PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 11 Gospodarka Technologia Zarządzanie | 224--234
Tytuł artykułu

Źródła tworzenia innowacji przez przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji

Warianty tytułu
Sources of Creating Innovation in the Internationalization Process of Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule podjęto próbę identyfikacji źródeł tworzenia innowacji przez przedsiębiorstwa dokonujące umiędzynaradawiania. Ze względu na złożony charakter działalności międzynarodowej firm wyróżnione zostały główne obszary, w których dokonano analizy. Badanie cech umiędzynaradawiania dowiodło istnienia źródeł tworzenia innowacji przez firmy w procesie internacjonalizacji. Są to: relacje nawiązywane przez firmy, zasoby (w tym wiedza) oraz formy działalności. (abstrakt oryginalny)
EN
Internationalization creates possibilities for a development of a company, but it also involves many risks. A crucial problem for a company is to implement an adequate strategy in order to gain competitive advantage. Because of the complex and diverse character of internationalization, there is a need to point out key aspects of this process. According to the author, these are: relations with business partners, resources (including knowledge) and forms of activity. They can be considered as sources of creating innovations. Innovations concern all levels of company's operations and can be created in all fields of activity. The process of internationalization defines the way companies operate, which means that it can also provide firms with possibilities to create innovations. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Baldwin, J., Hanel, P., Sabourin, D., 2002, Determinants of Innovative Activity in Canadian Manufacturing Firms, w: Kleinknecht, A., Mohnen, P., Innovation and Firm Performance, Palgrave, London.
  • Bekefi, T., Epstein, M.J., Yuthas, K., 2008, Creating Growth: Using Opportunity Risk Management Effectively, Journal of Accountancy, ABI/INFORM Global, June.
  • Błażejowski, J., 2005, Innowacyjność w nauce, edukacji i gospodarce, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk.
  • Dunning, J.H., 1998, Location and Multinational Enterprise: a Neglected Factor?, Journal of International Business Studies, vol. 29, no. 1.
  • Fonfara, K., 2009, Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, PWE, Warszawa.
  • Fonfara, K., Gorynia, M., Najlepszy, E., Schroeder, J., 2000, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Głodek, P., Gołębiowski, M., 2006, Transfer technologii w małych i średnich przedsiębiorstwach, SOOIPP, Warszawa.
  • Johanson, J., Vahlne, J.E., 1977, The Internationalization Process of the Firm - a Model of Knowleadge Development and Increasing Foreign Market Commitments, Journal of International Business Studies, vol. 8, no. 1.
  • Johanson, J., Wiedersheim-Paul, F., 1975, The Internationalization of the Firm - Four Swedish Cases, Journal of Management Studies, vol. 12, no. 3, October.
  • Jóźwik, K.S., 2008, Innowacje a rozwój przedsiębiorstwa, w: Lachiewicz S., Adamik, A., Matejun, M., Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź.
  • Kraft, K., 1990, Are Product- and Process-innovations Independent of Each Other?, Applied Economics, vol. 22.
  • Mińska-Struzik, E., Nowara, W., Truskolaski, S., 2007, Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Handel. Czynniki produkcji. Globalizacja, Materiały Dydaktyczne Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, nr 209, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Oslo Manual, 2005, Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, Third Edition, OECD Publishing, European Commission.
  • Pomykalski, A., 2001, Zarządzanie innowacjami, PWN, Warszawa.
  • Ratajczak-Mrozek, M., Dymitrowski, A., Małys, Ł., 2011, Formy ekspansji zagranicznej a wyniki rynkowe polskich przedsiębiorstw (wyniki badań), w: Współczesna gospodarka światowa. Problemy na poziomie makro- i mikroekonomicznym, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, materiały konferencyjne.
  • Reichstein, T., Salter, A., 2006, Investigating the Sources of Process Innovation among UK Manufacturing Firms, Industrial and Corporate Change, vol. 15, no. 4, Advance Access, 31 July.
  • Reid, S., 1983, Firm Internationalization Transaction Costs and Strategic Choice, International Marketing Review, vol. 1, no. 2.
  • Rymarczyk, J., 2004, Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Story, V., Cameron, E.C., Walsh, K., 2011, The Importance of Relationships and Networks for Successful Radical Innovation, www.impgroup.org/uploads/papers/5948.pdf [dostęp: 23.05.2011].
  • Von Hippel, E., 1988, The Sources of Innovation, Oxford University Press, New York and Oxford.
  • Weiss, P., 2003, Adoption of Product and Process Innovations in Differentiated Markets: the Impact of Competition, Review of Industrial Organization, vol. 23.
  • Weresa, M.A., 2002, Wpływ handlu zagranicznego i inwestycji bezpośrednich na innowacyjność polskiej gospodarki, Monografie i Opracowania 504, Szkoła Główna Handlowa.
  • Whitelock, J., 2002, Theories of Internationalization and Their Impact on Market Entry, International Marketing Review, vol. 19, no. 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460282

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.