PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 4 | nr 4 | 21--34
Tytuł artykułu

Moralność, przejrzystość i edukacja jako determinanty optymalnego wydatkowania środków publicznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Integrity, Transparency and Education as Determinants of Optimal Public Spending
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Punktem wyjścia do rozpoczęcia badań zaprezentowanych w niniejszym artykule stały się trudności ze skutecznym wdrożeniem budżetu zadaniowego w Polsce. Ponad dwudziestoletnie doświadczenia w tym zakresie nie doprowadziły do efektywnego, skutecznego i gospodarnego wydatkowania środków publicznych. Cel ten mógłby zostać osiągnięty poprzez zastosowanie w praktyce optymalnego modelu funkcjonowania sektora publicznego, w którym poza przepisami prawnymi, kluczową rolę odgrywają postawy i wartości moralne, edukacja oraz przejrzystość (jawność materialna). Artykuł prezentuje wyniki badań ankietowych, które umożliwiły identyfikację barier w uczeniu się obywateli kontroli społecznej wydatków publicznych zaprezentowanych we wnioskach. (abstrakt oryginalny)
EN
The difficulties in the effective implementation of the performance budgeting in Poland has become the starting point for the research presented in this paper. Despite over twenty years of experience in this field, it is difficult to say that public spending are effective, efficient and economical. We consider that this objective could be achieved by applying the optimal model of the functioning of public sector in practice. The model where, apart legal provisions, the moral attitudes and values, education and transparency play the crucial role. Thus the paper presents the results of the online survey, which enabled the identification of learning disabilities in citizens' control of public expenditure presented in conclusions. (original abstract)
Rocznik
Tom
4
Numer
Strony
21--34
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet w Białymstoku
Bibliografia
  • Damgaard B., Lewis J.M., Accountability and Citizen Participation [w:] M. Bovens, R.E. Goodin, T. Schillemans (red.), The Oxford Handbook of Public Accountability, Oxford University Press, 2014.
  • Gailmard S., Accountability and Principal-Agent Theory [w:] M. Bovens, R.E. Goodin, T. Schillemans (red.), The Oxford Handbook of Public Accountability, Oxford University Press, 2014.
  • Jensen M., Meckling W., Theory of the firm: managerial behavior, agency costs and ownership structure, "Journal of Financial Economics" 1976, nr 3(4), s. 305-360.
  • Salachna J.M., Tyniewicki M., Moralność jako element podejmowania decyzji finansowych w sektorze publicznym, "Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu" 2016, nr 3(4), s. 9-23.
  • Senge P., The Fifth Discipline: The Art and Practice of the Learning Organization, New York 1990.
  • Zawadzka-Pąk U.K., Kulikowska-Kulesza J.E., Lotko E., Towards performance culture via learning culture: lessons from Poland, "Ekonomia i Zarządzanie" 2015, nr 4(7), s. 7-13.
  • Zawadzka-Pąk U.K., Responsible Public Finance Management [w:] A. Farazmand (red.), Global Encyclopedia of Public Administration, Public Policy, and Governance, Springer 2017 (w druku).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171462568

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.