PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 449 Ekonomia | 234--245
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność biznesu - ewolucja koncepcji i jej znaczenia

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Corporate Social Responsibility - Evolution of The Concept and Its Importance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem głównym artykułu jest zbadanie koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu. Cele szczegółowe obejmują: 1) analizę ewolucji koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu i jej postrzegania w literaturze, 2) dokonanie klasyfikacji struktury pojęciowej społecznej odpowiedzialności biznesu i przeglądu stanowisk na temat znaczenia tej odpowiedzialności w praktyce. Dążąc do realizacji tych celów, posłużono się analizą porównawczą i krytyczną analizą literatury przedmiotu. Przeprowadzona analiza pozwoliła stwierdzić, że wzrost zainteresowania problematyką społecznej odpowiedzialności biznesu i rosnąca liczba opracowań jej poświęconych nie tylko nie przełożyły się na uproszczenie struktury pojęciowej tej koncepcji, ale wręcz dodatkowo ją skomplikowały i zagmatwały. W rezultacie termin "społeczna odpowiedzialność biznesu" stał się jeszcze bardziej niejednoznaczny i niedookreślony(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of the paper is an examination of the concept of corporate social responsibility. The specific objectives include: 1) analysis of the evolution of the concept of CSR and its evaluation by corporations, 2) classification of CSR conceptual framework and a review of standpoints referring to the importance of CSR in practice. In order to achieve these targets, comparative analysis and critical analysis of the literature are used. Conducted analysis allows noticing that growing interest in CSR and mounting the number of research on this issue have not translated into simplifying its conceptual framework. On the contrary, this framework has become even more complicated and confusing. As a result, the term "corporate social responsibility" has become more ambiguous and vague(original abstract)
Rocznik
Strony
234--245
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Aras G., Crowther D., 2010, A handbook of corporate governance and social responsibility, Gower, Weybridge.
  • Brønn P.S., Vidaver-Cohen D., 2009, Corporate motives for social initiative: legitimacy, sustainability or the bottom line?, Journal of Business Ethics, vol. 87, no. 1, s. 91-109.
  • Campbell J.L., 2007, Why would corporations behave in socially responsible ways?, Academy of Management Review, vol. 32 no. 3, s. 946-967.
  • Carroll A.B., 1979, A three dimensional conceptual model of corporate social performance, Academy of Management Review, vol. 4, no. 1, s. 497-505.
  • Carroll A.B., 1999, Corporate social responsibility, Business and Society, vol. 38, no. 3, s. 268-295.
  • Carroll D., 1991, The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organisational stakeholders, Business Horizons, vol. 34, no. 4, s. 39-48.
  • Cassel D., 2001, Human rights business responsibilities in the global marketplace, Business Ethics Quarterly, vol. 11, no. 2, s. 261-274.
  • Claydon J., 2011, A new direction for CSR: the shortcomings of previous CSR models and the rationale for a new model, Social Responsibility Journal, vol. 9, no. 3, s. 405-420.
  • D'Anselmi P., 2010, Values and stakeholders in an era of social responsibility. Cut-throat competition?, Palgrave Macmillan, Hampshire.
  • Davis K., 1967, Understanding the social responsibility puzzle, Business Horizons, vol. 10, no. 4, s. 45-51.
  • Decker O.S., 2004, Corporate social responsibility and structural change in financial services, Managerial Auditing Journal, vol. 19 no. 6, s. 712-728.
  • Donaldson T., Dunfee T.W.,1994, Towards a unified conception of business ethics: integrative social contracts theory, Academy of Management Review, vol. 19, no. 2, s. 252-284.
  • Donaldson T., Preston L.E., 1995, The stakeholder theory of the corporation: concepts, evidence, and implications, Academy of Management Review, vol. 20, no. 1, s. 65-91.
  • Fort T.L., 1996, Business as mediating institutions, Business Ethics Quarterly, vol. 6, no. 2, s. 149-164.
  • Freeman R.E., 2010, Strategic management: a stakeholder approach, Cambridge University Press, New York.
  • Friedman M., 1970, The social responsibility of business is to increase its profits, The New York Times, 13 September.
  • Garriga E.M., Mele D., 2004, Corporate social responsibility theories: mapping the territory, Journal of Business Ethics, vol. 53, no. 1-2, s. 51-71.
  • Hill R.P., Ainscough T., Shank T., Manullang D., 2007, Corporate social responsibility and socially responsible investing: a global perspective, Journal of Business Ethics, vol. 70, no. 2, s. 165-174.
  • Husted B.W., Allen D.B., 2000, Is it ethical to use ethics as strategy?, Journal of Business Ethics, vol. 27, no. 1-2, s. 21-32.
  • Jamali D., Mirshak R., 2007, Corporate social responsibility (CSR): theory and practice in a developing country, Journal of Business Ethics, vol. 72, no. 3, s. 243-262.
  • Jensen M.C., 2002, Value maximization, stakeholder theory, and the corporate objective function, Business Ethics Quarterly, vol. 12, no. 2, 235-256.
  • Kaptein M., Van Tulder R., 2003, Toward effective stakeholder dialogue, Business and Society Review, vol. 108, no. 2, s. 203-225.
  • Maon F., Lindgreen A., Swaen V., 2009, Designing and implementing corporate social responsibility: an integrative framework grounded in theory and practice, Journal of Business Ethics, vol. 87, no. 1, s. 71-89.
  • Matten D., Moon J., 2008, "Implicit" and "explicit" CSR: a conceptual framework for a comparative understanding of CSR, Academy of Management Review, vol. 33, no. 2, s. 404-424.
  • O'Riordan L., Fairbrass J., 2008, Corporate social responsibility (CSR): models and theories in stakeholder dialogue, Journal of Business Ethics, vol. 83, no. 4, s. 745-758.
  • Porter M.E., Kramer M.R., 2006, Strategy and society: the link between competitive advantage and corporate social responsibility, Harvard Business Review, vol. 84, no. 12, s. 78-92.
  • Preston L.E., Post J.E., 1981, Private management and public policy, California Management Review, vol. 23, no. 3, s. 56-63.
  • Roberts C., Rapson, D., Shiers D., 2007, Social responsibility: key terms and their uses in property investment, Journal of Property Investment & Finance, vol. 25, no. 4, s. 388-400.
  • Scherer A.G., Palazzo G., 2011, The new political role of business in a globalized world: a review of a new perspective on CSR and its implications for the firm, governance, and democracy, Journal of Management Studies, vol. 48, no. 4, s. 899-931.
  • Schmitz J., Schrader J., 2013, Corporate social responsibility: a microeconomic review of the literature, Journal of Economic Surveys, vol. 29, no. 1, s. 27-45.
  • Van Marrewijk M., Were M., 2003, Multiple levels of corporate sustainability, Journal of Business Ethics, vol. 44, no. 2-3, s. 107-120.
  • Varadarajan P.R., Menon A., 1988, Cause-related marketing: a coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy, Journal of Marketing, vol. 52, no. 3, s. 58-58.
  • Visser W., 2010, CSR 2.0: the evolution and revolution of corporate social responsibility, [w:] Pohl M., Tolhurst N. (red.), Responsible business: how to manage a CSR strategy successfully, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Waddock S., Graves S., 1997, The corporate social performance - financial performance link, Strategic Management Journal, vol. 18, no. 4, s. 303-319.
  • Wartick S.L, Cochran P.L., 1985, The evolution of the corporate social performance model, Academy of Management Review, vol. 10, no. 4, s. 758-69.
  • Wood D.J., Lodgson J.M., 2002, Business citizenship: from domestic to global level of analysis, Business Ethics Quarterly, vol. 12, no. 2, s. 59-94.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171448494

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.