PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 80 | 151--161
Tytuł artykułu

Wpływ lokalizacji otworu inspekcyjno-diagnostycznego na naprężenia pozostające po spawaniu aluminiowych elementów pojazdów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Impact of Localization of Inspection Hole on Residual Stress After Welding of Car Parts From Aluminum
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podczas spawania pojawiają się niekorzystne efekty spawania (np. temperatura, strefa wpływu ciepła, naprężenia i deformacje) których występowanie w odpowiedzialnych miejscach może spowodować awarię. Sprawdzano wpływu okrągłego otworu inspekcyjnego leżącego blisko wykonywanej spoiny aby określić strefy niebezpieczne. Zmieniając odległość krawędzi otworu określano każdorazowo nieustalone rozkłady temperatury, wielkość jeziorka spawalniczego oraz pozostające naprężenia i deformacje. Symulowano spawanie elementu aluminiowego. Stosowano nieliniowe własności materiałowe. Użyto programu ANSYS. (abstrakt oryginalny)
EN
The location of hole during welding of aluminium has influence on residual stresses. 2D FEM model of the welded plate, lying on the surface of welded sheets, was used. The calculations were done with ANSYS in two phases, thermal and mechanical calculations of deformations and stresses, with non-linear temperature dependent material properties. Different location of hole was used. Residual stresses after welding near hole were higher as without. The maximums of tensile stresses were concentrated at small areas on edge of hole. They are too small for experimental measuring, but maybe sufficient significant for crack propagation or local stress corrosion. (original abstract)
Rocznik
Tom
80
Strony
151--161
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
  • Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy
Bibliografia
  • [1] Frewin M.R., Scott D.A., Finite element model of pulsed laser welding, Welding Research Supplement I, p. 15s-21s, 1999.
  • [2] Goldak J. et all., Computer Modeling of Heat Flow in Welds. Metallurgical Transactions B, 1986, nr 9, s 587-600.
  • [3] Radaj D., Heat effects of welding, Springer Verlag,Berlin,1992.
  • [4] Ranatowski E., Elementy fizyki spajania metali, Wyd. ATR Bydgoszcz, 1999.
  • [5] Skibicki A., FEM calculation of residual stress after pulsed current arc welding of aluminum alloy, Journal of Polish CIMAC, Vol.7, No3,str.269-274, Gdańsk, 2012.
  • [6] Skibicki A.,Trepczyńska-Łent M., Zastosowanie MES do doboru sposobu układania ściegów przy spawaniu aluminiowych elementów środków transportu, Logistyka nr 4/2015, str. 21042111.
  • [7] Zienkiewicz O.C.: Metoda Elementów Skończonych. Arkady, Warszawa 1972.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171453765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.