PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3 (44) | 309--316
Tytuł artykułu

Konsument jako partner przedsiębiorstwa w otwartych innowacjach

Warianty tytułu
Consumer as a Partner of an Enterprise in Open Innovation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest przedstawienie roli zaangażowanych klientów jako partnerów przedsiębiorstw oraz uczestników procesów kreowania wartości w internecie, zgodnie z modelem otwartej innowacji. W artykule określono pojęcia i cechy charakterystyczne zamkniętych i otwartych innowacji oraz ich ewolucję w kierunku otwartych, sieciowych procesów innowacji, a także poddano analizie działalność zaangażowanych klientów na otwartych platformach innowacji w internecie, realizowaną z wykorzystaniem crowdsourcingu, koprodukcji oraz oprogramowania otwartego źródła. Rozwój nowych technologii, gospodarki opartej na wiedzy, społeczeństwa sieci oraz dynamiczne zmiany na rynkach wpływają na ewolucję konsumentów w zaangażowanych uczestników procesów kreowania wartości i wiedzy w otwartych projektach innowacyjnych realizowanych w internecie.(abstrakt autora)
EN
The objective of the article is presenting the role of prosumers as partners of enterprises and participants of value creation processes in internet, in accordance with open innovation model. The ideas and characteristics of close and open innovations are determined and the activity of prosumers engaged on Open Innovation Web-based Platforms, realized with the use of crowdsourcing, coproduction and open source software are analyzed in the article. Development of new technologies, knowledge based economy, network society and turbulent markets influence the evolution of consumers into engaged participants of value and knowledge creation processes in open innovation projects which are executed in internet(author's abstract)
Rocznik
Numer
Strony
309--316
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Wydział Ekonomiczny
Bibliografia
  • Andrejczuk, M. (2013). Otwarte innowacje - w drodze ku intelektualnemu przewrotowi. [W:] N. Ćwik (red.), Wspólna odpowiedzialność. Rola innowacji (s. 80-86). Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Pozyskano z: http://odpowiedzialnybiznes.pl/public/files/FOB%20rola%20innowacji%20176x250%202013-03-05%20calosc%20pojedyczne%20strony.pdf.
  • Battistella, C., Nonino, N. (2012). Open innovation web-based platforms: the impact of different forms of motivation on collaboration. Innovation: Management, Policy & Practice, 14 (4), 557-575.
  • Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W., West, J. (red.). (2006). Open innovation: researching a new paradigm. Oxford, UK: Oxford University Press.
  • Dolińska, M. (2015). Knowledge based development of innovative companies within the framework of innovation networks. Innovation: Management, Policy & Practice, 17 (3), 323-340.
  • Dolińska, M. (2014). Open innovation. W: A. Jaki, B. Mikuła (red.), Knowledge - economy - society. Managing organizations: concepts and their applications (s. 221-228). Cracow: University of Economics Press.
  • Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: PWE.
  • Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2012-2014. Informacje i opracowania statystyczne (2015). Warszawa: GUS. Urząd Statystyczny w Szczecinie.
  • Füller, J., Matzler, K., Hutter K., Hautz, J. (2012). Consumers' creative talent: which characteristics quality consumers for open innovation projects? An exploration of asymmetrical effects. Creativity and Innovation Management, 21 (3), s. 247-261.
  • Henttonen K., Pussinen, P. Koivumaki, T. (2012). Managerial perspective on open source collaboration and networked innovation. Journal of Technology, Management & Innovation, 7 (3), 135-147.
  • Izvercian, M., Seran, S.A., Buciuman, C.F. (2013). Transforming usual consumers into prosumers with the help of intellectual capital collaboration for innovation. International Journal of Information and Education Technology, 3 (3), 388-392.
  • Kohler, T. (2015). Crowdsourcing-based business models: how to create and capture value. California Management Review, 57 (4), 63-83.
  • Lichtenthaler, U. (2011). Open innovation: past research, current debates, and future directions. Journal of Management Perspectives, 25 (2), 75-93.
  • Portal Innowacji. Pozyskano z: www.pi.gov.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171465149

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.