PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 4 | 90--105
Tytuł artykułu

Fińskie i szwedzkie dylematy związane z potencjalnym członkostwem w Sojuszu Północnoatlantyckim

Warianty tytułu
Finnish and Swedish Dilemmas Posed by Potential NATO Membership
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W procesie akcesji do NATO Finlandia i Szwecja w zasadzie zatrzymały się - w dużej mierze na własne życzenie - na krok przed członkostwem. Niektórzy analitycy uznają je wręcz za nieformalnych członków organizacji. Do podobnych konkluzji doszedł również międzynarodowy zespół analityków w niedawnym raporcie zamówionym przez fińskie MSZ. Stwierdzono w nim literalnie, że oba kraje uzyskały maksymalny poziom współpracy z NATO dostępny dla państw niebędących jego członkami. O bliskich relacjach Finlandii i Szwecji z Sojuszem świadczy to, że ich władze zostały w znacznym stopniu i bezprecedensowo włączone w obrady szczytu w Warszawie. Również w komunikacie końcowym wielokrotnie nawiązano do pogłębionej współpracy tych państw z NATO. Ich realny status względem Sojuszu trafnie podsumował jeden z urzędników podczas ostatniego szczytu. Określił je jako podmioty uczestniczące w procesie kształtowania decyzji NATO, ale nie w procesie ich podejmowania. Usiłując dalej pogłębiać współpracę z Sojuszem, Finlandia i Szwecja mogą wkrótce znaleźć się w martwym punkcie. Uważane są one, m.in. przez Rosję, za quasi-członków NATO, dalekich nie tylko od neutralności, lecz także od wciąż postulowanej bezaliansowości. Zwłaszcza w przypadku konfliktu w regionie Morza Bałtyckiego państwa te mogą, niezależnie od realnie podjętych działań i intencji, zostać potraktowane przez Moskwę jako wroga strona. Jednocześnie nie są w pełni objęte parasolem bezpieczeństwa NATO. Zapewnia go w praktyce wyłącznie artykuł 5 Traktatu. Ewentualna pomoc i wsparcie wojskowe dla tych krajów warunkowane będą dobrą wolą i interesami strategicznymi innych uczestników potencjalnego sporu, tj. obecnych pełnoprawnych członków Sojuszu. (fragment tekstu)
EN
With tensions in the Baltic region rising significantly, the debate on Finland and Sweden s potential NATO membership has also been intensifying as a result first and foremost of the Ukrainian crisis and its international repercussions, although such a Nordic enlargement has in fact been debated since the end of the cold war The article looks at the potential NATO enlargement through the prism of recent developments, examining the issue from the perspective of the two Nordic countries involved as well as that of the current NATO members. Also reviewed is the potentially hostile response of Russia as the key stakeholder in the process along with strategic military consequences, in particular in the Baltic and Arctic regions, which might be crucial from the Alliance s perspective. The fundamental question today is whether by enhancing cooperation with NATO Helsinki and Stockholm have already reached the "point of no return " or they still remain flexible in their national security choices. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
90--105
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • J. Fiskvik, Nordic Security: Moving towards NATO?, CSS Analyses in Security Policy nr 189, kwiecień 2016, www.ethz.ch, s. 4.
  • M. Bergquist i in., The effects of Finland's possible NATO membership, Ministry of Foreign Affairs, kwiecień 2016, s. 5.
  • Warsaw Summit Communiqué, issued by the Heads of State and Government participating in the meeting of the North Atlantic Council in Warsaw 8-9 July 2016, Press Release (2016) 100, 9 lipca 2016 r, www.nato.int.
  • G. Baczyńska, Wary of Russia, Sweden and Finland sit at NATO top table, Reuters, 8 lipca 2016 r., www.reuters.com.
  • A. Puszkowa. K. Wołków, T. Bajkowa, NATO namierieno priblizitsia k Rossii s siewiero-zapada, "Izwiestia" z 27 sierpnia 2014 r., www.izvestia.ru.
  • R. Kooli, Niinistö to ERR: In case of attack, help from Finland expected, helping Finland never discussed, ERR, 17 maja 2016 r., www.news.err.ee.
  • Government Report on Finnish Foreign and Security Policy, Prime Minister's Office Publications 9/2016, s. 23-24.
  • Security in a New Era. Report by the Inquiry on Sweden's International Defence and Security Cooperation, Summary, SOU 2016:57, www.government.se, s. 8-10.
  • E. Lindblad, The Future of Sweden 's Partnership with NATO, SciencesPo-IRSEM, 2014, s. 9-10, www.sciencespo.fr.
  • L.S. Kaplan, NATO 1948: The Birth of the Transatlantic Alliance, Rowman & Littlefield, 2007 (Finlandia s. 55-56, Szwecja s. 173-174).
  • H. Mouritzen, Finlandization: Towards a General Theory of Adaptive Politics, Gower Publishing Company, 1988.
  • R. Dalsjö, The Hidden Rationality of Sweden 's Policy of Neutrality during the Cold War, "Cold War History" 2014, t. 14, nr2, s. 180-181.
  • P.M. Cole, U.S. Security Assistance to Non-NATO Countries: The Swedish Case and Post-Communist Eastern Europe, Rand, 1992, s. VI, www.rand.org.
  • M. Nilsson, Amber Nine: NATO's Secret Use of a Flight Path over Sweden and the Incorporation of Sweden in NATO's Infrastructure, "Journal of Contemporary History" 2009, nr 2, s. 307.
  • M. Petersson, Sweden and the Scandinavian Defence Dilemma, Scandinavian Journal of History" 2012, t. 37, nr 2, s. 229.
  • E.L. Killham, The Nordic Way: A Path to Baltic Equilibrium, Compass Press, 1993, s. 3-7.
  • T.B. Olesen, The Cold War and the Nordic Countries: Historiography at a Crossroads, University Press of Southern Denmark, 2004.
  • A.S. Dahl, To Be or Not to Be Neutral: Swedish Security Strategy in the Post-Cold War Era, w: E. Inbar, G. Sheffer (red.), The National Security of Small States in a Changing World, Frank Cass, 1997, s. 177.
  • K. Devine, Neutrality and the Development of the European Union 's Common Security and Defence Policy: Compatible or Competing?, "Cooperation and Conflict" 2011, t. 46, nr3.
  • A. Eerola, Non-aligned Countries Still Have a Role in the New Europe: Non-Alignment and Neutrality from a Nordic Perspective, "Transform!", 01/2007, wwwtransform-network.net
  • T. Forsberg, T. Vaahtoranta, Inside the EU, Outside NATO: Paradoxes of Finland's and Sweden's Post-neutrality, "European Security" 2001, t. 10, nr 1, 2001.
  • L.C. Ferreira-Pereira, Inside the Fence but Outside the Walls: The Military Non-Allied States and the Security Architecture of Post-Cold War Europe, Peter Lang, 2007, s. 49-53.
  • K.J. Molier, A Scandinavian Perspective, w: Bebler A., NATO at 60: The Post-Cold War Enlargement and the Alliance's Future, IOS Press, 2010, s. 61.
  • Ch. Agius, The Social Construction of Swedish Neutrality: Challenges to Swedish Identity and Sovereignty, Manchester University Press, 2006, s. 166.
  • A.J. Bailes i in., The Nordic Countries and the European Security and Defence Policy, SIPRI/OUP, 2006, s. 7.
  • www.nato.int.
  • M. Haltzel, Putin's Nordic Miscalculation, "The World Post", 15 kwietnia 2015 r., www.huffingtonpost.com.
  • E. Braw, Bully in the Baltics: The Kremlin's Provocations, "World Affairs" 2015, 177, nr 6, s. 31-38.
  • T. Frear i in., Dangerous Brinkmanship: Close Military? Encounters between Russia and the West in 2014, Policy Brief, ELN 2014, www.europeanleadershipnetwork.org.
  • A. Korpela, Preparing for the Unthinkable? Russian Intelligence Activity in Finland and Sweden, NATO Association of Canada, 26 marca 2016 r., www.natoassociation.ca.
  • E. Braw, Submarine Intruders on Sweden 's Coastline, "World Affairs", 29 września 2015 r., www.worldaffairsjournal.org.
  • G. Witte, Finland Feeling Vulnerable amid Russian Provocations, "Washington Times" z 23 listopada 2014 r., www.washingtonpost.com.
  • Secretary Generals Annual, Report 2015, www.nato.int, s. 11.
  • M. Kragh, S. Asberg, Russia's Strategy for Influence through Public Diplomacy and Active Measures: The Swedish Case, "Journal of Strategic Studies", 5 stycznia 2017 r., s. 9, www.tandfonline.com, s. 25-27.
  • J.J. Anderson, Nordic NATO: Why It's Time for Finland and Sweden to Join the Alliance, "Foreign Affairs", 30 kwietnia 2014 r., www. foreignaffairs. com.
  • A. Korewa, Is Sweden Warming Up to NATO?, "World Affairs Journal", www. worldaffairsjournal. org.
  • S.B. Bentzrod, Due to Russian Aggression, Nordic States Increasing Their Military Cooperation, 10 kwietnia 2015 r., www.atlanticcouncil.org.
  • Oficjalny komentarz MSZ Rosji związany z publikacją ministrów Europy Północnej w dzienniku "Aftenpost" z 12 kwietnia 2015 r., www.archive.mid.ru.
  • NORDEFCO 2016 Annual Report, Promoting security through cooperation, Danish Ministry of Defense, www.nordefco.org.
  • S. Myrdal, M. Rhinard, The European Union's Solidarity Clause: Empty Letter or Effective Tool? An Analysis of Article 222 of the Treaty on the Functioning of the European Union, Occasional Ulpapers nr 2/2010, Swedish Institute of International Affairs, www.ui.se.
  • A. Rettman, Sweden: Who Needs NATO, when you Have the Lisbon Treaty?, EU Observer, 22 kwietnia 2013 r., www.euobserver.com.
  • Review on Finland's security cooperation, Publication of the Ministry of Foreign Affairs, nr 3/2015, www.formin.finland.fi, s. 8-11.
  • J. Gotkowska, Szwedzki szpagat: polityka obronna Szwecji a region Morza Bałtyckiego, Ośrodek Studiów Wschodnich, 2013, s. 24-25.
  • Prime Minister Stefan Lófven in Gullranda on security in the Baltic region, przemówienie wygłoszone 19 czerwca 2016 r., www.government.se.
  • G. Winger, G. Petursson, Return to Keflavik Station, Iceland's Cold War Legacy Reappraised, 24 lutego 2016 r., www.foreignaffairs.com.
  • Security in a new era. Report by the Inquiry on Sweden's International Defence and Security Cooperation, Summary, SOU 2016:57, www.government.se.
  • J. Makela, Nordic duo should stay together - study on NATO membership published in Finland, NATO Review, www.nato.org.
  • NATO assessment hoped to spur extensive debate, Ministry for Foreign Affairs of Finland, 5 marca 2016 r., www.formin.finnland.fi
  • NATO assessment hoped to spur extensive debate, 9 września 2016 r., www.sverigesradio.se.
  • More Swedes are for joining NATO than against, Radio Sweden, 6 maja 2016 r., www.sverigesradio. se.
  • Swedes have a change of heart on NATO once more, "The Local", 7 lipca 2016 r., www.thelocal.se.
  • B. Kunz, Sweden s NATO Workaround: Swedish Security and Defense, "Focus Stratégique" 2015, nr 64, s. 35-37.
  • Poll: Finnish support for NATO membership still low, Yle, 1 grudnia 2016 r, www.yle.fi.
  • T. Cronberg, The NATO Divide in Finnish Politics, 2 września 2014 r., www.europeanleadershipnetwork.org
  • D. Smolny, W. Wysocki, Polityka Szwecji i Finlandii wobec współczesnych wyzwań bezpieczeństwa w kontekście warszawskiego szczytu NATO, "Bezpieczeństwo Narodowe" 2016, nr 1-4, s. 113-114.
  • S. Moćkun, Perspektywy potencjalnego przystąpienia Szwecji i Finlandii do NATO, "Bezpieczeństwo Narodowe" 2009, nr 11, s. 81.
  • D. Dyomkin, T. Forsell, Putin hints Russia will react if Finland joins NATO, Reuters, 1 lipca 2016 r., www.reuters.com.
  • Standing Up for NATO, A Conversation with Jens Stoltenberg, 6 kwietnia 2016 r., www.foreignafflars.com.
  • W. Clark i in., Closing NATO's Baltic Gap, International Centre for Defence and Security, 2016, s. 7.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171462146

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.