PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 Gospodarka światowa: między integracją a bezpieczeństwem międzynarodowym | 105--116
Tytuł artykułu

Militarny rodowód nauki strategii : Wpływ na myślenie biznesowe

Autorzy
Warianty tytułu
Military Origins of Strategy as a Science : Influence on Business Thinking
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia analizę militarnych źródeł strategii jako nauki i działalności biznesowej. Przypomina dorobek myślicieli starożytnej Grecji oraz żyjących w XIX w. Podkreślony jest fakt, że strategia była dla nich intelektualnym fundamentem prowadzenia wojny, a przez to ich rozważania koncentrowały się na wrogu jako zasadniczym punkcie odniesienia wszystkich działań. Fakt ten stanowi o podstawowym zagrożeniu wynikającym z przenoszenia wypracowanych wtedy koncepcji do świata biznesu. W nim bowiem to nie konkurent (wróg), ale klient jest podstawowym źródłem sukcesu lub porażki. Jeśli jednak różnica ta zostanie właściwie zidentyfikowana i odniesiona do zastosowań konkretnych koncepcji militarnych w biznesie, to mogą one stanowić pożyteczną inspirację, a nawet źródło metod działania. (abstrakt oryginalny)
EN
The article discusses military origins of strategy as a science presenting its Ancient Greek roots and XIX century developments. A focus is given to consequences of the fact that strategy had been created and pursued as an intellectual base for running wars with an enemy as a central point of reference. This creates a fundamental danger if military based strategic thinking is to be applied to business as in that area not competitor (enemy) but a client is an ultimate source of success or failure. However when this key difference is properly recognized various military concepts and experiences can be used with a benefit while formulating a feasible business strategy. (original abstract)
Twórcy
  • Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Bibliografia
  • J. Orzechowski, Dowodzenie i sztaby, t. 1, Warszawa 1974, s. 81-86.
  • K. Obłój, Strategia organizacji, Warszawa 2001, s. 13-14.
  • G. Lach, Sztuka wojenna starożytnej Grecji, Zabrze, 2008, s. 71-74.
  • Makers of Modern Strategy from Machiavelli to the Nuclear Age, ed. by P. Paret, G.A. Craig, F. Gilbert, Princeton 1998.
  • Le Baron de Jomini, Précis de l'Art de la Guerre, Brussels 1838; przekład angielski: Baron de Jomini, The Art of War, trans. by O.F. Winship and E.E. McLean, New York 1854; reprint: Sublime Books, 2014.
  • D. Schössler, Clausewitz, tłum. A. Marcinek, Lublin 1995.
  • C. von Clausewitz, O wojnie, tłum. A. Cichowicz, L. Koc, F. Schoener, Lublin 1995, s. 82-83.
  • S. Mossor, Sztuka wojenna w warunkach nowoczesnej wojny, Wrocław 1945
  • A.K. Koźmiński, Zarządzanie międzynarodowe. Konkurencja w klasie światowej, Warszawa 1999, s. 97.
  • W.Ch. Kim, R. Mauborgne, Strategia błękitnego oceanu, tłum. A. Doroba, Warszawa 2006, s. 22.
  • T.J. Stiles, The First Tycoon. The Epic Life of Cornelius Vanderbilt, New York 2009, s. 117-118.
  • B. Groysberg, A. Hill, T. Johnson, Which of These People is Your Future CEO? The Different Ways Military Experience Prepares Managers for Leadership, "Harvard Business Review" 2010, listopad, s. 80-85.
  • M. Useem, Four Lessons in Adaptive Leadership, "Harvard Business Review" 2010, listopad, s. 87-90.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171446616

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.