PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 58 Modelowanie procesów i systemów logistycznych, Cz. 15 | 141--155
Tytuł artykułu

The Influence of Logistics Operator's Solutions on a Supply Chain

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Wpływ rozwiązań operatora logistycznego na łańcuch dostaw
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Przedmiotem rozważań jest ocena potencjału i możliwości operatorów logistycznych uczestniczących w łańcuchach dostaw przesyłek drobnicowych. Autor zauważa, że większość operatorów logistycznych, którzy realizują swoje usługi korzystając z sieci transportowych, opiera swoje procesy na strukturze bazującej na organizacjach krajowych, wypracowanej w latach 80.-90. ubiegłego wieku podczas procesów akwizycyjnych, najczęściej jeszcze sprzed rozszerzenia Unii Europejskiej w 2004 r. Tymczasem klienci działający na rynku globalnym lub choćby europejskim, oczekują od operatorów logistycznych rozwiązań, które pozwoliłyby im uzyskać przewagę nad konkurencją i zaoferować ostatecznemu odbiorcy najwyższą oczekiwaną wartość produktu przy jak najkorzystniejszej dla niego cenie. Oczekują zatem od operatorów logistycznych innego strategicznego podejścia do realizacji łańcuchów dostaw, które pozwoliłoby im przyspieszyć przepływ towarów, zapewniło pewną i natychmiastową informację zarówno o realizacji dostawy, jak i o ewentualnym jej opóźnieniu, a także umożliwiło uzyskanie rozwiązań gwarantujących wysoką jakość przy jak najniższych całkowitych kosztach logistycznych. Najbardziej oczekiwana wśród klientów operatorów logistycznych, oprócz wiarygodności i umiejętności, jest elastyczność (rozumiana najczęściej jako możliwość dostosowania posiadanych zasobów do zmienności rynkowej) oraz bezbłędność i kompletność w dostawach10. Tymczasem większość operatorów logistycznych działających na wielu rynkach, funkcjonuje w dawnej strukturze podziału terytorialnego, a z punktu widzenia łańcuchów dostaw jest to gorset uniemożliwiający postęp. Mimo występowania pod nazwą jednego koncernu firmy te rozwijają się najczęściej jako niezależnie działające organizacje, które skupione są na swoim wewnętrznym rynku, a rozwiązania jakie oferują w ramach sieci w większości przypadków nie różnią się od rozwiązań znanych z partnerskich aliansów. Ukazując sposoby działania i podpierając się, nielicznymi (w dalszym ciągu) na rynku przykładami, pokazano w jakim kierunku, z dużą dozą prawdopodobieństwa, będą zmierzać, działający na europejskich bądź globalnych rynkach, operatorzy logistyczni i w jakim kierunku powinni zdążać pozostali, aby w przyszłości sprostać rosnącej konkurencji. Stawiając zatem łańcuchy dostaw jako dominujący element tworzący dzisiejsze procesy logistyczne, możemy oczekiwać zasadniczych zmian w budowaniu strategii oferowanych usług i podejściu do nich przez operatorów logistycznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The availability of products is one of the fundamental components of a product marketing strategy. The price, quality of products, attractiveness and even the best advertising campaign will not produce the expected results if the supply chain fails and the goods are out of reach. Therefore, one of the most important challenges determining the success of an enterprise is the efficient supply chain guaranteeing the availability of raw materials and components for production purposes and of final products on the shelves. Thus, it is important for the supply chain existing within a logistics network to function reliably and effectively and guarantee the correct flow of goods and information. The examples presented in this paper show the directions of solutions in logistics networks. They prove also that the development of a logistic network is still a challenge for many (even the biggest) operators, and the related investments may turn out to be a critical barrier to attain the expected result. The opportunities which the European Union created in terms of building modern supply chains are not still fully used even by the biggest network companies. A lot of organizational structures of TLS companies created as early as before the single market was introduced still remain unchanged, and the scale of modifications that should be introduced may be beyond the organizational abilities of many operators. In the fields where investment projects are significant and the market does not guarantee any return on investment within a determined period of time, companies will resort to solutions enabling them to perform their task by building relations which may consequently form a logistics network. With time, as law provisions will change, we will speak of intra-Community transport more often than of national transport because the processes and increase in the exchange of goods will more frequently cross geographical borders.(fragment of text)
Twórcy
Bibliografia
  • Adach-Stankiewicz E., Rynek wewnętrzny w 2013 r., Central Statistical Office of Poland, Warsaw 2014
  • Blaik P., Efektywność procesów logistycznych w aspekcie strategicznym, Biblioteka Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 1998
  • Kille Ch., Schwemmer M., Top 100 in European Transport and Logistics Services 2013/2014, Fraunhofer SCS, Nuremberg 2013
  • Nowicka-Skowron M., Efektywność systemów logistycznych, PWE, Warszawa 2000
  • Tarkowski J., Irestahl B., Lumsden K., Transport i logistyka, Biblioteka Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2000
  • Pfohl H.Ch. Systemy logistyczne, Biblioteka Logistyka, Instytut Logistyki i Magazynowania, Poznań 2008
  • Materials of Dachser SE
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171458623

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.