PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 450 Polityka ekonomiczna | 172--181
Tytuł artykułu

Analiza zachowania inwestorów w odniesieniu do kryterium ceny za roboty budowlane

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Behavior of Investors and Price For Construction Works
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł wpisuje się w dyskusję o kryteriach wyboru ofert wykonawców budowlanych w procedurach przetargowych. Szczególnej krytyce poddawano nagminne stosowanie kryterium ceny w zamówieniach publicznych. Zgodnie z nowelizacją ustawy Pzp od 19.10.2014 zamawiający jest zobowiązany wprowadzić także inne kryteria odnoszące się do przedmiotu zamówienia. Celem artykułu jest wskazanie, że przewidywanie kosztów budowlanych przedsięwzięć inwestycyjnych stanowi istotny obszar ryzyka. W celu wskazania zachowania inwestorów w odniesieniu do kryterium ceny za roboty budowlane przedstawiono wyniki badania efektów procedur przetargowych po znowelizowaniu ustawy. Badanie to przeprowadzono na próbie 138 przetargów ogłoszonych w Biuletynie Zamówień Publicznych w grudniu 2014 roku. Okazało się, że mimo wprowadzenia obowiązku rozpatrywania ofert przetargowych według procedur wielokryterialnych, kryterium ceny jest nadal dominujące. Spośród badanych przetargów aż 88% zakończyło się wyborem najniższej ceny(abstrakt oryginalny)
EN
The article is a part of a widespread discussion about public procurement and its criteria. In Poland, the main criticism had been made to the common use of the lowest price criterion in the best tender procedures for public contracts regulated by the Public Procurement Law. According to the newest version of the Act of Public Procurement Law (from 19 October 2014), a contracting authority ought to consider also other criteria relating to the contract except the lowest price criterion while choosing the best tender. It was indicated that a prediction of the cost of construction investment projects becomes the major risk area of such projects. Some specific sources of the project cost risk should be considered by both the investor and the contractor. In order to indicate the behavior of investors of the construction investment projects and their attitude towards the lowest price criterion, the results of study on the procedures of the revised Public Procurement Law were presented. Despite a necessity of considering multiple citeria relating to the contract, in most cases the lowest price criterion still seems dominant. According to the survey, 88% of the analyzed tenders resulted in the selection of the lowest bid as a best tender(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Strony
172--181
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • Borowicz A., 2011, Skutki stosowania najniższej ceny w zamówieniach publicznych inwestycji budowlanych, Wiadomości Projektanta Budownictwa, nr 6(245), s. 25-29.
  • Leśniak A., Plebankiewicz E., Zima K., 2012, Wpływ założeń kalkulacyjnych na wynik oszacowania kosztów robót budowlanych, Czasopismo Techniczne, nr 3-B, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków, s. 75-87.
  • Marcinkowski R., Koper A., 2008, Ocena ryzyka czasu i kosztów w planowaniu produkcji budowlanej, Przegląd Budowlany, nr 7-8, s. 70-75.
  • Szyszkowski A., 2010, Przetargi w praktyce. Przewodnik zamawiającego i wykonawcy, Wyd. C.H. Beck, Warszawa.
  • Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług, DzU, 2014, poz. 915.
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych, DzU, 2014, poz. 1232.
  • Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tekst jednolity, DzU, 22 grudnia 2015, poz. 2164.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449637

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.