PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 14 | nr 30 Praca a tożsamość | 97--112
Tytuł artykułu

Praca w tradycji protestanckiej w perspektywie pedagogicznej

Warianty tytułu
Work in the Protestant Tradition in Pedagogical Perspective
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje podstawy teologiczne protestanckiej etyki pracy i jej implikacje pedagogiczne. Po pierwsze, przedstawia genezę specyficznego rozumienia pracy w tradycji teologicznej reformacji. Po drugie, rekonstruuje proces uświadomienia dotyczący pracy w środowisku protestanckim. Po trzecie, odczytuje protestancką etykę pracy z perspektywy pedagogicznej i jest wkładem do nowoczesnej teorii kształcenia i wychowania religijnego. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents theological foundations of Protestant work ethics and its pedagogical implications. First of all, the origin of the specific understanding of work in the tradition of theological Reformation is described. Secondly, the paper reconstructs the process of developing awareness regarding the category of work in the Protestant environment. Thirdly, the article approaches the Protestant work ethics from the pedagogical perspective and makes contribution to the modern theory of religious education. (original abstract)
Rocznik
Tom
14
Strony
97--112
Opis fizyczny
Twórcy
  • Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Bibliografia
  • Gennerich C., Empirische Dogmatik des Jugendalters. Werte und Einstellungen Heranwachsender als Bezugsgrößen für religionspädagogische Reflexionen, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2010.
  • Litt Th., Protestantisches Geschichtsbewußtsein. Eine geschichtsphilosophische Besinnung, Klotz Verlag, Leipzig 1939.
  • Luther M., An den christlichen Adel deutscher Nation von des christlichen Standes Besserung, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, t. 6, Böhlau Verlag, Weimar 1888, s. 381-469.
  • Luther M., Von der Freiheit eines Christenmenschen, w: Luthers Werke. Kritische Gesamtausgabe, Böhlau Verlag, Weimar 1897, t. 7, s. 12-38.
  • Marek Z., Religia - pomoc czy zagrożenie dla edukacji, Wydawnictwo WAM, Kraków 2014.
  • Melanchton Ph., Wyznanie augsburskie, w: Księgi wyznaniowe Kościoła luterańskiego, Wydawnictwo Augustana, Bielsko-Biała 1999, s. 143-163.
  • Norris P., Inglehart R., Sacrum i profanum. Religia i polityka na świecie, przekł. R. Babińska, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2006.
  • Nowicka E., Majewska M., Obcy u siebie. Luteranie warszawscy, Oficyna Naukowa, Warszawa 1993.
  • Ossowska M., Socjologia moralności. Zarys zagadnień, PWN, wyd. 3, Warszawa 1986.
  • Schweitzer F., Pädagogik und Religion. Eine Einführung, Kohlhammer Verlag, Stuttgart 2003.
  • Spranger E., Kultur und Erziehung. Gesammelte pädagogische Aufsätze, Quelle & Meyer Verlag, wyd. 4, Leipzig 1928.
  • Troeltsch E., Religia, kultura, filozofia, wybór pism, wstęp i przekł. A. Przyłębski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006.
  • Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refleksji nad życiem, Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM, Kraków 2012.
  • Weber M., Etyka protestancka a duch kapitalizmu, przekł. J. Miziński, Wydawnictwo Test, Lublin 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445474

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.