PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2016 | nr 4 (12) | 57--67
Tytuł artykułu

Wiedza tradycyjna i lokalna w kreowaniu ekoinnowacji w gospodarce żywnościowej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Traditional and Local Knowledge in Creating Ecoinnovation in Food Economy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Głównym celem pracy było przedstawienie możliwości wykorzystania wiedzy tradycyjnej i lokalnej w kreowaniu nowego modelu rozwoju gospodarki żywnościowej. Produkty ekologiczne, regionalne i tradycyjne wpisują się w pojęcie ekoinnowacji, często mimo ich znanych właściwości. Powrót do rozwiązań zapomnianych, często ignorowanych, charakteryzujących się jednak najwyższą jakością zdrowotną i biologiczną, nawiązuje do myślenia określanego jako ekoinnowacyjność. Celem takich działań jest zagwarantowanie bezpieczeństwa żywnościowego i suwerenności żywnościowej. Mieszkańcy Europy doskonale zdają sobie sprawę, że umiejętność połączenia tradycji związanej z wytwarzaniem żywności metodami tradycyjnymi i lokalnymi przynosi korzyści wszystkim ogniwom ich wytwarzania, a przede wszystkim producentom i punktom gastronomicznym. Poznanie wyjątkowego smaku produktów tradycyjnych procentuje wspaniałymi doznaniami, które odtwarzamy dla wielu konsumentów.(abstrakt oryginalny)
EN
The main goal of this paper was to present the possibilities of using traditional and local knowledge in creating a new model for the food economy de- velopment. Organic, regional and traditional food fit into the concept of innova- tion, often in spite of its known properties. Going back to often ignored, forgotten solutions, but at the same time characterized by the highest quality and biological care, refers to the thinking known as eco-innovation. The aim of such actions is to ensure food security and food sovereignty. The Europeans are aware of the fact that using traditional and local methods brings advantages to links in their production and above all, to manufacturers and eating establishments. Understanding the unique taste of traditional products is great experience that is recreated for many consumers.(original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
57--67
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska
  • Politechnika Rzeszowska
Bibliografia
  • Bakan J., 2004, The Corporation, Constable, London.
  • Cannarella C., Piccini V., 2011, Traditiovations: Creating from the past and antique techniques for rural areas, Technovation, no. 31, s. 689-699.
  • Caparrȏs M., 2016, Głód, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
  • Dąbrowska A., 2015, Postawy polskich konsumentów - od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji, Handel Wewnętrzny, nr 2(355), s. 88-100.
  • DOOR Database, 2014, http:Eu.europa.eu/agriculture/door/list.html.
  • Drucker P.F., 1999, Społeczeństwo postkapitalistyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dziedzic S., Woźniak L., 2013, Ekoinnowacje w gospodarce żywnościowej - model rozwoju dla województwa podkarpackiego, Politechnika Rzeszowska.
  • Dziemianowicz W., Peszat K., Charkiewicz J. (red.), 2015, Żywność wysokiej jakości - raport końcowy, Geoprofit Ecory, Warszawa, s. 27.
  • EcoEurope Quality and tradition; http://www.eu-organic-food.pl/pl/.
  • Europa, 2016, http://ec.europa.eu/polska/news/151116_novelty_food_pl.htm.
  • Jakość żywności. Produkty regionalne i tradycyjne, 2016, http://www,minor.gov.pl/jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow.
  • Mirabella N., Castellani V., Sala S., 2014, Current opinion for the valorization of food manufacturing wase, A Review Journal of Cleaner Production, no. 65, s. 28-41.
  • McDermott R., 1999, Why information technology inspired but cannon deliver knowledge management, California Management Review, no. 4, s. 105.
  • MODR, 2013, Produkty tradycyjne i regionalne, zasady rejestracji, MODR Karniowice, Karniowice.
  • Newerli-Guz J., Rybowska A., 2015, Produkt tradycyjny i regionalny - luksus od święta czy na co dzień?, Handel Wewnętrzny, nr 29(355), s. 286-295.
  • Patel R., 2012, Stuffed and Stravel: the Hidden Battle for World Food System, New York. Produkty regionalne i tradycyjne, http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych (10.05.2016).
  • Robin M.M., 2008, The World According to Monsanto, New York.
  • Sawicki M., 2011, Wspólna polityka rolna na rzecz zapewnienia konsumentowi żywności wysokiej jakości, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa, 9.09.2011.
  • Sagarra-Oña M., Peiro-Signes A., Miret-Pastor L., Albors-Garrigós J., 2011, Uncovering non - obvious relationship between environmental certification and economic performance at the food industry, Environmental Society and Engineering (Subseries: Environmental Science), s. 325-338.
  • Smith J.M., 2003, Seeds of Deception, Yes Books, Fairfield, Iowa.
  • Spurlock M., 2007, Życie w fast foodzie. Co czeka McCzłowieka, Helion.
  • Verde C., 2015, Strategy and Green business model: The case of Carlsberg group, Quality - Access to Success, vol. 16(148), s. 75-79.
  • Wilczyńska A., 2015, Znajomość żywności gwarantowanej jakości i jej oznakowania wśród młodych konsumentów, Handel Wewnętrzny, nr 29(355), s. 420-431.
  • Woźniak L., Dziedzic S., Ostasz G., 2013, Problems of food economy ecological and ethical dimension of innovation, 22nd International Conference on Production Research, s. 114-119.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171457229

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.