PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 11 (3) | 227--240
Tytuł artykułu

The Service Sector in Poland as the Affecting Factor to the Growth in the Economy

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Sektor usług w Polsce jako czynnik wpływający na wzrost gospodarczy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The aim of the article was to determine service sector's influence on the economic growth in Poland. The article describes various factors influencing the development of the third sector and its influence on economic processes. The consumer behaviours of clients - their expectations in relation to the service market, have been presented. The characterization was carried out based on secondary data and studies carried out by the authors. Based on the carried out research, it can be stated that 75% of service providers indicate difficulties when setting up a service-oriented business. The existing service-oriented entities are of sufficient demand as confirmed by the 37% of service providers, which translates to direct satisfaction from the work of 62% of businesses. Characterized by the highest demand are medical, hairdressing and cosmetic services. It was also proven that the positive influence of services on the general condition of the economy has a direct effect on the increase in average employment over a long period of time. Customers decide to employ the services of the private sector more frequently as they believe the quality of the services provided by the public sector to be lower. On the whole, they rate the quality of services in Poland as average. Among the analysed groups of respondents 60% believe that Poland's accession to the EU had a significant influence on the quality, variety and availability of services. (original abstract)
Celem opracowania jest określenie cech charakteryzujących funkcjonowanie sektora usług w Polsce. W artykule omówiono zróżnicowane czynniki wpływające na rozwój trzeciego sektora i jego wpływu na procesy gospodarcze. Przedstawione zostały zachowania konsumenckie klientów, ich oczekiwania w stosunku do rynku usług. Charakterystyki dokonano w oparciu dane wtórne i przeprowadzone przez autorów badania. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że 75% usługodawców wskazuje na trudności przy zakładaniu działalności usługowej. Istniejące na rynku podmioty usługowe cieszą się wystarczającym zapotrzebowaniem, o którym świadczy 37% usługodawców, co przekłada się na bezpośrednią satysfakcję z pracy 62% przedsiębiorców. Najwyższy popyt cechuje usługi medyczne, fryzjerskie i kosmetyczne. Udowodniono również, że pozytywne oddziaływanie usług na ogólną kondycję gospodarki przekłada się pośrednio na wzrost przeciętnego zatrudnienia w długim okresie. Usługobiorcy częściej decydują się na korzystanie z prywatnego sektora usług, gdyż uważają, że jakość świadczenia usług przez podmioty publiczne jest niższa. Ogólnie jakość usług w Polsce oceniają na przeciętną. Przebadane grupy respondentów w 60% twierdzą, że wejście Polski do UE znacząco wpłynęło na jakość, różnorodność i dostępność usług. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
227--240
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • Cieślik J. 2010. Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw. Aktualne tendencje implikacje dla polityki gospodarczej. Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa.
  • Ewolucja sektora usług w Polsce w latach 1995-2008. 2010. Ministerstwo Gospodarki, Departament Analiz i Prognoz.
  • Gilmore A. 2006. Usługi marketing i zarządzanie. PWE, Warszawa
  • Kłosiński K. 2011. Światowy rynek usług w początkach XXI wieku. PWE, Warszawa.
  • Przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej. 2010. 2011. 2012. 2013. SWAiD.
  • Rachunki narodowe niefinansowe roczne. 2012. SWAiD.
  • Święcicki I. 2014. Dotychczasowe źródła wzrostu gospodarczego w Polsce i perspektywy do roku 2030. Centrum Strategii Europejskiej, Warszawa.
  • Trzeci sektor w Polsce. 2014. GUS, Warszawa.
  • Źródła i perspektywy wzrostu produktywności w Polsce. 2006. Instytut Badań Strukturalnych, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171448150

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.