PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 1 (15) | 9--16
Tytuł artykułu

Internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internationalization Polish Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Umiędzynarodowienie działalności przedsiębiorstwa odbywa się poprzez dobór odpowiedniej formy internacjonalizacji, odpowiadającej motywom międzynarodowej działalności przedsiębiorstwa. Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw (zwłaszcza mikro i małych przedsiębiorstw) są zawsze zindywidualizowane, niepowtarzalne, zależą bowiem od warunków, w jakich działa przedsiębiorstwo, oraz cech właściciela (a zwłaszcza od posiadanej przez niego wiedzy i doświadczenia) (Bielawska 2006: 18). Znajdujące się w procesie umiędzynarodowienia działalności mikro i małe przedsiębiorstwa, mając ograniczony dostęp do kapitału obcego (głównie ze względu na zwiększone ryzyko w początkowych etapach internacjonalizacji) mają jednocześnie ograniczoną swobodę kształtowania źródeł finansowania, zatem wskazują na zróżnicowane możliwości kształtowania strategii finansowania, zależne między innymi od stopnia i przyjętego instrumentu internacjonalizacji.(fragment tekstu)
EN
The extension by the company markets outside the domestic market is the starting point for its internationalization. Therefore necessary to develop and use new strategies to adjust the offer of products / services to the consumer target. Diverse motives of activity internationalized enterprise, reflected in the adopted and implemented strategy of internationalization, meet its various forms. Search and selection of the appropriate instrument to enter foreign markets include the most important elements of decision-making enterprise internacjonalizującego its activities. The aim of this article is to illustrate the international activity of Polish companies, an indication of the extent of internationalization, implemented by the Polish company strategic options, themes and trends of internationalization, as well as analysis of export, as the most used by Polish companies practice a form of internationalization. JEL Classification: F21, F23(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • 1. Bielawska A. (2006), Finanse zagraniczne MSP. Wybrane problemy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 2. Daszkiewicz N. (2004), Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
  • 3. Durendez, K. Wach (red.) (2014), Patterns of Business Internationalisation in Visegrad Countries - In Search for Regional Specifics, Universidad Politechnica de Caratgena, Cartagena.
  • 4. Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J. (2000), Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • 5. Kosowska, M. (2011). (zmiana nazwiska na Brojakowska-Trząska) Wpływ procesu internacjonalizacji na strategie finansowania małych i średnich przedsiębiorstw. Praca doktorska. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
  • 6. Meissner H. G. (1981), Aussenhandelsmarketing, Verlag C.E., Poeschel, Stuttgart.
  • 7. Rymarczyk J. (1996), Internacjonalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • 8. Rymarczyk J. (2004), Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • 9. Raport PARP (2014a), Raport z badania - Ewaluacja potencjału eksportowego przedsiębiorstw, PARP 2014, Warszawa.
  • 10. Raport PARP (2014b), Raport końcowy - Ewaluacja potencjału eksportowego przedsiębiorstw, PARP 2014, Warszawa.
  • 11. Raport PARP (2015), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2013-2014, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii i Eksploatacji - PIB, PARP, Warszawa.
  • 12. Wach K. (2012), Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw: rozwój przez umiędzynarodowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • 13. Wach K. (2014), Theoretical Framework of the Firm-Level Internationalisation in Business Studies (rozdział 1) [w:] A. Durendez, K. Wach (red.), Patterns of Business Internationalisation in Visegrad Countries - In Search for Regional Specifics, Universidad Politechnica de Caratgena, Cartagena.
  • 14. Zacharakis A.(1997), Entrepreneurial entry into foreign markets. A transaction cost perspective, Entrepreneurship Theory and Practice.
  • 15. Główny Urząd Statystyczny (GUS 2016) - www.stat.gov.pl - dostęp 29.04.2016.
  • 16. Bisnode Polska (2016) - www.bisnode.pl - dostęp 14.07.2016.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171455437

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.