PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 11 | 50--57
Tytuł artykułu

Identyfikacja zachowań nabywców na aukcjach internetowych typu "kup teraz"

Warianty tytułu
Buying Behavior of Customers in Buy-it-now Online Auctions
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podmioty działające na rynku aukcji internetowych w Polsce to głównie małe firmy o bardzo ograniczonych możliwościach pogłębionej analizy wiedzy o zachowaniach nabywców. Jednocześnie rynek, wprawdzie rosnący, nadal jest dość młody bez usystematyzowanych modeli działania organizacji. W takiej sytuacji organizacja prowadząca aukcje online najczęściej podejmuje działania na bieżąco bez szerszej perspektywy strategicznej. Ta bowiem wymagałaby między innymi wiedzy o nabywcach jako istotnego czynnika determinującego decyzje menedżerskie. Problemem badawczym podjętym w niniejszym artykule jest identyfikacja i charakterystyka wybranych zachowań nabywców na aukcjach internetowych, które docelowo stanowić będą element modelu zarządzania organizacją w kanale dystrybucji aukcji online. Badania odnoszą się do aukcji typu "kup teraz" (buy-it-now). Przyjętą metodą badawczą jest studium przypadku. Omówiono wybrane zachowania nabywców online na aukcjach prowadzonych przez firmę OT za pośrednictwem portalu Allegro. Docelowo autorzy zmierzają do wypracowania modelu optymalizacji portfela aukcji online. Z przedstawionej analizy wynika, że transakcje mają znamiona sezonowych, tak w przekroju dni tygodnia, jak i godzin dokonywania zakupów. Istnieje także zależność pomiędzy wartością transakcji a skłonnością nabywcy do wyboru droższych opcji dostawy. Wykazano istotną statystycznie zależność pomiędzy doświadczeniem nabywców na aukcjach online a wybieraną formą dostawy. Nie zaobserwowano natomiast różnic w zachowaniach kobiet i mężczyzn odnośnie do wyboru formy dostawy. Przedstawione studium przypadku może stanowić podstawę decyzji operacyjnych dla organizacji działających na rynku aukcji online w kategorii produktów szybkozbywalnych, a docelowo autorzy zmierzają do stworzenia modelu biznesowego dla organizacji w kanale sprzedaży aukcji online. (abstrakt oryginalny)
EN
Online auctions market in Poland is dominated by small businesses, with very limited opportunities for in-depth analysis of knowledge on the customer behavior. The market is growing, but it is still fairly young, with no structured business models. Therefore many businesses operate without a strategic perspective as a result of lack of the required knowledge on customer behavior, as an important element of managerial decisions. The purpose of this paper is to identify selected elements of customer behaviors in online auctions. The paper and presented research results are a part of a broader project which aims at developing a business model for organizations operating in online auction market. The research method described in the present paper is a case study. The provided analysis shows seasonality of sales and differences in sales volume on particular days of the week and at particular hours during the day. There is also a correlation between the value of the transaction and the tendency of buyers to choose more expensive delivery options. A statistically significant correlation has been shown between the experience of online auctions buyers and the chosen delivery form. No differences have been observed in the behavior of men and women regarding delivery options. The case study can form the basis for operational decisions for the organizations in the area of online auctions for FMCG goods. As mentioned at the beginning, it could support the process of development of the business model for online auctions management. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
50--57
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
  • Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • [1] Clark J.M., Ward S.G. (2008), Consumer Behavior in Online Auctions: An Examination of Partitioned Prices on eBay, "Journal of Marketing Theory & Practice", Vol. 16, No. 1, pp. 57-66.
  • [2] Cypryjański J., Grzesiuk A., Rudawska E. (2016), Wybrane aspekty zachowań nabywców na aukcjach internetowych. Studium przypadku rynku akcesoriów do telefonów komórkowych, "Handel Wewnętrzny", Nr 5.
  • [3] Hou J., Blodgett J. (2012), Do Bidders Compensate for Shipping Fees in Online Auctions? "Journal of Services Marketing", Vol. 26, No. 6, pp. 435-446.
  • [4] Jank W., Shmueli Ch. (2010), Modeling Online Auctions, John Wiley & Sons Inc., New Jersey.
  • [5] Kauffman R., Wood Ch. (2006), Doing their Bidding: An Empirical Examination of Factors that Affect a Buyers Utility in Internet Auctions, "Information Technology & Management", September, Vol. 7, No. 3, pp. 171-190.
  • [6] Kunkowski J., Polasik M. (2013), Aktualne trendy i kierunki rozwoju w płatnościach internetowych w Polsce, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne problemy usług, Nr 105, T. 2, s. 395-404.
  • [7] Lo S.-K., (2013), The Influence of Equivocality in Purchasing Tasks on the Selection of Transaction Channels in Online Auction, "Behavior&Information Technology", June, Vol. 32, No. 6, pp. 603-611.
  • [8] Raport Rotor (2015), http://www.telix.pl/artykul/rynek-ak- cesoriow-gsm-w-polsce-w-ql-2015-3,67909.html, data dostępu: 15.05.2016 r.
  • [9] Raport: E-Commerce w Polsce (2015), Gemius dla e-Commerce Polska, Instytut Gospodarki Elektronicznej, Warszawa.
  • [10] Xu В., Lin Zhangxi, Shao B. (2010), Factors Affecting Consumer Behaviors in Online Buy-it-now Auctions, "Internet Research", Vol. 20, No. 5, pp. 509-526.
  • [11] Yi-Chun H., Yen-Chun J.W., Yu-Chun W., Boulanger N.Ch. (2011), Decision Making in Online Auctions, "Management Decision", Vol. 49, No. 5, pp. 784-800.
  • [12] Zhang H., Li H. (2006), Factors Affecting Payment Choices in Online Auctions: A Study of eBay Traders, "Decision Support Systems", November, Vol. 42, pp. 1076-1088.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460500

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.