PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 444 Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce | 285--297
Tytuł artykułu

Strategie organizacji węzłowych wobec innych uczestników sieci międzyorganizacyjnej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Key Organizations Strategies to Other Participants of Inter-Organizational Network
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sieci międzyorganizacyjne są obecnie jednym z najszybciej rozwijających się obszarów badawczych w naukach o zarządzaniu. Są również coraz bardziej powszechne w praktyce gospodarczej. Uczestnicy sieci międzyorganizacyjnych mają względną autonomię w formułowaniu strategii i stosują odmienne strategie względem pozostałych uczestników i sieci jako całości. Przeprowadzone studia literatury wskazują na istnienie luki badawczej w zakresie identyfikacji tych strategii. Celem opracowania jest identyfikacja potencjalnych strategii stosowanych przez organizacje węzłowe względem sieci międzyorganizacyjnych, w których uczestniczą. Zaproponowana typologia bazuje na dwóch wymiarach: chęci zdobywania pozycji w sieci i walki o władzę (wymiar drapieżnictwa) oraz na tworzeniu lub przejmowaniu wartości (wymiar pasożytnictwa). Artykuł ma charakter eksploracyjny i ma za zadanie przedstawienie wstępnej koncepcji oraz zaproszenie do szerszej dyskusji na ten temat(abstrakt oryginalny)
EN
The participants of inter-organizational networks incorporate various strategies regarding the other participants and the network as the whole. Extensive literature studies have resulted in identifying a research gap in the realm of identifying such strategies. Hence, the aim of the paper is to identify potential strategies used by node organizations towards inter-organizational networks in which they participate. The typology proposed is based on two dimensions: (1) desire to enhance position in the network and to dominate (rapacity dimension) as well as (2) involvement in creating or overtaking value (parasitism dimension). The paper is strictly explorative and its major intention is on one hand to enact a preliminary conceptual framework concerning strategies used by node organizations towards interorganizational networks in which they function and, on the other hand, to invite for the further discussion in that field(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Ahuja G., 2000, Collaborative networks, structural holes, and innovation: A longitudinal study, Administrative Science Quarterly, vol. 45, s. 425-455.
  • Baker W.E., 1990, Market networks and corporate behavior, American Journal of Sociology, vol. 96, s. 589-625.
  • Benton W.C., Maloni M., 2005, The influence of power driven buyer/seller relationships on supply chain satisfaction, Journal of Operations Management, vol. 23.
  • Bell G.G., 2005, Clusters, networks, and firm innovativeness, Strategic Management Journal, vol. 26, s. 287-295.
  • Boyd B., 1990, Corporate linkages and organizational environment: a test of the resource dependence model, Strategic Management Journal, vol. 11, s. 419-430.
  • Burt R.S., 1997, The contingent value of social capital, Administrative Science Quarterly, vol. 42, s. 339-365.
  • Child J., Faulkner D., Tallman S., 2005, Cooperative Strategy: Managing Alliances, Networks, and Joint Ventures, Oxford University Press, Oxford.
  • Cohen W.M., Levinthal D.A., 1990, Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, Administrative Science Quarterly, vol. 35, no. 1, s. 128-152.
  • Cook K., 1977, Exchange and power in networks of interorganizational relations, The Sociological Quarterly, vol. 18, s. 62-82.
  • Cross R., Ernst Ch., Pasmore B., 2013, A bridge too far? How boundary spanning networks drive organizational change and effectiveness, Organizational Dynamics, vol. 42, s. 81-91.
  • Czakon W., 2007. Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • Czakon W., 2011, Paradygmat sieciowy w naukach o zarządzaniu, Przegląd Organizacji, nr 11.
  • Czakon W., 2012, Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna Wolters Kluwer Business, Warszawa.
  • De Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii, PWE, Warszawa.
  • Dong M., Liu Z., Yu Y., Zheng J., 2015, Opportunism in distribution networks: the role of network embeddedness and dependence, Production and Operations Management, vol. 24, no. 10, October, s. 1657-1670.
  • Doz Y.L., Hamel G., 1998, Alliance Advantage. The Art of Creating Value through Partnering, Harvard Business School Press, Boston.
  • Dyer J.H., Nobeoka K., 2000, Creating and managing a high performance knowledge sharing network: The Toyota case, Strategic Management Journal, vol. 21, s. 345-67.
  • Dyer J.H., Singh H., 1998, The relational view: Cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, Academy of Management Journal, vol. 23, s. 660-679.
  • Gomes-Casseres B., 1994, Group Versus Group: How Alliance Networks Compete, Harvard Business Review, no. 4.
  • Granovetter M., 1985, Economic action and social structure: The problem of embeddedness, American Journal of Sociology, vol. 91, s. 481-510.
  • Gulati R., 1995, Does familiarity breed trust? The implications of repeated ties for contractual choice in alliances, Academy of Management Journal, vol. 38, s. 85-112.
  • Gulati R., 1999, Network location and learning: The influence of network resources and firm capabilities on alliance formation, Strategic Management Journal, vol. 20, s. 397-420.
  • Gulati R., Nohria N., Zaheer A., 2000, Strategic Network, Strategic Management Journal, vol. 21, iss. 3.
  • Hakansson H., Snehota I., 2006, No business is an island: the network concept of business strategy, Scandinavian Journal of Management, vol. 22, iss. 3.
  • Huxham C., Beech N., 2002, Points of power in interorganizational forms: learning form a learning network, Academy of Management Proceedings.
  • Lado A.A., Boyd N.G., Hanlon S.C., 1997, Competition, cooperation, and the search for economic rents: a syncretic model, The Academy of Management Review, vol. 22, no. 1, s. 110-141.
  • Latusek-Jurczak D., 2011, Zarządzanie międzyorganizacyjne, Wolters Kluwer, Warszawa.
  • Lazzarini S.G., Zenger T.R., 2007, The Strength of Churning Ties: Tie Portfolios, Tie Interdependence, and the Dynamics of Interorganizational Relationships, Working Paper, dostęp z dnia 08.04.2016: https://www.academia.edu/2477912/The_Strength_of_Churning_Ties_Tie_Portfolios_Tie_Interdependence_and_the_Dynamics_of_Interorganizational_Relationships.
  • Jap S.D., Robertson D.C., Rindfleisch A., Hamilton, R., 2013, Low-stakes opportunism, Journal of Marketing Research, vol. 50(2), s. 216-227.
  • Lichtarski J.M., 2015, Uczestnictwo w sieci międzyorganizacyjnej - katalizator czy bariera w procesach odnowy strategicznej? Management Forum, vol. 3, no. 1.
  • Müller-Seitz G., 2012, Leadership in Interorganizational Networks: A Literature Review and Suggestions for Future Research, International Journal of Management Reviews, vol. 14, s. 428-443.
  • Nickerson J.A., Zenger T.R., 2004, A knowledge-based theory of the firm. The problem-solving perspective, Organization Science, vol. 15 (6), s. 617-632.
  • Niemczyk J., 2013, Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • Obłój K., 2002, Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.
  • Olsen P.I., Prenkert F., Hoholm T., Harrison D., 2014, The dynamics of networked power in a concentrated business network, Journal of Business Research, vol. 67.
  • Oliver A., Ebers M., 1998, Networking network studies: an analysis of conceptual configurations in the study of interorganizational relationships, Organization Studies, vol. 19, iss. 4.
  • Oliver C., 1990, Determinants of interorganizational relations: integration and future directions, Academy of Management Review, vol. 16, s. 241-265.
  • Perechuda K., 2005, Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kompozycja, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław.
  • Provan K.G., 1993, Embeddedness, interdependence, and opportunism in organizational supplier-buyer networks, Journal of Management, vol. 19(4), s. 841-856.
  • Provan K.G., Beyer J.M., Kruytbosch C., 1980, Environmental linkages and power in resource-dependence relations between organizations, Administrative Science Quarterly, vol. 25, no. 2, s. 200-225.
  • Provan K.G., Fish A., Sydow J., 2007, Interorganizational networks at the network level: A review of the empirical literature on whole networks, Journal of Management vol. 33(3), s. 479-516.
  • Provan K.G., Skinner S.J., 1989, Interorganizational dependence and control as predictors of opportu-
  • nism in dealer-supplier relations, The Academy of Management Journal, vol. 32, no. 1, s. 202-212.
  • Romanowska M., 2006, Dostosowanie strategii przedsiębiorstwa do jego zasobów, [w:] Zarządzanie strategiczne. Ujęcie zasobowe, WWSZiP, Wałbrzych.
  • Sopińska A., Jakubowska W., 2013, Organizacja sieciowa jako przedmiot zainteresowań nauk o zarządzaniu, [w:] Krupski R. (red.), Zarządzanie strategiczne. Quo vadis?, Prace Naukowe WWSZiP, t. 22, Wałbrzych.
  • Stańczyk-Hugiet E., 2012, Paradygmat relacji - czy to nowa jakość w zarządzaniu?, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Zeszyt Naukowy nr 116, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • Stańczyk-Hugiet E., Gorgól J., 2012, Elementy sieci międzyorganizacyjnych - aspekty organizacyjno-zarządcze, [w:] Niemczyk J., Stańczyk-Hugiet E., Jasiński B. (red.), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, C.H. Beck, Warszawa.
  • Strzyżewska M., 2011, Współpraca między przedsiębiorstwami - odniesienia do polskiej praktyki, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Tang F., Xi Y., 2006, Exploring dynamic multi-level linkages in inter-organizational networks, Asia Pacific Journal of Management, vol. 23, s. 187-208.
  • Tillquist J., 2002, Strategic connectivity in extended enterprise networks, Journal of Electronic Commerce Research, vol. 3, no. 2, s. 77-85.
  • Turker D., 2014, Analyzing relational sources of power at the interorganizational communication system, European Management Journal, vol. 32, s. 509-517.
  • Uzzi B., 1996, The sources and consequences of embeddedness for the economic performance of organizations: The network effect, American Sociological Review, vol. 61, s. 674-698.
  • Varamäki E., 1996, The development process of inter-firm cooperation of SMEs, Proceeding of RISE 96 Research on Innovation Strategies and Entrepreneurship, Finland.
  • Venkatraman N., Lee C., 2004, Preferential linkage and network evolution: A conceptual model and empirical test in the US video game sector, Academy of Management Journal, vol. 47(6), s. 876-888.
  • Williams T., 2005, Cooperation by design: structure and cooperation in interorganizational networks, Journal of Business Research, vol. 58, s. 223-231.
  • Williamson O.E., 1975, Markets and Hierarchies: Analysis and Antitrust Implications, The Free Press, New York.
  • Williamson O.E., 2008, Outsourcing: transaction cost economics and supply chain management, Journal of Supply Chain Management, vol. 44, no. 2.
  • Zaheer A., McEvily B., Perrone V., 1998, Does trust matter? Exploring the effects of interorganizational and interpersonal trust on performance, Organization Science, vol. 9, s. 141-159.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445482

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.