PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 25 | z. 2 | 77--90
Tytuł artykułu

Gastronomia jako atrakcja turystyczna Łodzi

Autorzy
Warianty tytułu
Gastronomy as a Tourism Attraction for Łódź
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich 25 latach w Łodzi, podobnie jak i w innych dużych polskich miastach, obserwuje się dynamiczny rozwój sektora usług gastronomicznych. Wynika to m.in. ze wzrostu zainteresowania dobrą kuchnią zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych (turystów kulinarnych). Artykuł jest próbą charakterystyki potencjału łódzkiej bazy gastronomicznej jako ewentualnej podstawy kreowania nowego produktu turystycznego miasta. W pracy przedstawiono rys historyczny łódzkiej gastronomii, opisano specyfikę lokalnej kuchni i jej specjały, a także strukturę i lokalizację lokali gastronomicznych na początku XXI w., najważniejsze wydarzenia kulinarne oraz inne elementy, które mogą być wykorzystane do stworzenia atrakcyjnej oferty dla turystów. (abstrakt oryginalny)
EN
Over the last 25 years, a rapid development in gastronomic services in Łódź and other large Polish cities has been observed, as a result of a growing interest in good cooking both on the part of inhabitants and visitors (culinary tourism). The article is an attempt to describe the potential of gastronomic resources in Łódź as a possible basis for creating a new tourism product for the city. The paper presents a historical outline of Łódź gastronomy, the specificity of the local cuisine and its delicacies, the major culinary events, and the structure and location of gastronomic establishments at the beginning of the 21st c., as well as other elements which may be used to create an attractive offer for tourists. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
25
Numer
Strony
77--90
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Cudny W., 2002, Imprezy kulturalno-rozrywkowe na ul. Piotrkowskiej w opinii przechodniów i mieszkańców, Turystyka i Hotelarstwo, 1, pp. 111-126.
  • Derek M. (ed.), 2013a, Turystyka kulinarna, Prace i Studia Geograficzne, 52, 154 pp.
  • Derek M., 2013b, Kierunki rozwoju usług gastronomicznych w warszawskiej dzielnicy Śródmieście, Prace i Studia Geograficzne, title: Turystyka kulinarna, M. Derek (ed.), 52, pp. 85-100.
  • Gault & Millau. Polska. Żółty przewodnik 2016, 2015, Gault & Millau.
  • Jaskulski M., 2012, Piwo, flaki garnuszkowe, petersburskie bliny i kawior astrachański, czyli z dziejów gastronomii łódzkiej do 1918 roku, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 226 pp.
  • Kaczmarek J., Liszewski S., Włodarczyk B., 2006, Strategia rozwoju turystyki w Łodzi, Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Łódź, 129 pp.
  • Kaczorek A., Kowalczyk A., 2003, Modele lokalizacji usług gastronomicznych na obszarach miejskich, Prace i Studia Geograficzne, 32, pp. 191-203.
  • Klima E., Bratkowski J., 2005, Usługi gastronomiczne, [in:] J. Dzieciuchowicz (ed.), Usługi rynkowe w Łodzi w dobie transformacji, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 147-183.
  • Kostecka J., 2007, Manufaktura - nowa przestrzeń turystyczno-rekreacyjna Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 12, pp. 9-36.
  • Kozłowska A., 2015, Wybrane wydarzenia gastronomiczne w Łodzi jako efekt trendów europejskich, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 333-356.
  • Krakowiak B., Stasiak A. (eds.), 2015, Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Łódź, 376 pp.
  • Krzywik Kaźmierczyk J., 2014, Lorneta z meduzą, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 216 pp.
  • Milewska M., 2003, Łódzkie puby jako atrakcja turystyczna miasta w opinii przechodniów i osób przyjeżdżających do Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 3, pp. 101-117.
  • Milewska M., Prączko A., Stasiak A., 2010, Podstawy gastronomii, PWE, Warszawa, 364 pp.
  • Milewska M., Włodarczyk B., 2004, Historia hotelarstwa w Łodzi, Turystyka i Hotelarstwo, 5, pp. 55-93.
  • Nalewajko J., 2006, Rozwój, funkcjonowanie i miejsce usług gastronomicznych w przestrzeni Łodzi, [in:] T. Marszał (ed.), Łódź - wybrane zagadnienia zagospodarowania przestrzennego, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 159-178.
  • Pietruszka I., 2015, Adaptacja wybranych łódzkich obiektów poprzemysłowych na potrzeby świadczenia usług gastronomicznych, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 357-376.
  • Stasiak A., 2005, Centrum handlowo-rozrywkowe Manufaktura jako nowa atrakcja turystyczna Łodzi, [in:] Dziedzictwo przemysłowe jako atrakcyjny produkt dla turystyki i rekreacji. Doświadczenia krajowe i zagraniczne, II Konferencja Międzynarodowa, Zabrze, 12-13.05.2005 r., GWSH im. W. Korfantego, UM w Zabrzu, Katowice, pp. 215-220.
  • Stasiak A., 2007, Gastronomia jako produkt turystyczny, Turystyka i Hotelarstwo, 11, pp. 103-129.
  • Stasiak A., 2015, Rozwój turystyki kulinarnej w Polsce, [in:] B. Krakowiak, A. Stasiak (eds.), Kultura i turystyka - wokół wspólnego stołu, Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego, Łódź, pp. 119-150.
  • Sułkowska K., 2013, Baza gastronomiczna jako potencjalny produkt turystyczny Łodzi, master's thesis, promoter S. Liszewski, Institute of Urban Geography and Tourism UŁ, Łódź.
  • Wojciechowska A., 2014, Fifka i żulik, czyli domowa kuchnia łódzka, Centrum Inicjatyw na Rzecz Rozwoju "Regio", Łódź, 120 pp.
  • Zarębska A., Borowska I., 2015, Łódzka kuchnia czterech kultur - The Lodz Cuisine of Four Cultures, Dom Wydawniczy Księży Młyn, Łódź, 96 pp.
  • http://ekotarg-lodz.pl.
  • http://festiwaldobregosmaku.eu.
  • https://pl.wikipedia.org/wiki/Woonerf.
  • www.milosnicykawy.pl.
  • www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych.
  • www.restaurantday.org/pl.
  • www.targi.lodz.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171453287

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.