PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 | 123--145
Tytuł artykułu

Kapitał intelektualny i pomiar jego efektywności metodą VAICTM

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intellectual Capital and Measuring Its Effectiveness by VAICTM
Języki publikacji
PL
Abstrakty
O przewadze konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw nie decydują już dzisiaj tradycyjne zasoby materialne (środki trwałe), ale głównie zasoby niematerialne, wśród których kluczową rolę odgrywa kapitał intelektualny. Jest to szczególny rodzaj aktywu przedsiębiorstwa, który jest unikatowy, wyróżnia się wśród konkurencji, a co najważniejsze - jest trudny do kopiowania. Kapitał intelektualny jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa, a jego wartość, weryfikowana na rynku, stanowi o jego potencjale ekonomicznym i umożliwia budowanie przewagi konkurencyjnej. Dla zapewnienia rozwoju przedsiębiorstwa niezmiernie ważne są zatem identyfikacja i pomiar kapitału intelektualnego. Niestety, sprawozdania finansowe, które dostarcza tradycyjna rachunkowość, nie pozwalają na oszacowanie wartości kapitału intelektualnego. Rachunkowość finansowa koncentruje się bowiem przede wszystkim na analizie zasobów materialnych i finansowych, nie uwzględniając w swoim ujęciu bilansowym zasobów niematerialnych. Konieczne jest zatem poszukiwanie takich metod pomiaru aktywów tworzących kapitał intelektualny, które pozwolą zarządzać i podejmować właściwe decyzje w zakresie odpowiedniego jego kształtowania. Jedną z metody pomiaru kapitału intelektualnego jest VAICTM (Value Added Intellectual Coefficiency). Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zastosowania metody VAICTM (Value Added Intellectual Coefficiency) do pomiaru kapitału intelektualnego na przykładzie konkretnego przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
About the competitive advantage of modern enterprises do not decide today traditional material assets (fixed assets), but mainly intangible resources, among which the intellectual capital plays a key role. It is a special kind of enterprise asset, which is unique, stands out among the competition, and most importantly it is difficult to copy. Intellectual capital is essential for the proper functioning of the company and its value verified on the market, is its economic potential and allows you to build competitive advantage. To ensure development of the company, it is therefore extremely important to identify and quantify intellectual capital. Unfortunately, financial statements, which is provided by the traditional accounting does not allow an estimation of the value of intellectual or human capital. It is because financial accounting focuses primarily on an analysis of material and financial resources, without taking into account intangible assets. It is therefore necessary to search for such methods of measurement of assets creating intellectual capital that allow to manage and make the right decisions in terms of its appropriate development. One of the methods of measuring of assets creating intellectual capital that allow to manage and make the right decisions in terms of its appropriate development. One of the methods of measuring intellectual capital is VAICTM VAICTM (Value Added Intellectual Coefficiency). The purpose of this article is to describe the application of the method VAICTM (Value Added Intellectual Coefficiency) to measure intellectual capital on the example of a particular company. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
123--145
Opis fizyczny
Twórcy
  • Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania im. gen. Jerzego Ziętka w Katowicach
Bibliografia
  • Bombiak E., Kapitał relacyjny w nowoczesnych organizacjach - istota i pomiar, [w:] M. Cisek, M. Wakuła (red.), Odpowiedzialne zarządzanie - wybrane aspekty, Studio Emka, Warszawa 2012.
  • Bratnicki M., Dylematy i pułapki współczesnego zarządzania, Polska Akademia Nauk Oddział w Katowicach, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2001.
  • Dobija M., Metodyka szacowania wiedzy, [w:] Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. B. Wawrzyniak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2003.
  • Dumay J., The third stage of IC: towards a new IC future and beyond, "Journal of Intellectual Capital" 14(1)/2013.
  • Edvinsson L., IC 21 - reflections from 21 years of IC practice and theory, "Journal of Intellectual Capital" 14(1)/2013.
  • Edvinsson L., Developing Intellectual Capital at Skandia, "Long Range Planning" 1997, No. 3.
  • Edvinsson L., Malone M.S., Kapitał intelektualny, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2001.
  • Fronczyńska A., Organizacja wiedzy - jaka czeka nas przyszłość zarządzania kapitałem ludzkim?, http://www.strategie.info.pl/tekst/4365 [dostęp: 12.11.2012].
  • Górniak K., Wycena własności niematerialnej w przedsiębiorstwie, www.parp.gov.pl [dostęp: 2.02.2012].
  • Hernandez J.G.V., Noruzi M.R., How intellectual capital and learning organization can foster organizational competitiveness?, "International Journal of Business and Management" 5(4)/2010.
  • Kwee Keon Choong. Intellectual capital: definitions, categorization and reporting models. "Journal of Intellectual Capital" 2008, No. 4.
  • Patalas-Maliszewska J., Nowe spojrzenie na strategiczne zarządzanie zasobami ludzkimi, www.e-mentor.edu.pl, nr 4(36) 2010.
  • Petty R., Guthrie J., Intellectual capital literature review: measurement, reporting and management, "Journal of Intellectual Capital" 1(2)/2000.
  • Pulic A., VAICTM - an Accounting Tool for IC Management, www.vaic-on.net (marzec 2004).
  • Pulic A., Intellectual Capital - Does it Create or Destroy Value?, "Measuring Business Excellence" 2004, nr 1(8).
  • Skrzypek E., Kapitał intelektualny oraz możliwości jego wyceny, [w:] E. Skrzypek (red.), Kapitał intelektualny jako szansa na poprawę jakości zarządzania w warunkach globalizacji, tom I, Wyd. UMCS, Lublin 2005.
  • Skrzypek E., Wiedza jako czynnik sukcesu w nowej gospodarce, [w:] E. Skrzypek, A. Sokół (red.), Zarządzanie kapitałem ludzkim w gospodarce opartej na wiedzy, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa 2009.
  • Ujwary-Gil A., Kapitał intelektualny a wartość rynkowa przedsiębiorstwa, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009.
  • Urbanek G., Pomiar kapitału intelektualnego i aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2007.
  • Walczak W., Zarządzanie wiedzą i kreowanie kapitału intelektualnego współczesnego przedsiębiorstwa, www.e-mentor.edu.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171461192

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.