PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2(34) | 331--341
Tytuł artykułu

Zdolność do absorpcji wiedzy w przedsiębiorstwach turystycznych - identyfikacja znaczenia i możliwości pomiaru*

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Absorptive Capacity In Tourism Enterprises - The Significance And Measurement Possibilities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ze względu na dużą dynamikę zmian na współczesnym rynku turystycznym, podmioty zaangażowane w obsługę ruchu turystycznego potrzebują zasobów ludzkich zorientowanych na ciągłe podnoszenie swoich kompetencji. Zasoby wiedzy mają bowiem strategiczny charakter dla przedsiębiorstw turystycznych funkcjonujących w turbulentnym otoczeniu. Umiejętność wykorzystania wiedzy spoza organizacji jest w dużym stopniu funkcją posiadanej wiedzy i umiejętności rozpoznania wartości nowej wiedzy oraz jej asymilacji i adaptacji. Celem artykułu jest identyfikacja znaczenia zdolności do absorpcji wiedzy dla podmiotów gospodarki turystycznej, a także określenie sposobów jej konceptualizacji i operacjonalizacji w oparciu o dotychczasowe prace badawcze. W artykule zaprezentowano aktualny stan badań nad zagadnieniem zdolności do absorpcji wiedzy w turystyce i wskazano kierunki dalszych badań. (abstrakt oryginalny)
EN
The knowledge-based view suggests that the extent of knowledge transfer from knowledge generators to knowledge recipients may depend on recipients' absorptive capacity ie. "ability of a firm to recognize the value of new, external information, assimilate it, and apply it to commercial ends" (Cohen and Levinthal, 1990, p. 128). The lack or insufficiency of absorptive capacity in a firm hinders the ability to recognize the potential of new ideas arising from interaction with other external knowledge generators. The purpose of this article is to identify the importance of the absorptive capacity in tourism industry, as well as methods of its conceptualization and operationalization. The results include systematization of existing research dedicated to absorptive capacity in tourism and propositions of further studies on this subject. (original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
331--341
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Booth, A., Papaioannou, D., Sutton, A. (2012). Systematic Approaches to a Successful Literature Review. London: SAGE.
  • Brookes, M. (2014). The dynamics and evolution of knowledge transfer in international master franchise agreements. International Journal of Hospitality Management, 36, 52- 62.
  • Cohen, W.M., Levinthal, D.A. (1990). Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation. Administrative Science Quarterly, 35 (1), 128-152.
  • Escribanoa, A., Fosfurib, A., Tribó, J.A. (2009). Managing external knowledge flows: The moderating role of absorptive capacity. Research Policy, 38, 96-105.
  • Flatten, T., Greve, G., Brettel, M. (2011). Absorptive Capacity and Firm Performance in SMEs: The Mediating Influence of Strategic Alliances. European Management Review, 8 (3), 137-152.
  • Gallupe, B. (2001). Knowledge management systems: surveying the landscape. International Journal of Management Reviews, 3 (1), 61-77.
  • Herath, H.M.A., Mahmood, R. (2014). Strategic Orientations and SME Performance: Moderating Effect of Absorptive Capacity of the Firm. Asian Social Science, 10 (13), 95-107.
  • Hoarau, H. (2014). Knowledge Acquisition and Assimilation in Tourism - Innovation Processes. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 14 (2), 135-151.
  • Jiménez-Barrionuevo, M.M., García-Morales, V.J. (2011). Validation of an instrument to measure absorptive capacity. Technovation, 31, 190-202.
  • Julien, P.A., Andriambeloson, E., Ramangalahy, C. (2004). Networks, weak signals and technological innovations among SMEs in the land-based transportation equipment sector. Entrepreneurship and Regional Development, 16 (4), 1-19.
  • Keller, W. (1996). Absorptive capacity: On the creation and acquisition of technology in development. Journal of Development Economics, 49 (1), 199-227.
  • Kim, L. (1997). The dynamics of Samsung's technological learning in semiconductors. California Management Review, 39 (3), 86-100.
  • Kumar, U., Kumar, V., de Grosbois, D. (2008). Development of Technological Capability by Cuban Hospitality Organizations. International Journal of Hospitality Management, 27 (1), 12-22.
  • Muscio, A. (2007). The impact of absorptive capacity on SMEs collaboration. Economics of Innovation and New Technology, 16, 653-668.
  • Nieves, J., Quintana, A., Osorio, J. (2014). Knowledge-based resources and innovation in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 38, 65-73.
  • Nonaka, I. (1998). The knowledge-creating company. [W:] Harvard Business Review on Knowledge Management, s. 21-45. Harvard Business School Press.
  • Pace, L. (2015). How do tourism firms innovate for sustainable energy consumption? A capabilities perspective on the adoption of energy efficiency in tourism accommodation establishments. Journal of Cleaner Production, 1-12.
  • Scopus. Pobrano z: www.scopus.com (4.11.2015).
  • Shaw, G. (2015). Tourism networks, knowledge dynamics and co-creation. [W:] M. McLeod, R. Vaughan (red.), Knowledge networks and tourism, s. 45-61. London: Routledge.
  • Thomas, R., Wood, E. (2014). Innovation in tourism: Re-conceptualising and measuring the absorptive capacity of the hotel sector. Tourism Management, 45, 39-48.
  • Thomas, R., Wood, E. (2015). The absorptive capacity of tourism organizations. Annals of Tourism Research, 54, 84-99.
  • Tzokas, N., Kim, Y.A., Akbar, H., Al-Dajani, H. (2015). Absorptive capacity and performance: The role of customer relationship and technological capabilities in high-tech SMEs. Industrial Marketing Management, 47, 134-142.
  • Valentina, N., Passiante. G. (2009). Impacts of absorptive capacity on value creation. Anatolia: An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 20 (2), 269-287.
  • Wang, Y. (2008). Examining the Level of Sophistication and Success of Destination Marketing Systems. Journal of Travel & Tourism Marketing, 24 (1), 81-98.
  • Wensley, K.P., Navarro, J.G.C. (2015). Overcoming knowledge loss through the utilization of an unlearning context. Journal of Business Research, 68, 1563-1569.
  • Yeoh, P. (2009). Realized and potential absorptive capacity: Understanding their antecedents and performance in the sourcing context. Journal of Marketing Theory and Practice, 17 (1), 21-36.
  • Zahra, S.A., George, G. (2002). Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension. Academy of Management Review, 27 (2), 185-203.
  • Zander, U., Kogut, B. (1995). Knowledge and the speed of the transfer and imitation of organizational capabilities: An empirical test. Organization Science, 6 (1), 76-92.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171459854

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.