Weerakkody, V. (2016). A Generalised Adoption Model for Service. A Cross-Country Comparison of Mobile Health (m-health). Government Information Quarterly, 33 (1), 174-187.
  • GUS (2014). Prognoza ludności na lata 2014-2050. Warszawa: GUS. Pozyskano z: http://www.stat.gov.pl/ (01.04.2016).
  • Huber, F., Herrmann, A. i Morgan, R.E. (2001). Gaining Competitive Advantage through Customer Value Oriented Management. Journal of Consumer Marketing, 18 (1), 41-53.
  • Kashyap, R. i Bojanic, D.C. (2000). A Structural Analysis of Value, Quality, and Price Perceptions of Business and Leisure Travelers. Journal of Travel Research, 39 (1), 45-51.
  • Lichtenstein, S. i Williamson, K. (2006). Understanding Consumer Adoption of Internet Banking. An Interpretive Study in the Australian Banking Context. Journal of Electronic Commerce Research, 7 (2), 50-66.
  • Liu, F., Zhao, X., Chau, P.Y.K. i Tang, Q. (2015). Roles of Perceived Value and Individual Differences in the Acceptance of Mobile Coupon Applications. Internet Research, 25 (3), 471-495.
  • Naumann, E. i Jackson, D.W. Jr (1999). One More Time: How Do You Satisfy Customers? Business Horizons, 42 (3), 71-76.
  • ONZ (2015). World Population Prospects: The Revision 2015. New York: ONZ. Pozyskano z: http://esa.un.org/unpd/wpp/, 15.10.2015.
  • Pan, L.Y., Chang, S.C. i Sun, C.C. (2014). A Tree-stage Model for Smart Phone Use Antecedents. Quality and Quantity, 48 (2), 1107-1115.
  • Petrick, J.F. (2002). Development of a Multi-dimensional Scale for Measuring the Perceived Value of a Service. Journal of Leisure Research, 34, 119-134.
  • Turner, J. (1982). The Structure of Sociological Theory. Homewood: Dorsey Press.
  • Venkatesh, V., Thong, J.Y.L. i Xu, X. (2012). Consumer Acceptance and Use of Information Technology: Extending the Unified Theory of Acceptance and Use of Technology. MIS Quarterly, 36 (1), 137-155.
  • Wang, H.Y. i Wang, S.H. (2010). Predicting Mobile Hotel Reservation Adoption. Insight from a Perceived Value Standpoint. International Journal of Hospitality Management, 29 (4), 598-608.
  • Wang, Y., Lo, H.P., Chi, R. i Yang, Y. (2004). An Integrated Framework for Customer Value and Customer-Relationship-Management Performance. A Customer-based Perspective from China. Managing Service Quality, 14 (2/3), 169-182.
  • Zalega, Т. (2016). Zachowania konsumenckie osób starszych w Polsce. Handel Wewnętrzny, (361), 410-422.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171444852

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.