PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 4 | nr 7 | 39--58
Tytuł artykułu

Etapy rozwoju regionalnych portów lotniczych w Polsce i innych państwach Europy środkowo-wschodniej po akcesji do Unii Europejskiej

Warianty tytułu
Phases of Development of Regional Airports in Poland and other Central-Eastern European Countries, after Accession to the European Union
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przystąpienie Polski do Unii Europejskiej i związana z tym liberalizacja transportu lotniczego spowodowały szereg zmian na rynku przewozów pasażerskich, wśród nich rozwój portów regionalnych. Celem artykułu jest pokazanie zmian w polskich portach regionalnych na tle zmian w portach regionalnych w innych państwach Europy Środkowo-Wschodniej, które wraz z Polską (Czechy, Słowacja, Węgry, Litwa, Łotwa, Estonia) lub nieco później (Rumunia, Bułgaria) przystąpiły do Unii Europejskiej. Poszukiwana jest odpowiedź na pytanie, na ile przebieg tych zmian w rożnych państwach był podobny, a jakie są różnice między nimi. W analizie porównawczej wykorzystano dane Eurostat, dane urzędów lotnictwa cywilnego oraz portów lotniczych. W analizie sieci połączeń oparto się na aktualnych i archiwalnych rozkładach lotów. Z przeprowadzonych analiz wynika, że mimo różnic ilościowych, głownie wynikających z wielkości państwa, można mówić o pewnych prawidłowościach i wyróżnić trzy wspólne fazy rozwoju - ekspansji, kryzysu i konsolidacji. Są one charakterystyczne nie tylko dla Europy Środkowo-Wschodniej, ale również dla wcześniej zderegulowanych rynków, przy czym długość poszczególnych faz rozwojowych była wyraźnie krótsza w analizowanych państwach. (abstrakt oryginalny)
EN
The Polish accession to the European Union, and the related liberalization of air transport, has caused a range of changes on the air passenger market, including the development of regional airports. This paper aims to show the evolution of Polish regional airports and to compare them with changes experienced by regional airports in other Central-Eastern European countries. The latter include countries which joined the EU both along with Poland (Czech Republic, Estonia, Hungary, Latvia, Lithuania, Slovakia) and at a later date (Bulgaria, Romania). The key research question is whether development trends experienced at regional airports in various countries were similar or different. The Eurostat database, data from civil aviation authorities, and information from airports themselves were used in the comparative analysis. Connection networks were examined using past and contemporary flight timetables. Differences between countries and airports have a mainly quantitative character, reflecting the size of a country (area, population), but a clear three-stage temporal pattern of expansion, followed by crisis and then consolidation, emerges in most countries. These phases of development do not typify Central-Eastern Europe only, but were also characteristic for markets that were de-regulated earlier (USA, western Europe). However, the duration of each phase in Central-Eastern Europe was markedly shorter. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
39--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu
Bibliografia
  • Bjelicic, B., 2007, The Business Model of Low Cost Airlines - Past, Present, Future, w: Groβ, S., Schroder, A. (eds.), Handbook of Low Cost Airlines, Erich Schmidt Verlag, Berlin, s. 11-31.
  • Bjelicic, B., 2013, Low Cost Carriers in Eastern Europe, w: Gross, S., Luck, M. (eds.), The Low Cost Carrier Worldwide, Ashgate, Farnham, s. 39-58.
  • Bojczuk, J., 2007, Wpływ tanich przewoźników lotniczych na rynek autokarowy między Polską a Wielką Brytanią, Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, XIV, s. 87-105.
  • Burrell, K., 2010, Going Steerage on Ryanair: Culture of Migrant Air Travel between Poland and the UK, Journal of Transport Geography, 19, s. 1023-1030, http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo [dostęp: 4.09.2010].
  • Debbage, K.G., 2005, Airlines, Airports and International Aviation, w: Pender, L., Sharpley, R. (eds.), The Management of Tourism, Sage Publication, London, s. 28-46.
  • Dennis, N., 2007, End of the Free Lunch? The Responses of Traditional European Airlines to the Low-cost Carrier Threat, Journal of Air Transport Management, 13, s. 311-321, http://dx.doi.org/10.1016/j.jairtraman [dostęp: 5.04.2007].
  • Dobruszkes, F., 2009, New Europe, New Low-cost Services, Journal of Transport Geography, 17, s. 423-432, http://dx.doi.org/10.1016/j.jtrangeo [dostęp: 5.05.2009].
  • Dobruszkes, F., 2014, Geographies of European Air Transport, w: Goetz, A.R., Budd, L. (eds.), The Geographies of Air Transport, Ashgate, Farnham, s. 167-186.
  • Doganis, R., 2006, The Airline Business, Routledge, London - New York.
  • Dziedzic, T., 2008, Rynek lotniczy 2008, Instytut Turystyki, Wiadomości Turystyczne, Warszawa.
  • Gross, S., Schroder, A. (eds.), 2007, Handbook of Low Cost Airlines, Erich Schmidt Verlag, Berlin.
  • Gross, S., Luck, M. (eds.), 2013, The Low Cost Carrier Worldwide, Ashgate, Farnham.
  • Gabor, D., 2010, Low-cost Airlines in Europe: Network Structures after the Enlargement of the European Union, Geographica Pannonica, 14(2), s. 49-58.
  • Hanlon, P., 2007, Global Airlines. Competition in a Transnational Industry, Elsevier, Oxford.
  • Hawlena, J., 2012, Rynek niskokosztowych przewozów lotniczych a rozwój sektora turystyki, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom.
  • Holloway, S., 2008, Straight and Level: Practical Airline Economics, Ashgate, Aldershot.
  • Huderek-Glapska, S., Jankiewicz, J., 2011, Miejsce i rola portów regionalnych na polskim rynku usług lotniczych, w: Rekowski, M. (red.), Regionalne porty lotnicze w Polsce - charakterystyka i tendencje rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 107-131.
  • Knorr, A., 2007, Southwest Airlines: The Low Cost Pioneer at 35, w: Groβ, S., Schroder, A. (eds.), Handbook of Low Cost Airlines, Erich Schmidt Verlag, Berlin, s. 77-110.
  • Pijet-Migoń, E., 2008, The Development of Regional Airports in Central and Eastern Europe as an Opportunity for Inbound Tourism, w: Conditions of the Foreign Tourism Development in Central and Eastern Europe, vol. 10, Tourism in Geographical Environment, Institute of Geography and Regional Development, University of Wrocław, Wrocław, s. 345-356.
  • Pijet-Migoń, E., 2012, Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego 25, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
  • Strobach, D., 2010, Competition among Airports and Overlapping Catchment Areas: An Application to the State of Baden-Württemberg, w: Forsyth, P., Gillen, D., Muller, J., Niemeier, H.-M. (eds.), Airport Competition. The European Experience, Ashgate, Farnham, s. 261-277.
  • Rekowski, M. (red.), 2011, Regionalne porty lotnicze w Polsce - charakterystyka i tendencje rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Reynolds-Feighan, A., 1998, The Impact of U.S. Airline Deregulation on Airport Traffic Patterns, Geographical Analysis, 30, s. 234-253.
  • Reynolds-Feighan, A., 2001, Traffic Distribution in Low-cost and Full-service Carrier Networks in the US Air Transportation Market, Journal of Air Transport Management, 7, s. 265-275, http://dx.doi.org/10.1016/s0969-6997(01)00021-7.
  • Rucińska, D. (red.), 2012, Polski rynek usług transportowych. Funkcjonowanie - przemiany - rozwój, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Rucińska, D., Ruciński, A., Tłoczyński, D., 2012, Transport lotniczy. Ekonomika i organizacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Ruciński, A., 2006, Porty lotnicze wobec polityki otwartego nieba, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Tierney, S., 2014, Geographies of Air Transport in North America, w: Goetz, A.R., Budd, L. (eds.), The Geographies of Air Transport, Ashgate, Farnham, s. 143-165.
  • Vowles, T.M., Luck, M., 2013, Low Cost Carriers in the USA and Canada, w: Gross, S., Luck, M. (eds.), The Low Cost Carrier Worldwide, Ashgate, Farnham, s. 61-78.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171446882

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.