PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 3 (66) | 61--74
Tytuł artykułu

Wpływ preferencji czytelników na rozwój francuskiego rynku współczesnej prasy codziennej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Audience preferences and the development of French newspaper Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kształt francuskiego rynku dzienników regionalnych i ogólnokrajowych jest wynikiem współdziałania wielu czynników. Jednym z nich są preferencje czytelników, choć artykuł dotyczy jedynie tych, które czynią francuski rynek prasy codziennej specyficznym. Przedstawiono w nim tradycje czytelnicze we Francji oraz różnorodność rynku prasy codziennej. Specyficzne pojmowanie roli tej prasy przez czytelników powoduje, że nie funkcjonują tam dzienniki bulwarowe. Także rynek prasy regionalnej jest kształtowany przez czytelników, bowiem najchętniej kupowanym i czytywanym tytułem w kraju jest "Ouest-France". Cały system jest sztucznie podtrzymywany przez państwo za pomocą subwencji traktowanych przez Francuzów jako wyraz pluralizmu mediów. (abstrakt oryginalny)
EN
The character of the French market of the regional and national dailies is the result of concurrence of many factors. One of them are the preferences of readers, though the article pertains only to those readers that make the French newspaper market specifi c. The article presents traditions of reading in France and the diversity of the daily press market. An important fact for this system is understanding by the readers the role played by the daily press, which contributed to not existing there boulevard dailies. Also the regional press market is being shaped by the readers, since the best sold and read title is "Ouest-France". The whole system is artifi cially supported and thus kept alive by the state by means of subsidies treated by the French as a sign of media pluralism. (original abstract)
Słowa kluczowe
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
61--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • J.M. Charon, La presse en France de 1945 à nos jours, Paris 1991; tenże, P. le Floch, La presse en ligne, Paris 2011
  • J.M. Charon, La presse quotidienne, Paris 2013; tenże, Les médias en France, Paris 2014
  • B. Golka, System medialny Francji, Warszawa 2001; T. Sławińska, Prasa regionalna na nowe czasy? Historia sukcesu francuskiego przedsiębiorstwa prasowego Ouest-France, Kraków 2011
  • K. Gajlewicz, System medialny Francji [w:] Wybrane zagraniczne systemy medialne, red. J.W. Adamowski, Warszawa 2008
  • Współczesna prasa codzienna we Francji i jej problemy, "Studia Medioznawcze" 2009, nr 2
  • H. Kurta, A. Słodkowska, Zarys historii prasy francuskiej, Warszawa 1966
  • P. Eveno, La presse, Paris 2010
  • J.M. Charon, La presse quotidienne, Paris 2013
  • F. Balle, Médias & sociétés, Paris 2013
  • D.C. Hallin, P. Mancini, Systemy medialne. Trzy modele mediów i polityki w ujęciu porównawczym, przeł. M. Lorek, Kraków 2007
  • C. Dehesdin, D'où vient la culture de grève en France?, http://www.slate.fr/story/29471/francaisfont- tout-le-temps-greve-manifestation [dostęp: 24.03.2016]
  • E. Giuliani, Des Français conscients et inquiets face à la crise de la presse, http://www.la-croix.com/Culture/ Medias/Des-Francais-conscients-et-inquiets-face-a-la-crise-de-la-presse-_NG_-2013-01-21-901906 [dostęp: 24.03.2016]
  • V. Robert, La presse en France et en Allemagne. Une comparaison des systèmes, Paris 2011
  • M. Thibault, Comprendre les medias, Paris 2005
  • K. Gajlewicz-Korab, Przyszłość francuskiego sektora mediów publicznych w dobie funkcjonowania TNT na przykładzie France Télévision, "Studia Medioznawcze" 2014, nr 2
  • G. Mermet, Francoscopie. Tout sur les Français, Paris 2013
  • A. Dufour, La presse quotidienne régionale, un secteur en crise?, http://www.la-croix.com/Culture/Medias/ La-presse-quotidienne-regionale-un-secteur-en-crise-2015-03-30-1297025 [dostęp: 24.03.2016]
  • Quotidien Régional, LNM, http://one.acpm.fr/2016_03/Q1042-Ouest-France.html [dostęp: 6.05.2016]
  • Presse Quotidienne Regionale, http://www.acpm.fr/Chiffres/La-Presse/La-Presse-Payante/Presse-Quotidienne- Regionale [dostęp: 3.04.2016]
  • AudiPresse One 2014/2015, http://www.one20142015resultats.com/ParFamille.html [dostęp: 3.04.2016]
  • Presse subventionnée - Les 20 journaux les plus aidés par l'Etat, http://droit-fi nances.commentcamarche.net/faq/33224-presse-subventionneeles- 20-journaux-les-plus-aides-par-l-etat [dostęp: 6.05.2016]
  • Presse quotidienne nationale, recul du papier et progression du numérique, http://www.la-croix.com/Culture/ Medias/Presse-quotidienne-nationale-recul-du-papier-et-progression-du-numerique-2015-02-08-1278204 [dostęp: 7.04.2016]
  • AudiPresse One 2014/2015, http://www.audipresse.fr/node.php?id=1220&elementid=2146 [dostęp: 7.04.2016]
  • Digital News Report 2016. France, Reuters Institute for the Study of Journalism, http://www.digitalnewsreport. org/survey/2016/france-2016/ [dostęp: 29.06.2016]
  • B. Spitz, Les jeunes et la lecture de la presse quotidienne d'information politique et générale [raport francuskiego Ministra de Kultury i Komunikacji], Paris 2004
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449006

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.