PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 6 | nr 286 | 96--106
Tytuł artykułu

Degree of Internationalization in Mesoeconomic Perspective

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Koncepcja poziomu internacjonalizacji w perspektywie mezoekonomicznej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Mimo iż stopień internacjonalizacji (DOI) jest konceptem powszechnie znanym, wciąż rzadko się stosuje badania z jego wykorzystaniem w praktyce. Najczęściej wykorzystuje się go przy badaniu procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw, jednak zdecydowanie rzadziej w przypadku rozważań nad innymi poziomami analizy (w tym branżowej). Celem niniejszej publikacji jest, opierając się na osiągnięciach Sullivana, stworzenie indeksu zewnętrznej internacjonalizacji branży. Wagi indeksu zostały przypisane na podstawie badania metodą delficką. Indeks ten został następnie wyliczony dla 73 branż polskiej gospodarki.(abstrakt oryginalny)
EN
Although the degree of internationalization (DOI) is currently a well know concept, it still remains underresearched. It is most frequently cited in terms of firm's international process, but it is much less applied for other levels of analysis. In this article we aim to propose an index of outward DOI that could be used for industry internationalization. We try to replicate Sullivan's methodology except for the weights of components that we base on a Delphi study among Polish managers. We rank 73 Polish industries according to a DOI index composed of four single measures.(original abstract)
Rocznik
Tom
6
Numer
Strony
96--106
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics and Business, Poland
Bibliografia
  • Asakawa K., Rose E.L. (2013), Internationalization in Japan's Service Industries, "Asia Pacific Journal of Management", Vol. 30, pp. 1155-1168.
  • Contractor F.J., Kumar V., Kundu S.K., Pedersen T. (2010), Reconceptualizing the Firm in a World of Offshoring and Outsourcing: The Organizational and Geographical Relocation of High-Value Company Functions, "Journal of Management Studies", Vol. 47, No. 8, pp. 1417-1433.
  • Daniels J.D., Bracker J. (1989), Profit Performance: Do Foreign Operations Make a Difference? "Management International Review", Vol. 29, No. 1, pp. 46-56.
  • Geringer J.M., Beamish P.W., da Costa R.C. (1989), Diversification Strategy and Internationalization: Implication for MNE Performance, "Strategic Management Journal", Vol. 10, No. 2, pp. 109-119.
  • Gorynia M. (1993), Delimitacja systemów gospodarczych w naukach ekonomicznych, "Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologicznych", R. 55, z. 2, pp. 65-72.
  • Górka K. (2013), Tendencje rozwoju mezoekonomii w Polsce w wyniku zmian ustrojowych i wyzwań cywilizacyjnych, IX Kongres Ekonomistów Polskich, PTE, Warszawa.
  • Hassel A., Hopner M., Kurdelbusch A., Rehder B., Zugehor R. (2001), Two Dimensions of the Internationalization of Firms, Working Paper 01/3, Max-Planck Institute for the Study of Societies, Cologne.
  • Ietto-Gillies G. (2002), Transnational Corporations. Fragmentation amidst Integration, Routledge, London.
  • Lawshe C., Shucker R.E. (1959), The Relative Efficiency of Four Test Weighting Methods in Multiple Prediction, "Educational and Psychological Measurement", No. 19, pp. 103-114.
  • Nunnally J.C. (1978), Psychomtietric Theory, McGraw-Hill, New York.
  • Orava M. (2002), Globalising Medical Services: Operational Modes in the Internationalisation of Medical Service Firms, "International Journal of Medical Marketing", Vol. 2, No. 3, pp. 232-240.
  • Petri P.A. (1994), The Regional Clustering of Foreign Direct Investment and Trade, "Transnational Corporations", Vol. 3, No. 3, pp. 1-24.
  • Ramaswamy K., Kroeck K.G., Renforth W. (1996), Measuring the Degree of Internationalization of a Firm: A Comment, "Journal of International Business Studies", Vol. 27, No. 1, pp. 167-177.
  • Stewart D.B. (1997), Domestic Competitive Strategy and Export Marketing Strategy: The Impact of Fit on the Degree of Internationalisation of SMEs, "Journal of Marketing Management", Vol. 13, pp. 105-117.
  • Stopford J.M., Dunning J.H. (1983), The World Directory of the Multinational Enterprises 1982-83, Gale Research Company, Detroit.
  • Sullivan D. (1994), Measuring the Degree of Internationalisation of a Firm, "Journal of International Business Studies", Vol. 25, No. 2, pp. 325-342.
  • Sullivan D. (1996), Measuring the Degree of Internationalisation of a Firm: A Reply, "Journal of International Business Studies", Vol. 27, No. 1, pp. 179-192.
  • Szymura-Tyc M. (2013), Measuring the Degree of Firms' Internationalization at Their Early Stages of International Commitment, "Journal of Economics and Management", Vol. 13, pp. 101-118.
  • Thai M.T.T., Chong L.C. (2008), Born-Global: The Case of Four Vietnamese SMEs, "Journal of International Entrepreneurship", Vol. 6, pp. 72-100.
  • Tuselmann H.-J., Allen M.M.C., Barrett S., McDonald F. (2008), Varieties and Variability of Employee Relations Approaches in US Subsidiaries: Country-of-Origin Effects and the Level and Type of Industry Internationalisation, "The International Journal of Human Resource Management", Vol. 19, No. 9, pp. 1622-1635.
  • Vahlne J.E., Nordstrom K.A. (1993), The Internationalization Process: Impact of Competition and Experience, "The International Trade Journal", Vol. 7, No. 5, pp. 529-548.
  • Vahlne J.E., Ivarsson I., Johanson J. (2011), The Tortuous Road to Globalization for Volvo's Heavy Truck Business: Extending the Scope of Uppsala Model, "International Business Review", Vol. 20, No. 1, pp. 1-14
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.