PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 450 Polityka ekonomiczna | 191--204
Tytuł artykułu

Kooperacja jako główna forma współpracy przedsiębiorstw w międzynarodowych sieciach biznesowych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Cooperation as The Main Form of Cooperation in International Networks of Business
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kooperacja nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest wykorzystywana przez przedsiębiorstwa jako specyficzne narzędzie strategiczne umożliwiające osiągnięcie określonych celów. Tradycyjny wizerunek przedsiębiorcy, który samodzielnie pokonuje bariery związane z rozwojem swojego przedsiębiorstwa, przechodzi do historii. Coraz częściej przedsiębiorcy dostrzegają możliwości udziału w sieci międzynarodowej i współpracy z innymi firmami, które niekiedy były nawet ich dotychczasowymi konkurentami. Prezentowana praca ma charakter teoretyczno-empiryczny. Postawiono hipotezę badawczą: kooperacja w ramach międzynarodowej sieci biznesowej przyczynia się do rozwoju firm w niej uczestniczących. Za cel postawiono omówienie najważniejszych kategorii związanych z badanym problemem oraz dokonanie identyfikacji kooperacyjnych powiązań w ramach międzynarodowej sieci utworzonej przez filię Poliss Trade(abstrakt oryginalny)
EN
Cooperation is not an end in itself, but is used by a variety of businesses as a specific strategic tool to achieve certain goals. The traditional image of the entrepreneur, which alone overcomes barriers associated with the development of their company goes down in history. Increasingly, entrepreneurs see opportunities to participate in international networks and collaboration with other companies, which were sometimes even their existing competitors. The present work is a theoretical and empirical. Hypothesised research: cooperation within the international business network contributes to the development of companies involved in it. The aim was to discuss the most important categories related to study the problem and make the identification of cooperative relationships within the international network set up by Polisse Trade(original abstract)
Rocznik
Strony
191--204
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Axelrod R., 1984, The Evolution of Cooperative, Basic Books, London.
  • Baker W.E., 1992, The network organization in theory and practice, [w:] Network and Organizations, N. Nohria, B. Eccles, Harvard Business School Press, Cambridge.
  • Child J., Faulkner D., 1998, Strategies of Co-operation. Managing Alliances, Networks and Joint Ventures, Oxford University Press, Oxford.
  • Cygler M.J., 2002, Organizacje sieciowe jako forma współdziałania przedsiębiorstw, [w:] Przedsiębiorstwo partnerskie, red. M. Romanowska, M. Trocki, Difin, Warszawa.
  • Donckeles R., Lamberecht J., 1997, The network position of small business: An explanatory model, Journal of Small Business Management, vol. 35, no 2.
  • Gorynia M., 2007, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Jarillo J.C., 1988, On strategic networks, Strategic Management Journal, vol. 9, no 1.
  • Jarillo J.C., 2002, Strategic Networks. Creating the Borderless Organization, Butterworth-Heinemann, Oxford, Auckland, Boston.
  • Mouzas S., Henneberg S., Naudé P., 2008, Developing network insight, Industrial Marketing Management, vol. 37, iss. 2.
  • Nohria N., Ghoshal S., 1997, The Differentiated Network: Organizations Knowledge Flows in Multinational Corporations. San Francisco, Jossey-Bass.
  • Przybylska K., 2005, Korzyści małych przedsiębiorstw działających w międzynarodowych sieciach produkcyjnych, [w:] Problemy regionalne i globalne we współczesnej gospodarce światowej, red. J. Rymarczyk, W. Michalczyk, AE we Wrocławiu, Wrocław.
  • Przybylska K., 2007, Proces internacjonalizacji małych przedsiębiorstw w teorii sieci produkcyjnych, Studia i Prace Wydziału Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, nr 1.
  • Quinn J.B., 2000, Outsourcing innovation: The new engine of growth, Sloan Management Review, vol. 41, iss. 4.
  • Szarka J., 1990, Networing and small firms, International Small Business Journal, vol. 2, no 3.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171449651

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.