Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Ważnym elementem analizy funkcjonowania organów władzy państwowej jest charakterystyka wewnętrznego mechanizmu decyzyjnego zachodzącego w tych instytucjach, zarówno w kontekście treści podejmowanych decyzji jak i sposobów oraz metod ich podejmowania. Główne znaczenie posiada proces powstawania aktów normatywnych czyli ustaw, dekretów oraz uchwał. Scharakteryzować mechanizm decyzyjny w organach władzy państwowej można przez pryzmat analizy treści regulaminów ich działania. Regulaminy te wyznaczają podstawowe zasady, na których opiera się funkcjonowanie instytucji politycznych oraz wskazują na główne składniki zachodzących w nich procesów decyzyjnych. Takie ujęcie zagadnienia skłania do analizy tych procesów w dwóch ujęciach. Z jednej strony, chodzi o analizę formalną, polegającą na przedstawieniu całego procesu i jego poszczególnych elementów w sposób, w jaki określają to regulaminy instytucji państwowych, z drugiej strony, można przeprowadzać analizę porównawczą z rzeczywistym przebiegiem procesów decyzyjnych. Chodzi tu o ukazanie roli jaką odgrywają w nich elementy wchodzące w skład omawianej instytucji jak też tworzące szeroko rozumiany system polityczny. Będzie to swoistego rodzaju analiza zgodności formalnego zapisu prawnego z jego praktyczną realizacją. Oba te ujęcia wydają się jednakowo ważne i posiadają charakter wzajemnie się uzupełniający, przy czym analiza praktyki politycznej w zakresie funkcjonowania danej instytucji państwowej powinna być poprzedzona formalną analizą charakterystycznego dla niej procesu decyzyjnego. Przedmiotem analizy są te elementy Regulaminu Sejmu PRL, które posiadają istotny wpływ na przebieg procesu decyzyjnego oraz treść podejmowanych przez parlament decyzji. Konieczność posiadania regulaminu przez Sejm wynika w sposób bezpośredni z Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (art. 23 ust. 1). (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
47--58
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
- A. Błachowski, Komisja Nadzwyczajna, Prawo i Życie nr 19/81 z dn. 10.05.1981 r.
- A. Błochowski, Z czym do Sejmu, Prawo i Życie nr 12/81 z dn. 22.03.1981 r.
- A. Burda, Niektóre zagadnienia regulaminu sejmowego, Państwo i Prawo, nr 6/1957.
- A. Burda, Polskie prawo państwowe, PWH, Warszawa 1980.
- A. Gwiżdż, O ulepszenie metod i form pracy Sejmu PRL, Państwo i Prawo nr 9/1955.
- A. Gwiżdż, Zagadnienie parlamentaryzmu w Polsce Ludowej, PWN Warszawa 1972.
- A. Konaszyc, Kontrola parlamentarna w PRL, Ossolineum 1978.
- Diariusz Sejmowy nr 1/82.
- Diariusz Sejmowy nr 3/84.
- Diariusz Sejmowy nr 4/82.
- Diariusz Sejmowy nr 5/82.
- Informacja o działalności Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej - VI kadencja 1972-1976, Warszawa 1976.
- Informacja o działalności Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej ludowej - VII kadencja 1976-1980, Warszawa 1980.
- J. Repel, Regulamin Sejmu PRL, Acta Universitatis Wratislaviensis, nr 347, Prawo LXI, Wrocław 1978.
- L. Garlicki, Barometr rozwoju, Prawo i Życie nr 12/81 z dn. 28.03.1981 r.
- Parliaments of the World, A. Reference Compendium 1976.
- R. Orzechowski, Zmiany w regulaminie Sejmu, Prawo i Życie nr 48/1980 z dn. 30.XI.1980 r.
- Sejm Ustawodawczy Rzeczypospolitej Polskiej (1947-1952), Ossolineum 1977.
- Z. Kędzia, Parlament socjalistyczny. Ustrój wewnętrzny, PWN Warszawa 1975.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171445838