PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | vol. 14, nr 3 (62), t. 2 Rozwój badań nad przedsiębiorczością w kontekście globalnym | 172--186
Tytuł artykułu

The Analytical Hierarchy Process : an Optimal Methodology for Research in Entrepreneurship

Warianty tytułu
Metoda Analytical Hierarchy Process - optymalna metodologia badań przedsiębiorczości
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The paper proposes the Analytical Hierarchy Process (AHP) as a mathematical tool for research into entrepreneurship through an example of its application, where the expected requirements of government policies to promote the creation of startups are identified. The study is structured on the AHP model in order to demonstrate quantitative and qualitative analytical foundations so as to determine alternatives that best fit the criteria to achieve multiple objectives. The results show the priority of government policies that best promote the creation of startups according to the directors of a set of Mexican University Business Incubators (UBIs). Research in entrepreneurship should be complemented with analytical tools that consider subjective judgments. The proposal of applying AHP models allows the obtaining refined assessments by selecting alternatives that meet the established criteria in order to reach an objective. This research provides evidence regarding the methodological advantage represented in the process of the hierarchy of alternatives based on mathematical analysis. The results of the applied scenarios exhibit AHP as a valuable resource in resolving problems that include relations between the qualitative and quantitative variables involved in the entrepreneurial framework. (original abstract)
W artykule zaproponowano metodę Analytical Hierarchy Process (AHP) jako narzędzie matematyczne służące do badania przedsiębiorczości. Podano przykład jej zastosowania, w którym wskazano wymogi, jakie powinna spełniać polityka państwa, aby wspierać tworzenie nowych przedsiębiorstw. Artykuł opiera się na modelu AHP w celu zaprezentowania ilościowych i jakościowych podstaw analitycznych pozwalających na określenie alternatyw najlepiej spełniających kryteria osiągania wielorakich celów. Wyniki wskazują na priorytetowe traktowanie polityki państwa, która według grupy meksykańskich akademickich inkubatorów przedsiębiorczości w najlepszy sposób wspiera tworzenie nowych przedsiębiorstw. Badania w dziedzinie przedsiębiorczości należy uzupełnić narzędziami analitycznymi uwzględniającymi element subiektywności. Zastosowanie modeli AHP umożliwia dokonanie dokładniejszej oceny poprzez wybór alternatyw spełniających ustalone kryteria, aby osiągnąć zakładany cel. Przeprowadzone badania dowodzą metodologicznej wyższości zastosowania procesu hierarchicznej analizy alternatyw w oparciu o analizę matematyczną. Wyniki wykorzystanych scenariuszy ukazują AHP jako cenne narzędzie rozwiązywania problemów związanych z relacjami między zmiennymi jakościowymi i ilościowymi występującymi w ramach przedsiębiorczości. (abstrakt oryginalny)
Twórcy
  • Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México, Ph.D. student
  • Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México
  • Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Xochimilco, México
Bibliografia
  • Aernoudt, R. (2004). Incubators: Tool for Entrepreneurship? Small Business Economics, 23(2), 127-135.
  • Aerts, K., Matthyssens, P. and Vandenbempt, K. (2007). Critical Role and Screening Practices of European Business Incubators. Technovation, 27(5), 254-267.
  • Bergerk, A. and Norrman, C. (2008). Incubator Best Practice: A Framework. Technovation, 28(1-2), 20-28.
  • Carayannis, E. and Von Zedtwitz, M. (2005). Architecting gloCal (Global-Local), Real- Virtual Incubator Networks (G-RVINS) as Catalysts and Accelerators of Entrepre- neurship in Transitioning and Developing Economies: Lessons Learned and Best Practices from Current Development and Business Incubation. Technovation, 25(2), 95-110.
  • Chang, D.Y. (1996). Applications of the Extent Analysis Method on Fuzzy AHP. Journal of European Operational Research, 95(3), 649-655.
  • Chee Yew Wong. (2009). Explaining the Competitive Advantage of Logistics Service Providers: A Resource-Based View Approach. Journal of International Production Economics, 128(1), 51-67.
  • Grimaldi, R. and Grandi, A. (2005). Business Incubators and New Venture Creation: An Assessment Incubating Models. Technovation, 25(2), 111-121.
  • Kwong, C. (2002). A fuzzy AHP Approach to the Determination of Importance Weights of Customer Requirements in Quality Function Deployment. Journal of Intelligent Manufacturing, 13(5), 367-377.
  • Metin, C. (2007). Application of Fuzzy Extended AHP Methodology on Shipping Registry Selection: The Case of Turkish Maritime Industry. Expert Systems with Applications, 36(1), 190-198.
  • Mikhailov, L. (2003). Evaluation of Services Using a Fuzzy Analytic Hierarchy Process. Applied Soft Computing, 5(1), 23-33.
  • Osorio, J.C. and OreJuela, J.P. (2008). El Proceso de Analisis Jerarquico (AHP) y la toma de decisiones multicriterio. Ejemplo de aplicación. Scientia et Technica, 39(2), 247-252.
  • Pacheco, J.F. and Contreras, E. (2008). Manual metodológico de evaluación multicriterio para programas y proyectos. Santiago de Chile: Naciones Unidas.
  • Pi-Fang Hsu. (2008). Optimizing Resource-Based Allocation for Senior Citizen Housing to Ensure a Competitive Advantage Using the Analytic Hierarchy Process. Building and Environment, 43(1), 90-97.
  • Pineiro, C. (2003). La evaluación de inversiones en tecnologfas de la información. Aplicaciones a la teoria de la decisión multicriterio. Revista Galega de Economia, 12(1), 1-18.
  • Radas, S. and Bozie, L. (2009). The Antecedents of SME Innovativeness in an Emerging Transition Economy. Technovation, 29(6-7), 438-450.
  • Radosevic, S. and Myrzakhmet, M. (2009). Between Vision and Reality: Promoting Innovation through Technoparks in an Emerging Economy. Technovation, 29(10), 645-656.
  • Saaty, T. (1977). A Scaling Method for Priorities in Hierarchical Structures. Journal of Mathematical Psychology, 15(3), 234-281.
  • Schumpeter, J. (1934). Teoria del desenvolvimiento económico, Una investigación sobre ganancias, capital, credito, interes y ciclo económico. Mexico: Fondo de cultura económica.
  • Somsuk, N. and Laosirihongthong, T. (2014). A Fuzzy AHP to Prioritize Enabling Factors for Strategic Management of University Business Incubators: Resource-Based View. Technological Forecasting & Social Change, 85, 198-210.
  • Wong, P.K., Ho, Y.P. and Autio, E. (2005). Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth: Evidence from GEM data. Small Business Economics, 24(3), 335-350.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171461430

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.