PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 17 | nr 4 | 28--32
Tytuł artykułu

Ict and 'Free' Culture : an Analysis of New Business Models for Cultural Goods on the Internet

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Tik i "darmowa" kultura : analiza nowych modeli biznesowych w internecie dla dóbr kultury
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Przełom technologiczny spowodował, że przemysły kultury, bądź szerzej - kreatywne, takie jak przemysł wydawniczy, prasowy, produkcji telewizyjnej i radiowej, muzyczny, filmowy, wytwarzające dobra informacyjne, zaczęły się gwałtownie zmieniać. W efekcie wiele dóbr kultury zaczęło być dostępnych dla użytkowników internetu całkowicie za darmo. Co więcej, zaczęły również powstawać nowe modele biznesowe, umożliwiające darmową dystrybucję tych dóbr. Celem niniejszego artykułu jest przeanalizowanie ekonomicznej efektywności "darmowych" modeli biznesowych, których typologię zaproponował Chris Anderson, w odniesieniu do wspomnianych wyżej przemysłów, a także możliwy wpływ tych modeli na "tradycyjną" część przemysłów kultury. (abstrakt oryginalny)
EN
The technological breakthrough has induced fundamental changes in cultural industries, especially those producing informational goods, e.g. book and press publishing, television and radio production, film production, music recording or video games programming. As a consequence, the internet has seen a flooding of cultural goods accessible for free to nearly every internet user as well as a flourishing of new business models, where cultural products are distributed for free. The aim of the paper is to examine the economic effectiveness of 'free' business models proposed by Chris Anderson, in relation to the cultural industries mentioned above, as well as their possible influence on the 'traditional' part of these sectors. (original abstract)
Rocznik
Tom
17
Numer
Strony
28--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Warsaw School of Economics, Poland
Bibliografia
  • Afuah A. & Tucci C.L. (2003), Internet business models and strategies, (2nd ed.), Boston: McGraw Hill.
  • Aigrain P., & Aigrain S. (2012), Dzielenie się. Kultura i gospodarka epoki internetu, Warszawa: Fundacja Nowoczesna Polska, retrieved from https://nowoczesnapolska.org.pl/wp-content/uploads/2012/02/aigrain-dzielenie-sie.pdf
  • Anderson C. (2009), Free: The Future of a Radical Price (First Edition edition), New York: Hyperion.
  • Anderson C. (2010), Gratuit! pourquoi le mode`le gratuit est le futur des affaires?, "Les Cahiers Européens de l'Imaginaire. Le Luxe", (2), 72-87.
  • Anderson C. (2011), Za darmo: przyszłość najbardziej radykalnej z cen, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak.
  • Benkler Y. (2008), Bogactwo sieci: jak produkcja społeczna zmienia rynki i wolność, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Cagnina M. & Poian M. (2009), Beyond e-business models: the road to virtual worlds, "Electronic Commerce Research", 9(1-2), 49-75, http://doi.org/10.1007/s10660-009-9027-3.
  • Carrier J. (1991), Gifts, Commodities, and Social Relations: A Maussian View of Exchange, "Sociological Forum", 6(1), 119-136.
  • Cheal D.J. (1988), The Gift, London, Delhi, New York: Routlege.
  • Chesbrough H.W. (2007), Business model innovation: it's not just about technology anymore, "Strategy & Leadership", (35 (6)), 12-17.
  • Filiciak M., Hofmokl J., & Tarkowski A. (2012), The Circulations of Culture - On Social Distribution of Content (SSRN Scholarly Paper No. ID 2246508), Rochester, NY: Social Science Research Network, retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=2246508
  • Giesler M. & Pohlmann M. (2003), The Anthropology of File Sharing: Consuming Napster as a Gift, "Advances in Consumer Research", (30), 273-279.
  • Halbert D.J. (1999), Intellectual Property in the Information Age: The Politics of Expanding Ownership Rights, Westport: Praeger.
  • Jelassi T. & Lai T.S. (1996), CitiusNet: The Emergence of a Global Electronic Market retrieved 31 December, 2015 from Society for Information Management, http://www.simnet.org/public/programs/capital/96paper/paper3/3.html.
  • Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji: zderzenie starych i nowych mediów, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Karaganis J. (2011), Media Piracy in Emerging Economies, SSRC: SSRC, retrieved from http://piracy.americanassembly.org/wp-content/uploads/2011/06/MPEE-PDF-1.0.4.pdf
  • Latrive F. (2004), Du bon usage de la piraterie: Culture libre, sciences ouvertes, Paris: Exils Editeur.
  • Lessig L. (2005), Wolna kultura, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Liebowitz S. (2004), Will MP3 downloads Annihilate the Record Industry? The Evidence so Far, [in:] Intellectual Property and Entrepreneurship. Series on Advances in the Study of Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth, vol. 15, pp. 229-260, Gary Libecap.
  • Liebowitz S. (2005), Pitfalls in Measuring the Impact of Files sharing on the Sound Recording Market, "CESifo Economic Studies", 51(23), 439-477.
  • Malinowski B. (1932), Argonauts of the Western Pacific: an account of native enterprise and adventure in the Archpipelagoes of Melanesian New Guinea, London: New York: G. Routledge; E.P. Dutton.
  • Mauss M. (1923), L'Essai sur le don. Forme et raison de l'échange dans les sociétés archaïques, "L'Année Sociologique", 1.
  • Nelson P. (1970), Information and Consumer Behavior, "The Journal of Political Economy", (78 (2)), 311-329.
  • Oberholzer F. & Strumpf K. (2007), The Effect of File Sharing on Record Sales. An Empirical Analysis, "Journal of Political Economy", (115 (1)).
  • PageFair (2013), The Rise of Adblocking, retrieved from http://blog.page-fair.com/2013/the-rise-of-adblocking/
  • Pająk P. (2015, December 18), Spotify nie zarabia. Artyośi na Spotify nie zarabiają. Czy ten biznes w ogóle ma sens? [text/html], retrieved from http://www.spidersweb.pl/2015/05/spotify-nie-zarabia-artysci-na-spotify-nie-zarabiaja.html
  • Pinchot G. (1995), The Gift Economy, "Business on a Small Planet", 49.
  • Rappa M. (2004), The utility business model and the future of computing services, "IBM System Journal", (43 (1)), 32-42.
  • Severson E.R. (ed.) (2012), Gift and Economy. Ethics, Hospitality and the Market, Cambridge: Cambridge Scholar Publishing.
  • Siuda P. (2012), Kultura prosumpcji: o niemożności powstania globalnych i ponadpaństwowych społeczności fanów, Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego: Oficyna Wydawnicza Aspra-JR.
  • Tapscott D. & Williams A.D. (2008), Wikinomia: o globalnej współpracy, która zmienia wszystko, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Tapscott D. & Williams A.D. (2010), MacroWikinomics: New Solutions for a Connected Planet, (1st edition), Atlantic Books.
  • Timmer P. (1998), Business Models for Electronic Markets, "Electronic Markets", 8 (2), 3-8.
  • Toffler A. (1980), The third wave, New York: W. Morrow.
  • Varian H.R. (2000), Bying, Sharing and Renting Information Goods, "Journal of Industrial Economics", (48 (4)), retrieved from http://people.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/sharing.pdf
  • Wydawcy biorą 73% przychodów ze Spotify i mówią, że mają najmniejszy zysk (2015), retrieved December 18, 2015, from http://di.com.pl/wydawcy-biora-73-przychodow-ze-spotify-i-mowia-ze-maja-najmniejszy-zysk-51452
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171459842

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.