PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | vol. 4, t. 323 | 53--66
Tytuł artykułu

Efektywność procesu kształcenia w wyższych szkołach zawodowych w 2012 roku

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Efficiency of Education Process in Higher Vocational Schools in 2012
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest pomiar efektywności działalności dydaktycznej oraz określenie rankingu efektywności wyższych szkół zawodowych w 2012 roku. Analiza obejmuje 25 wyższych szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do obliczenia efektywności wykorzystano nieparametryczną metodę DEA. Za rezultaty przyjęto liczbę absolwentów oraz wskaźnik oceny preferencji pracodawców, w przypadku nakładów w zależności od wybranego modelu ujęto dotację stacjonarną, koszty lub przychody działalności dydaktycznej oraz liczbę nauczycieli. Dla modelu 1 i 2 było 8, zaś dla 3 modelu 9 efektywnych szkół wyższych. Średnia nieefektywność wynosi między 83% a 84%.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to evaluate the efficiency of teaching activities and qualification of ranking of efficiency of higher vocational education schools in the year 2012. The analysis comprises 25 higher vocational education schools reporting to the supervision of the Ministry of Science and Higher Education. This study was used non-parametric method DEA to the calculation of efficiency. The outputs of model include number of graduates and coefficient of employers' preferences while inputs depending on the specific model are measured by the stationary dotation, total costs or the revenue of the didactic activity and the number of academic staff. There were 8 for model 1 and 2, meanwhile for 3 model 9 effective higher schools. Average ineffectiveness carries out between 83% and 84%.(original abstract)
Rocznik
Strony
53--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Gdański
Bibliografia
  • Andersen P., Petersen N. (1993), A procedure for ranking efficient units in Data Envelopment Analysis, "Management Science", vol. 39 (10), s. 1261-1264.
  • Cooper W.W., Seiford L.M., Tone K. (2007), Data Envelopment Analysis: a comprehensive text with models, applications, references and DEA-Solver software, Springer, New York.
  • Ćwiąkała-Małys A., Nowak W. (2009), Wybrane metody pomiaru efektywności podmiotu gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
  • Feruś A. (2006), Zastosowanie metody DEA do określania poziomu ryzyka kredytowego przedsiębiorstw, "Bank i Kredyt", nr 7, s. 45-46.
  • Guzik B. (2009), Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.
  • Kozuń-Cieślak G. (2011), Wykorzystanie metody DEA do oceny efektywności w usługach sektora publicznego, "Wiadomości Statystyczne", nr 3(598), s. 16.
  • MNiSW (2012), Szkoły wyższe - dane podstawowe, Warszawa.
  • MNiSW (2013), Szkolnictwo wyższe w Polsce 2013, Warszawa, s. 13.
  • Obwieszczenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wykazu jednostek, którym w 2012 r. przyznano dotacje podmiotowe w ustawowo określonym zakresie z części 38: "Szkolnictwo wyższe" oraz kwot tych dotacji (Dz. U. MNiSW 2013 poz. 26).
  • Pasewicz W., Słabońska T., Świtłyk M. (2009), Ocena kształcenia w publicznych uczelniach rolniczych w latach 2001-2005, "Zagadnienia Ekonomiki Rolnej", nr 1(318), s. 57-72.
  • Pasewicz W., Wilczyński A., Świtłyk M. (2012), Efektywność państwowych wyższych szkół zawodowych w latach 2004-2010, "Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu" nr 245, s. 367-376.
  • Pawłowska M. (2003), Wpływ fuzji i przejęć na efektywność w sektorze banków komercyjnych w Polsce w latach 1997-2001, "Bank i Kredyt", nr 2, s. 20-34.
  • Perspektywy 2012, Metodologia niepublicznych uczelni licencjackich i PWSZ, http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_contenttask=viewid=5069Itemid=906 (dostęp: 23.12.2014).
  • Szuwarzyński A. (2006), Rola pomiaru efektywności szkoły wyższej w kształtowaniu jej pozycji konkurencyjnej, [w:] Ditel J., Sapijaszko Z. (red.), Konkurencja na rynku usług edukacji wyższej, Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości, Łódź, s. 213-224.
  • Szuwarzyński A. (2005), Pomiar efektywności procesu kształcenia w uczelni wyższej, [w:] Zarządzanie wiedzą w organizacjach niekomercyjnych, Leja K., Szuwarzyński A. (red.), Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, s. 9-27.
  • Świtłyk M., Pasewicz W. (2009), Efektywność techniczna kształcenia w państwowych wyższych szkołach zawodowych w latach 2004-2006, "Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis", seria "Oeconomica" 273(56), s. 187-196.
  • Ustaw z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2014 poz. 1198).
  • Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy i o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. 2011 nr 84 poz. 455 ze zm.).
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. 2005 nr 164 poz. 1365 z późn. zm.).
  • Wolszczak-Derlacz J. (2013), Efektywność naukowa, dydaktyczna i wdrożeniowa publicznych szkół wyższych w Polsce - analiza nieparametryczna, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449390

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.