PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 12 Gospodarka globalna. Technologia. Społeczeństwo | 158--169
Tytuł artykułu

Potencjał globalizacyjny polskiej branży meblarskiej

Warianty tytułu
Globalization Potential of the Polish Furniture Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule poruszono kwestię czynników globalizacji, które mogą determinować potencjał globalizacyjny polskiej branży meblarskiej. Dokonano przeglądu literatury traktującej o wpływie sił napędowych tkwiących w otoczeniu biznesowym na podatność branży do globalizacji. Na podstawie modelu "motoru" globalizacji Yipa, zaprezentowano zestaw czynników specyficznych dla polskiej branży meblarskiej, które jednocześnie potwierdzają postawioną w artykule hipotezę. Określenie stopnia globalizacji branży pozwoli na identyfikację krytycznych czynników sukcesu w branży i na rynku globalnym, przez co umożliwi lepsze dostosowanie strategii działania przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
The article defines the globalization factors that can determine the globalization potential of the Polish furniture industry. The author reviews the literature that treats with the topic of impact of the driving forces existing in the business environment on the industry's vulnerability to globalization. Based on the Yip's globalization model, a set of factors specific to the Polish furniture industry is presented, which also confirms the hypothesis posed in the article. Defining the degree of the industry's globalization will help to identify critical success factors in the industry and in the global market and therefore will enable a better adaptation of the company strategy. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Buckley, A., 2002, Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • FIRA, 2010, Competitiveness of the UK Furniture Manufacturing Industry, http://www.fira.co.uk/document/fira-competitiveness-report-2010.pdf [dostęp: 16.03.2012].
  • Fraser, J., Oppenheim, J., 1997, What is New About Globalization?, The McKinsey Quarterly, no. 2.
  • Gierszewska, G., Romanowska, M., 2009, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Golak, A., 2008, Meblarski tygrys Europy, Meble Plus, nr 8.
  • Gorynia, M., 2007, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Gorynia, M., Łaźniewska, E., 2009, Kompendium wiedzy o konkurencyjności, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • GUS, 2011, Rocznik statystyczny przemysłu, Warszawa.
  • Hryniewicka, K., 2011, Meble na walizkach, Meble Plus, nr 6-7.
  • Innowacyjna gospodarka. Narodowa strategia spójności, 2012, Branżowy program promocji branży meblarskiej, http://www.mg.gov.pl/files/upload/13691/Program_promocji_bran%C5%BCy_meblarskiej_28.02.pdf [dostęp: 10.03.2012].
  • Jankowska, B., 2005, Międzynarodowa konkurencyjność branży na przykładzie polskiej branży budowlanej w latach 1994-2001, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Kalupa, Ł., 2007, Strategia rozwoju Wielkopolskiego Klastra Meblarskiego, WARP, Poznań.
  • Leontiades, J.C., 2001, Managing the Global Enterprise, Pearson Education, Harlow.
  • Michalik, B., 2012, OIGPM prognozuje, Meble Plus, nr 2.
  • OIGPM, 2004, Znak branżowy, http://www.oigpm.org.pl/znak_branzowy.php [dostęp: 25.03.2012].
  • Parker, B., 2005, Introduction to Globalization & Business, SAGE Publications, London.
  • PBRZ, 2011, Rośnie światowa produkcja i handel meblami, http://www.pbrz.pl/artykul/rosnie-swiatowa-produkcja-i-handel-meblami [dostęp: 10.03.2012].
  • PKD, 2007, Schemat klasyfikacji, http://www.stat.gov.pl/klasyfikacje/pkd_07/pdf/2_PKD-2007-schemat_2.pdf [dostęp: 9.03.2012].
  • Porter, M.E., 2006, Strategia konkurencji, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
  • Sławińska, M., 2005, Strategie konkurencji w handlu detalicznym w warunkach globalizacji rynku, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Stonehouse, G., Hamil, J., Campbell, D., Purdie, T., 2001, Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Wydawnictwo FELBERG SJA, Warszawa.
  • Wiktorski, T., 2011, Polskie Meble Outlook 2011, http://edu.refa.poznan.pl/pliki/polish_furniture_outlook_2011wyciag.pdf [dostęp: 16.03.2012].
  • Yip, G.S., 2004, Strategia globalna, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460852

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.