PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 2 (15) | 34--49
Tytuł artykułu

Motywy udostępniania informacji rynkowych przez młodych konsumentów innym użytkownikom Internetu w ramach eWOM

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Motives of Sharing Market Information by Young Consumers with Other Internet Users within eWOM = Motivy predostavleniâ rynočnoj informacii molodymi potrebitelâmi drugim pol'zovatelâm interneta w ramkah eWOM
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł jest próbą identyfikacji motywów udostępniania informacji jako jednego z zachowań składających się na komunikację eWOM (electronic word of mouth) wśród młodych konsumentów oraz ich zróżnicowania w zależności od płci. W tym celu przeprowadzono badania kwestionariuszowe wśród 509 uczniów i studentów (w wieku od 16 do 25 lat) wybranych krakowskich szkół średnich i wyższych na przełomie września i października 2015 r. Zastosowana procedura badawcza pozwoliła na wyodrębnienie czterech motywów udostępniania informacji w gronie użytkowników Internetu, takich jak: przynależność i pozycja w grupie, odwzajemnianie konwenansów, pomaganie innym i moralne zobowiązanie. Wyniki potwierdzają odmienne znaczenie motywów wśród badanych kobiet i mężczyzn. Przy uwzględnieniu ograniczeń badań, ich wyniki mogą być wskazówką przy konstruowaniu strategii działań komunikacji marketingowej w mediach elektronicznych. (abstrakt oryginalny)
EN
The study is an attempt to identify the motives of sharing information as one of the behaviours that constitute the eWOM (electronic word of mouth) communication among young consumers and their differentiation depending on gender. For this purpose, a questionnaire survey was carried out among 509 students (aged 16 to 25 years) from selected Cracow's schools and universities at the turn of September and October 2015. The research procedure allowed for distinguishing the four motives of sharing information among Internet users: affiliation and position in the group, reciprocating conventions, helping others, and moral obligations. The results confirm the importance of different motivators among respondents depending on gender. If one takes into account the limitations of research, it may become a clue when constructing strategies of marketing communication in electronic media. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
34--49
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • Budzanowska-Drzewiecka M. (2015), Ocena nieformalnych źródeł informacji w internecie przy podejmowaniu decyzji zakupowych przez młodych konsumentów, "Zarządzanie w Kulturze", nr 16(3).
  • Cheung C.M.K., Lee M.K.O. (2012), What drives consumers to spread electronic word of mouth in online consumer-opinion platforms, "Decision Support Systems", No. 53(1).
  • Chu S.-C., Kim Y. (2011), Determinants of consumer engagement in electronic word-of-mouth (eWOM) in social networking sites, "International Journal of Advertising", No. 30(1).
  • Dichter E. (1966), How word-of-mouth advertising works, "Harvard Business Review", No. 44 (November-December).
  • Goldsmith R.E., Horowitz D. (2006), Measuring motivations for online opinion seeking, "Journal of Interactive Advertising", No. 6(2).
  • Hennig-Thurau T., Gwinner K.P., Walsh G., Gremler D.D. (2004), Electronic word-of-mouth via consumer-opinion platforms: What motivates consumers to articulate themselves on the Internet?, "Journal of Interactive Marketing", No. 18(1).
  • Ho J.Y.C., Dempsey M. (2010), Viral marketing: Motivations to forward online content, "Journal of Business Research", No. 63(9-10).
  • Huang Y.K., Yang W.I. (2010), Dissemination motives and effects of internet book reviews, "The Electronic Library", No. 28(6).
  • Pradeep R., King R.A. (2012), What we know and don't know about online word-of-mouth: a systematic review and synthesis of the literature, http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=2187040 [dostęp: 20.01.2016].
  • Schindler R.M., Bickart B. (2005), Published word of mouth: Referable, consumer-generated information on the Internet, "Online Consumer Psychology: Understanding and Influencing Consumer Behavior in the Virtual World".
  • Stephen A.T., Galak J. (2012), The effects of traditional and social earned media on sales: A study of a microlending marketplace, "Journal of Marketing Research", No. 49(5).
  • Weisfeld-Spolter S., Sussan F., Gould S. (2014), An integrative approach to eWOM and marketing communications, "Corporate Communications: An International Journal", No. 19(3).
  • Yoo K.H., Gretzel U. (2008), What Motivates Consumers to Write Online Travel Reviews? "Information Technology i Tourism", 10(4).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171460914

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.