PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 16(31) | z. 2 | 353--362
Tytuł artykułu

Kryteria zakupu żywności ekologicznej przez polskich konsumentów w odniesieniu do konsumpcji światowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Criteria for Purchasing Organic Food by Polish Consumers in Respect to World Consumption
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule dokonano próby określenia kryteriów, którymi kierowali się polscy konsumenci podczas zakupu żywności ekologicznej. Ukierunkowanie spożycia w stronę żywności ekologicznej ma swoje odzwierciedlenie we wzrastającym poziomie edukacji dotyczącej ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa żywności. W analizie materiału badawczego wykorzystano dane pierwotne uzyskane z badań przeprowadzonych na terenie Polski w 2015 roku. Próba badawcza stanowiła 3436 respondentów. Opracowania statystycznego dokonano przy wykorzystaniu programu Statistica 10.1 PL. Z przeprowadzonych analiz wynika, iż polscy konsumenci żywności ekologicznej byli świadomi korzyści jakie niesie ze sobą spożywanie produktów wolnych od zanieczyszczeń chemicznych. Respondenci zakupów żywności ekologicznej przeważnie dokonywali na targowiskach, albo w niedużych sklepach specjalizujących się w sprzedaży tego typu żywności. Szczególną uwagę konsumenci zwracali na oznakowanie produktów. Wśród kryteriów zakupu żywności ekologicznej najczęściej wymieniano: wsparcie rozwoju lokalnej gospodarki poprzez zakup żywności ekologicznej, troska o zdrowie, a także dietę konstruowaną na bazie żywności ekologicznej oraz jej walory sensoryczne. W opracowaniu autorzy odnieśli się do badań prowadzonych w innych państwach, tak rozwiniętych, jak i rozwijających się. Porównali wyniki uzyskane w Polsce do wyników otrzymanych przez badaczy w Indiach, Francji, Czechach, Stanach Zjednoczonych, Australii i Kanadzie, a także w państwach skandynawskich. (abstrakt oryginalny)
EN
The article attempts to define the criteria that Polish consumers consider when buying organic food. Directing consumption towards the purchase of organic food a reflection of an increasing level of environmental and food security education. The analysis is based on primary data obtained from studies conducted in Poland in 2015. The sample constituted 3436 respondents. The statistical studies were conducted using the Statistica 10.1 PL program. The analysis showed that a Polish consumer of organic food is aware of the benefits offered by the consumption of products free from chemical impurities. Organic food is usually found at markets or small stores specializing in such types of food. Consumers paid special attention to product labeling. The most commonly mentioned criteria in favour of buying organic foods were: to support development of the local economy by buying such types of food at the local markets; health concerns; diet constructed on the basis of organic food and its sensory qualities. In the study, the authors refer to research carried out in other developed and developing countries. They compared the results obtained in Poland to results obtained by researchers in India, France, the Czech Republic, the United States, Australia, Canada and the Nordic countries. (original abstract)
Rocznik
Tom
Numer
Strony
353--362
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
  • Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
Bibliografia
  • Baker, S., Thompson, K., Engelken, J. (2004). Mapping the values driving organic food choice. European Journal of Marketing, 38(8), 995-1012.
  • Bandara, B.E.S., De Silva, D.A.M., Maduwanthi, B.C.H., Warunasinghe, W.A.A.I. (2016). Impact of Food Labeling Information on Consumer Purchasing Decision: With Special Reference to Faculty of Agricultural Sciences, Procedia Food Science, Vol. 6, 309-313.
  • Boccia, F. (2009). Internationalization, big companies and agri-food sector, Aracneeditrice, Rome (I).
  • Boccia, F., Sarno, V. (2012). Corporate social responsibility. An analysis on consumer perceptron, Journal of Agricultural Science and Technology, 2, 1119-1125.
  • Brodzińska, K. (2014). Rolnictwo ekologiczne - tendencje i kierunki zmian, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego, t. 14 (XXIX), z. 3, 27-36.
  • Chambers, S., Lobb, A., Butler, L., Harvey, K., Traill, W.B. (2007). Local, national and imported foods. A qualitative study, Appetite, 49 (1), 208-213.
  • Chekima, B., Syed Khalid Wafa, S.A.W., Igau, O.A., Chekima, S., Sondoh, Jr. S.L. (2016). Examining green consumerism motivational drivers: does premium price and demographics matter to green purchasing?, Journal of Cleaner Production, Vol. 112, Part 4, 3436-3450.
  • Davies, A., Titterington, A. J., Cochrane, C. (1995). Who buys organic food? A profile of the purchasers of organic food in Northern Ireland. British Food Journal, 97(1), 17-23.
  • FAO. (2010). Definition of sustainable diets. International scientific symposium. Biodiversity and sustainable diets united against Hunger, FAO Headquarters, Rome, Italy
  • Fotopoulos, C., Krystallis, A. (2002a). Organic product avoidance: Reasons for rejection and potential buyers' identification in a countrywide survey. British Food Journal, 104, 233-260.
  • Fotopoulos, C., Krystallis, A. (2002b). Purchasing motives and profile of the Greek organic consumer: A countrywide survey. British Food Journal, 104(9), 730-764.
  • Hamzaoui, L., Zahaf, M. (2006). Exploring the decision making process of Canadian organic food consumers (Working Paper WP 2006-31). University of Ottawa, Telfer School of Management.
  • Hamzaoui-Essoussi, L., Zahaf, M. (2012). Canadian Organic Food Consumers' Profile and Their Willingness to Pay Premium Prices, Journal of International Food & Agribusiness Marketing, Vol.24, 1-21.
  • Januszewska, R., Pieniak, Z., Verbeke, W., (2011). Food choice questionnaire revisited in four countries. Does it still measure the same?, Appetite, Vol. 57, 94-98.
  • Koudelka, J. (2013). Segmentation of Czech consumers as for their relationship to organic foods, Agricultural Economics (Zemědělská ekonomika), Czech, Vol. 59, 348-360.
  • Larue, B., West, G., Gendron, C., Lambert, R. (2004). Consumer response to functional foods produced by conventional, organic, or genetic manipulation. Agribusiness, 20(2), 155-166.
  • Ligenzowska J. (2014). Rolnictwo ekologiczne na świecie, Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie Problemy Rolnictwa Światowego, Tom 14 (XXIX), Zeszyt 3, 150-157.
  • Loureiro M.L., Hine S. (2002). Discovering Niche Markets: A Comparison of Consumer Willingness to Pay for Local (Colorado Grown), Organic, and GMO-Free Products, Journal of Agricultural and Applied Economics, Vol.34, Issie 3, 477-487.
  • Maresca, B., Dujin A. (2010). Les enjeux de la consommation durable, Natures Sciences Sociétés, 18 (1), 51-53.
  • McMichael, A.J., Powles, J.W., Butler, C.D., Uauy, R. (2007). Food, livestock production, energy, climate change, and health, Lancet, 370 (9594), 1253-1263.
  • Millock, K., Hansen, L. G., Wier, M., Andersen, L. M. (2002). Willingness to pay for organic foods: A comparison between survey data and panel data from Denmark. Paper presented at the 12th Annual European Association of Environmental and Resource Economists Conference, Monterey, CA. Retrieved from http://www.akf.dk/organicfoods/conference/willingness.pdf
  • Padel, S., Foster, C. (2005). Exploring the gap between attitudes and behaviour: Understanding why consumers buy or do not buy organic food. British Food Journal, 107(8), 606-625.
  • Rahbar, E., Wahid, N.A. (2011). Investigation of green marketing tools' effect on consumers' purchase behavior, Business Strategy Series, Vol. 12 Issue 2, 73 - 83.
  • Robinson, K.L., Lyson, T.A., Christy, R.D. (2002). Civic Community Approaches to Rural Development in the South: Economic Growth with Prosperity, Journal of Agricultural and Applied Economics, Vol. 34, Issue 2, 327-338.
  • Roddy, G., Cowan, C., Hutchinson, G. (1996). Consumer attitudes and behaviour toward organic foods in Ireland. Journal of International Consumer Marketing, 9(2), 41-63.
  • Roininen, K., Avorla, A., Lahteenmaki, L. (2006). Exploring consumers perceptions of local food with two different qualitative techniques. Laddering and word association, Food Quality and Preference, 17, 20-30.
  • Sapp, S.G., Arnot Ch., Fallon J., Fleck T., Soorholtz D., Sutton-Vermeulen M., Wilson J.J.H. (2009). Consumer Trust in the U.S. Food System: An Examination of the Recreancy Theorem, Rural Sociology, Vol. 74, Issue 4, 525-545.
  • Sautron V., Péneau, S., Camilleria, G.M., Mullerb, L., Ruffieuxc, B., Hercberga, S., Méjeana, C. (2015). Validity of a questionnaire measuring motives for choosing foods including sustainable concerns, Appetite, Vol. 87, 1, 90-97.
  • Sønderskov, K.M., Daugbjerg, C. (2011). The state and consumer confidence in eco-labeling: organic labeling in Denmark, Sweden, The United Kingdom and The United States, Agriculture and Human Values, Vol. 28, Issue 4, 507-517.
  • Tonkin, E., Webb, T., Coveney, J., Meyer, S.B., Wilson, A.M. (2016). Consumer trust in the Australian food system - The everyday erosive impact of food labelling, Appetite, Vol.103, 118-127.
  • Torjusen, H., Lieblein, G., Wandel, M., Francis, C. (2001). System orientation and quality perceptions among consumers and producers of organic food in Hedmark Country, Norway. Food Quality Preference, 12, 207-216.
  • Urban-Rural Interaction. (2001). Report of the Working Group of Urban-Rural Interaction, Ministry of the Interior, Helsinki.
  • Van Rijswijk, W., Frewer, L.J. (2012). Consumer needs and requirements for food and ingredient traceability information, International Journal of Consumer Studies, Vol. 36, Issue 3, 282-290.
  • Verdurme, A., Gellynck, X., Viaene, J. (2002). Are organic food consumers opposed To GM food consumers? British Food Journal, 104(8), 610-623.
  • Vrček, I.V., Čepo, D.V., Rašić, D., Peraica, M., Žuntar, I., Bojić, M., Mendaš, G., Medić-Šarić, M. (2014). A comparison of the nutritional value and food safety of organically and conventionally produced wheat flours, Food Chemistry, Vol.,143, 522-529.
  • Wier, M., Calverley, C. (2002). Market potential for organic foods in Europe. British Food Journal, 104(1), 45-62.
  • Williams, P.R., Hammitt, J.K. (2001). Perceived risks of conventional and organic produce: pesticides, pathogens, and natural toxins. Risk Analysis, 21(2), 319-330.
  • Worner, F., Meier-Ploeger, A. (1999). What the consumer says. Ecology and Farming, 20, 14-15.
  • Yadav, R., Pathak, G. S. (2016). Intention to purchase organic food among young consumers: Evidencesfrom a developing nation, Appetite, Vol. 96, 122-128.
  • Zagata, L. (2012). Consumers' beliefs and behavioral intentions towards organic food. Evidence from the Czech Republic, Appetite, 81-89.
  • Zanoli, R., Naspetti, S. (2002). Consumer motivations in the purchase of organic food: A means end approach. British Food Journal, 104(8), 643-653.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171456965

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.