PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 10/3 | 17--25
Tytuł artykułu

The Internet as the Present-Day Agora of Information and Knowledge

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Internet jako współczesna agora informacji i wiedzy
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Internet został potraktowany jako współczesna agora informacji i wiedzy. Celem artykułu jest charakterystyka Internetu jako globalnego rynku informacji i wiedzy. Zostały przedstawione jego elementy, specyficzne cechy, miejsce internauty na tym rynku, a także istniejące zagrożenia informacji i wiedzy. Zwrócono szczególną uwagę na komercjalizację, globalizację, dywersyfikację oraz wewnętrzne sprzeczności tego rynku, a także wycenę informacji i wiedzy w kategoriach rynkowych. Na tym tle omówiono polskie doświadczenia we współtworzeniu tej agory w ramach realizacji koncepcji społeczeństwa informacji i wiedzy, gdyż rynkowa potęga informacji i wiedzy czasami wywołuje w Polsce kontrowersje, co determinuje specyfikę polskiego wkładu w dzieło tworzenia tego globalnego rynku informacji i wiedzy.(abstrakt oryginalny)
EN
The internet is treated as the present-day agora of information and knowledge. The purpose of this article is to characterise the internet as a global information and knowledge market. The paper presents components and specific features of the internet, the internaut's place on that market, and the existing threats to information and knowledge. Special attention is devoted to commercialisation, globalisation, diversification and internal contradictions occurring on that market, as well the evaluation of information and knowledge in market terms. On that background, the Polish experiences of building that agora are presented, as part of fulfilling the conception of an information and knowledge society, because the market power of information and knowledge sometimes raises controversy in Poland, which fact determines the uniqueness of the Polish contribution to the task of developing our global information and knowledge market.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
17--25
Opis fizyczny
Twórcy
  • Jagiellonian University in Krakow, Poland
Bibliografia
  • [1] Babik W.: Ekologia informacji. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.
  • [2] Babik W.: Information Management in the Computer Communicated Society. [in:] 7th International Seminar "Scientifi c and Technical Information in Central and Eastern Europe" Zakopane, October 26-28, 1998, OPI, Warszawa 1998, pp. 5-9.
  • [3] Babik W.: Sustainable Development of Information Society: Towards a Knowledge Management. [in:] 12th International Seminar "Scientific and Technical Information in Central and Eastern Europe" Zakopane, 21-24 May 2004, OPI, Warszawa 2004, 7 p. [CD-ROM].
  • [4] Dobrowolski Z.: Koncepcja społeczeństwa informacyjnego Daniela Bella. [in:] Sosińska-Kalata B., Przastek-Samokowa M. (red.), Od informacji naukowej do technologii społeczeństwa informacyjnego, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich 2005, Warszawa, pp. 87-105.
  • [5] Drucker P.F.: Zarządzanie XXI wieku - wyzwania. New Media, 2010.
  • [6] Dziuba D.: Gospodarki nasycone informacją i wiedzą. Podstawy ekonomiki sektora informacyjnego. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2000.
  • [7] Dziuba, D.: Metody ekonomiki sektora informacyjnego. Difin, Warszawa 2007.
  • [8] Goban-Klas T., Sienkiewicz P.: Społeczeństwo informacyjne: szanse, zagrożenia, wyzwania. Wydawnictwo Fundacji Postępu Telekomunikacji, Kraków 1999.
  • [9] Oleński J.: Społeczeństwo informacyjne i gospodarka oparta na wiedzy w świetle ekonomiki informacji. [in:] Pietruch-Reizes D., Babik W. (red.), Usługi - aplikacje - treści w gospodarce opartej na wiedzy, Warszawa 2004, pp. 27-47.
  • [10] Oleński J.: Fundamentalne prawo jakości informacji w społeczeństwie informacyjnym. [in:] Pietruch-Reizes D., Babik W. (red.), Kierunki i priorytety rozwoju informacji naukowej w kontekście budowania społeczeństwa wiedzy, Katowice 2006, pp. 19-34.
  • [11] Postman N.: Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. Vintage Books, New York 1993.
  • [12] Shapiro C., Varian H.R.: Potęga informacji: Strategiczny przewodnik po gospodarce sieciowej. Helion, Gliwice 2007.
  • [13] Stefanowicz B.: Rola informacji. E-mentor, nr 5 (22), 2007, [on-line] http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/ numer/22/id /480 [access: 21.04.2016].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171457307

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.