PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 1 | 2--10
Tytuł artykułu

Transfer wiedzy, innowacyjność i wartość w polskich firmach

Warianty tytułu
Knowledge Transfer, Innovativeness and Value in Polish Firms
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest identyfikacja zależności między działaniami mającymi na celu transfer wiedzy a finansowymi czynnikami wzrostu wartości w polskich przedsiębiorstwach. Metoda polega na zebraniu od uczestników badania jakościowego 60 przykładów wpływu działań transferujących wiedzę na czynniki wzrostu wartości i poszukiwaniu powtarzalnych schematów takiego wpływu. Autor zidentyfikował cztery schematy wpływu działań transferujących wiedzę pracowników na finansowe czynniki wzrostu wartości przedsiębiorstw. Zakres działań podejmowanych w firmach w celu transferu wiedzy jest ograniczony. Zidentyfikowane działania miały wpływ na trzy z ośmiu finansowych czynników wzrostu wartości. Na podstawie wyników badania autor artykułu sugeruje wykorzystanie finansowych czynników wzrostu wartości jako zmiennych wyjaśnianych w badaniach innowacyjności w biznesie. Niniejszy artykuł przyczynia się do rozwoju wiedzy o zależnościach między działaniami transferującymi wiedzę i wartością przez wskazanie, że różne typy działań transferujących wiedzę wpływają na różne finansowe czynniki wzrostu wartości. W poprzednich badaniach autorzy nie wykorzystywali koncepcji finansowych czynników wzrostu wartości w analizach efektów innowacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Goal of the article is to identify replicable relations between actions undertaken to transfer knowledge and financial value drivers in Polish firms. Method used in the research is to gather 60 self-reports about how actions that transfer knowledge influence financial value drivers, and to identify replicating patterns of such influences in the content of these reports. Author of the article has identified four patterns in which particular actions undertaken to transfer knowledge influence financial value drivers. The range of the identified action to transfer knowledge is narrow. The identified actions influenced three of eight financial value drivers. Based on the research results, the author of the article suggests to use the financial value drivers as explained variables in business innovation research. The article contributes to knowledge about relations between actions undertaken to transfer knowledge and business value by suggestion that particular types of actions influence different financial value drivers. The concept of financial value drivers has not been used in previous research on innovation effects. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
2--10
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Bibliografia
  • Belderbos, R., Faems, D., Leten, В. i Van Looy, В. (2010). Technological Activities and Their Impact on the Financial Performance of the Firm. Exploitation and Exploration within and between Firms. Journal of Product Innovation Management, 27, 869-882.
  • Briers, M. i Chua, W.F. (2001). The Role of Actor-Network and Boundary Objects in Management Accounting Change. A Field Study of an Implementation of Activity-Based Costing. Accounting, Organizations and Society, 26, 237-269.
  • Brown, J.S. i Duguid, P. (2001). Knowledge and Organization. A Social Practice Perspective. Organization Science, (12), 198-213.
  • Burt, R.S. (2004). Structural Holes and Good Ideas. American Journal of Sociology, 110 (2), 349-399.
  • Carlile, P.R. (2004). Transferring, Translating, And Transforming: An Integrative Framework For Managing Knowledge Across Boundaries. Organization Science, 15 (5), 555-568.
  • Chen, C.J. i Huang, J.W. (2009). Strategic Human Resource Practices and Innovation Performance. The Mediating Role of Knowledge Management Capacity. Journal of Business Research, 62, 104-114.
  • Chesbrough, H. (2003). Open Innovation. Cambridge: Harvard University Press.
  • Chesbrough, H. (2003a). The Era of Open Innovation. Sloan Management Review, 44 (3), 35-41.
  • Chesbrough, H. (2006). Open Innovation. A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation. W: H. Chesbrough, W. Vanhaverbeke i J. West (red.), Open Innovation: Researching a New Paradigm (1-12). Oxford: Oxford University Press.
  • Choi, J.N. (2007). Change-oriented Organizational Citizenship Behavior. Effects of Work Environment Characteristics and Intervening Psychological Processes. Journal of Organizational Behavior, 28, 467-484.
  • Du, J., Leten, B. i Vanhaverbeke, W. (2014). Managing Open Innovation Projects with Science-based and Market-based Partners. Research Policy, 43, 828-840.
  • Faems, D., de Visser, M., Andries, P. i Van Looy, P. (2010). Technology Alliance Portfolios and Financial Performance: Value-Enhancing and Cost-Increasing Effects of Open Innovation. Journal of Product Innovation Management, 27, 785-796.
  • Gómez, P.J., Lorente, J.J.C. i Cabrera, R.V. (2004). Training Practices and Organisational Learning Capability. Journal of European Industrial Training, 28, 234-256.
  • Gorzeń, W., Piernicki, K. i Pniewski, K. (2008). Formułowanie i komunikacja strategii wzrostu wartości. W: A. Szablewski, K. Pniewski i B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady (119-120). Warszawa: Poltext.
  • He, Z.L. i Wong, P.K. (2004). Exploration vs. Exploitation. An Empirical Test of the Ambidexterity Hypothesis. Organization Science, 15, 481-494.
  • Ittner, C.D., Larcker, D.F. i Rajan, M.V. (1997). The Choice of Performance Measures in Annual Bonus Compensation. The Accounting Review, (April), 231-255.
  • Kłeczek, R. (2014). NPV-Relevant Product Description and B2B Marketing Contribution to Value Creation. Management and Business Administration. Central Europe, 22 (4), 109-117.
  • Kłeczek, R. (2015). Productive Time and Success Rates. Their Causes and Effects in Polish Firms. Potencjał kulturowy i społeczny oraz zasoby ludzkie w procesach zarządzania. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, 41, 149-163.
  • Kłeczek, R. (2016). How the Company's Actions Influence Non-financial and Financial Value Drivers: Managers' Perceptions in Polish Firms. Acta Scientiarum Polonorum, 15 (3), 35-43.
  • Leonard-Barton, D. (1992). Core Capabilities and Core Rigidities. A Paradox in Managing New Product Development. Strategic Management Journal, 13, 111-126.
  • Leonard-Barton, D. (1995). Well Springs of Knowledge: Building and Sustaining the Sources of Innovation. Boston: Harvard Business School Press.
  • Prahalad, C.K. i Hamel, G. (1990). Core Competence of the Company. Harvard Business Review, (May-June), 89-91.
  • Rappaport, A. (1981). Selecting Strategies That Create Shareholder Value. Harvard Business Review, (May-June), 139-149.
  • Rappaport, A. (1983). Corporate Performance Standards and Shareholder Value. Journal of Business Strategy, (3), 28-38.
  • Rappaport, A. (1986). Creating Shareholder Value. A Guide for Managers and Investors. New York: The Free Press.
  • Rappaport, A. (1988). Cash Flow Analysis of Corporate Performance. Small Business Reports, 13 (9), 80-86.
  • Rodan, S. (2010). Structural Holes and Managerial Performance. Identifying the Underlying Mechanisms. Social Networks, 32, 168-179.
  • Rudawska, A. (2015). System nagród jako mechanizm wspierający wewnątrzorganizacyjne dzielenie się wiedzą. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, 39 (4), 289-301.
  • Sowińska-Bonder, K. i Fietkiewicz, D. (2008). Motywowanie menedżerów do realizacji wzrostu wartości. W: A. Szablewski, K. Pniewski i B. Bartoszewicz (red.), Value Based Management. Koncepcje, narzędzia, przykłady (159-182). Warszawa: Poltext.
  • Stuart, Т.Е. (2000). Interorganizational Alliances and the Performance of Firms. A Study of Growth and Innovation Rates in a High-Technology Industry. Strategic Management Journal, 21 (8), 791-811.
  • Subramony, M., Krause, N., Norton, J. i Burns, G. (2008). The Relationship Between Human Resource Investments and Organizational Performance. A Firm-level Examination of Equilibrium Theory. Journal of Applied Psychology, 93, 778-788.
  • Sung, S.Y. i Choi, J.N. (2014). Do Organizations Spend Wisely on Employees? Effects of Training and Development Investments on Learning and Innovation in Organizations. Journal of Organizational Behavior, 35, 393-412.
  • Terho, H., Haas, A., Eggert, A. i Ulaga, W. (2012). It's Almost Like Taking the Sales Out of Selling. Towards a Conceptualization of Value-based Selling in Business Markets. Industrial Marketing Management, 41, 174-185.
  • Töytäri, P., Brashear, Т., Parvinen, A.P., Ollila, I. i Rosendahl, N. (2011). Bridging the Theory to Application Gap in Value-based Selling. Journal of Business & Industrial Marketing, 26 (7), 493-502.
  • Tushman, M.L. i O'Reilly, С. (1996). Ambidextrous Organizations. Managing Evolutionary and Revolutionary Change. California Management Review, 38, 8-30.
  • Uotila, J., Maula, M., Keil, T. i Zahra, S. (2009). Exploration, Exploitation, and Financial Performance. Analysis of S&P 500 Corporations. Strategic Management Journal, 30, 221-231.
  • Wang, S. i Noe, R.A. (2010). Knowledge Sharing. A Review and Directions for Future Research. Human Resource Management Review, 20, 115-131.
  • West, M.A. i Richter, A.W. (2008). Climates and Cultures for Innovation and Creativity at Work. W: J. Zhou i E.C.E. Shalley (red.), Handbook of Organizational Creativity (211-236). New York: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Windeck, D., Weber, J. i Strauss, E. (2015). Enrolling Managers to Accept the Business Partner. The Role of Boundary Objects. Journal of Management and Governance, 19, 617-653.
  • Wouters, M., Anderson, J.C., Narus, J.A. i Wynstra F. (2009). Improving Sourcing Decisions in NPD Projects. Monetary Quantification of Points of Difference. Journal of Operations Management, 27, 64-77.
  • Wouters, M. i Kirchberger, M.A. (2015). Customer Value Propositions as Interorganizational Management Accounting to Support Customer Collaboration. Industrial Marketing Management, 46, 54-67.
  • Wouters, M. i Roijmans, D. (2011). Using Prototypes to Induce Experimentation and Knowledge Integration in the Development of Enabling Accounting Information. Contemporary Accounting Research, 28 (2), 708-736.
  • Wynstra, F., Anderson, J.C., Narus, J.A. i Wouters, M. (2012). Supplier Development Responsibility and NPD Project Outcomes. The Roles of Monetary Quantification of Differences and Supporting-Detail Gathering. Journal of Product Innovation Management, 29, 103-123.
  • Zhu, F., Sun, X., Miller, J. i Deng, Z. (2014). Innovations in Knowledge Management. Applying Modular Design. International Journal of Innovation Science, 6 (2), 83-96.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171455093

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.