PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | z. 145 | 31--45
Tytuł artykułu

Turystyka filmowa w Sandomierzu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Film Tourism in Sandomierz
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Turystyka filmowa (film tourism, movie tourism) obejmuje wszelkie podróże turystyczne śladami gwiazd filmu (aktorów i reżyserów) i ich dzieł, stwarzające okazję do głębszej refleksji i osobistego przeżywania utworów. Jest to również odwiedzanie miejsc znanych z ekranu, poszukiwanie ich atmosfery, klimatu, zwiedzanie obiektów uwiecznionych na filmie lub w serialu - tzw. set-jetting (Stasiak 2009). Przykłady z różnych miejsc na świecie i w Polsce pokazują, że film może znakomicie promować dane miejsce i wpływać na frekwencję turystów. Skala zjawiska zależy od rangi produkcji filmowej. Podjęcie odpowiednich działań promocyjnych może, nawet po wielu latach od premiery filmu, przynosić korzyści z turystyki filmowej. Jednym z najważniejszych miast na mapie turystyki filmowej w Polsce jest Sandomierz, w którym rozgrywa się akcja popularnego serialu Ojciec Mateusz. Celem artykułu jest pokazanie, na przykładzie tego miasta, znaczenia filmu dla promocji i rozwoju turystyki. Przykład Sandomierza pokazuje, że serial może stać się bardzo skuteczną formą promocji i wpływać na zwiększenie ruchu turystycznego, co z kolei przekłada się na korzyści finansowe i jakość życia mieszkańców. Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, że od rozpoczęcia emisji serialu Ojciec Mateusz w 2008 r. obserwuje się znaczący wzrost ruchu turystycznego w Sandomierzu. Wskazują na to zarówno oficjalne statystyki, jak i opinie osób pracujących w obsłudze ruchu turystycznego. Ponadto oglądanie serialu Ojciec Mateusz wpływa na podjęcie decyzji o przyjeździe do Sandomierza. (abstrakt oryginalny)
EN
Film tourism (movie tourism) covers all tourist trips in the footsteps of movie stars (actors and directors) and their artworks, creating an opportunity for deeper reflection and personal live tracks. It is also visiting places known from the screen, searching for the atmosphere, climate, touring of the facilities immortalized in a film or a television series - the so-called set-jetting (Stasiak 2009). Examples from different places in the world and Poland show that film can perfectly promote any place and affect the turnout of tourists. The scale of this phenomenon depends on the rank of a given film production. Undertaking appropriate promotional activities may bring benefits from film tourism even many years after the film's release. One of the most important cities on the map of film tourism in Poland is Sandomierz, where the action of a popular television series Ojciec Mateusz takes place. The aim of the article is to show the importance of film for the promotion and development of tourism, on the example of this city. The example of Sandomierz shows that a television series can become a very effective form of promotion and generate a significant increase in tourist traffic, which, in turn, has an influence on the financial benefits and quality of life of the residents of Sandomierz. Based on the presented research it can be said that, since the start of airing of the television series Ojciec Mateusz in 2008, a significant increase in tourist traffic has been observed in Sandomierz. This is confirmed both by official statistics and the opinions of people working in the service of tourist traffic. In addition, watching the TV series Ojciec Mateusz affects decisions about coming to Sandomierz. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
autor
Bibliografia
  • Bollywood turystycznie atrakcyjne, 2013, Dziennik Turystyczny. Magazyn Nowej Turystyki, http://dziennikturystyczny.pl/2013/02/bollywood-turystycznie-atrakcyjne/ (9.12.2015).
  • Filmowe igrzyska: bliskość kina i turystyki, 2013, Dziennik Turystyczny. Magazyn Nowej Turystyki, http://dziennikturystyczny.pl/2013/01/igrzyska-smierci-turystyka-filmowa/ (9.12.2015).
  • Filmy ściągają turystów, 2013, Dziennik Turystyczny. Magazyn Nowej Turystyki, http://dziennikturystyczny. pl/2013/01/filmy-sciagaja-turystow/
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171455869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.