PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 (16) | 79--86
Tytuł artykułu

Ethics Within Business - Social and Cultural Conditioning

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Etyka w biznesie - uwarunkowania społeczne i kulturowe
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest pokazanie czytelnikowi jakie znaczenie odgrywa etyczne prowadzenie działalności gospodarczej, na bardzo trudnym, wymagającym i konkurencyjnym rynku, oraz czy etyczny biznes może być przyczyną do odniesienia sukcesu gospodarczego organizacji, działającej w gospodarce globalnej w XXI wieku. Są to rozważania teoretyczne, przedstawione w sposób skondensowany w oparciu o najnowszą literaturę naukową. Poruszono w nich kwestie trudności dotyczących jednoznacznego sformułowania terminu etyka biznesu, oraz omówiono mechanizmy jej powstawania. Przedstawiono również etyczne zasady zarządzania firmą oraz znaczenie etyki w biznesie, jako podejścia strategicznego i długofalowego, opartego na zasadach dialogu społecznego, poszukującego rozwiązań korzystnych zarówno dla firmy jak i jego całego otoczenia, pracowników, wszystkich interesariuszy i społeczności w której organizacja działa.(abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this article is to present the reader with the importance of conducting business ethically, on a very difficult, demanding and competitive market and whether ethical business can be the reason for successful business organization operating in the global economy in the twenty- first century. These are theoretical consideration, presented in a concise way, based on the current scientific literature. They raise issues concerning the difficult unambiguous term "business ethics", and discusses the mechanisms of its formation. It also presents the ethical principles of business management and the importance of ethics within business as a strategic and long-term approach, based on the principles of social dialogue, seeking win-win solutions for both the company and its entire environment, employees, stakeholders and the community within the organisation operates.(original abstract)
Twórcy
  • Polski Uniwersytet na Obczyźnie w Londynie
Bibliografia
  • 1. Barcik A., (2000). Etyka biznesu w zarządzaniu przedsiębiorstwem w polskiej gospodarce rynkowej, Agencja Wydawnicza Trio, Katowice.
  • 2. Boulding K., (1988). Ponad ekonomią, Warszawa, Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • 3. Dietel J., Gasparowski W., (red.), (1999). Etyka biznesu, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • 4. Filek J., (2001). Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków, Akademia Ekonomiczna w Krakowie.
  • 5. Friedman M., (1997). Społeczną powinnością biznesu jest pomnażanie jej zysków [w:] Ryan L.V., Sójka J, (red.), Etyka biznesu. Z klasyki współczesnej myśli amerykańskiej, "W drodze". Poznań.
  • 6. Gasparski W., (2012). Biznes, etyka, odpowiedzialność, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • 7. Griffin R., (2009). Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • 8. Hołówka J., (2001). Etyka w działaniu, Warszawa, Wydawnictwo Prószyński i Spółka.
  • 9. Karczewski L., (2010). Etyka gospodarcza Orientu, Politechnika Opolska, Opole.
  • 10. Klimek J., (2014). Etyka biznesu. Teoretyczne założenia, praktyka zastosowań, Warszawa, Wydawnictwo Difin.
  • 11. Kuc B. R., (2015). Aksjologia organizacji i zarządzania. Na krawędzi kryzysu wartości, Warszawa, Wydawnictwo Ementon.
  • 12. Paine L.S., (1999). Etyka jako kształtowanie charakteru, [w:] Ryan L.V., Sójka J, (red.), Etyka biznesu, "W drodze", Poznań.
  • 13. Paliwoda-Matiolańska A., (2009)., Odpowiedzialność społeczna w procesie zarządzania przedsiębiorstwem, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • 14. Pratley P., (1998)., Etyka w biznesie, Gebethner&Ska, Warszawa.
  • 15. Rok B., (2004)., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Akademia Rozwoju Filantropii Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • 16. Słownik języka polskiego (2009), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • 17. Sójka J., O sposobach uprawiania etyki gospodarczej, "Prakseoologia" 1996, nr.1-4.
  • 18. Sternberg E., (1998)., Czysty biznes.Etyka biznesu w działaniu, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • 19. Wojtyła K., (1983)., Elementarz etyczny, Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski.
  • 20. Wydra L., (2011)., Etyka Public Relations w recepcji społecznej, [w:] Społeczna Recepcja Public Relations, (red. Kubiak K), Warszawa, Wyższa Szkoła Promocji.
  • 21. Pfeffer J., Porazmawiajmy szczerze o kłamstwie, hbrp.pl/b/porozmawiajmy-szczerze-o-klamstwie/fOOi6mxg.
  • 22. Diagram nr.1., Zależności między etyką a biznesem.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171455075

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.