PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2017 | nr 4 (CD) | 203--214
Tytuł artykułu

Aspekty wizerunkowe determinantą satysfakcji zawodowej polskich pielęgniarek

Autorzy
Warianty tytułu
Image - Determinant of the Professional Satisfaction of Polish Nurses
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Satysfakcja zawodowa jest jednym z najważniejszych elementów decydujących o życiu każdego człowieka. Rozpatrywana w odniesieniu do motywacji i zaangażowania zawodowego, w przypadku pracy pielęgniarek odgrywa szczególną rolę, ze względu na charakter ich pracy. Jej poziom zależy od wielu różnych czynników. Celem badania było zbadanie, który spośród badanych czynników jest najistotniejszy w procesie kształtowania satysfakcji zawodowej dla przedstawicieli środowiska pielęgniarskiego w Polsce. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą metody sondażu diagnostycznego przy użyciu standardowego kwestionariusza w grupie 1066 aktywnych zawodowo polskich pielęgniarek. Uzyskane wyniki w badanej grupie świadczą o tym, że wśród polskich pielęgniarek największy wpływ na uzyskiwany poziom satysfakcji zawodowej mają czynniki charakteryzujące aspekty wizerunkowe. Wyniki powinny być wykorzystywane na co dzień w zarządzaniu zespołami pielęgniarek, zwłaszcza w procesie umiejętnego motywowania i rozwoju zaangażowania do pracy. (abstrakt oryginalny)
EN
Professional satisfaction is one of the most important elements determining of life of every human being. Considered in relation to motivation, and professional commitment, because of the nature of work nurses, play a special role. Its level can be determined by a number of different factors. The aim of study has been to identify the most important to the nursing environment in Poland. A study has been conducted with a method of diagnostic survey using a standardized questionnaire in a group of 1066 economically active Polish nurses. Obtained results in the studied group testify to the fact that among Polish nurses the greatest impact on the level of professional satisfaction have the company's image. Results should in use on a daily basis in managing teams of nurses, especially in the process of motivating and skillful development of commitment to work. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
203--214
Opis fizyczny
Twórcy
  • Pomorski Uniwersytet Medyczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Abdi, H. (2007). Partial Least Square Regression (PLS Regression). W: N.J. Salkind (red.), Encyclopedia of Measurement and Statistics. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Andrałojć, M., Szambelańczyk, J. (2009). Satysfakcja z pracy w zarządzaniu zasobami ludzkimi. W: M. Juchnowicz (red.), Kulturowe uwarunkowania zarządzania kapitałem ludzkim. Kraków: Wolters Kluwer Polska.
  • Bajcar, B., Borkowska, A., Czerw A., Gąsiorowska, A. (2011). Satysfakcja zawodowa z pracy w zawodach z misją społeczną. Psychologiczne uwarunkowania. Gdańsk: Wyd. GWP.
  • Białas, S., Litwin, J. (2013). Kierunki badań nad satysfakcją z pracy. Organizacja i Kierowanie, nr 3, s. 161-170.
  • Bugdol, M. (2006). Wartości organizacyjne. Szkice z teorii organizacji i zarządzania. Kraków: Wyd. UJ.
  • Bukowska-Piestrzyńska, A. (2007). Marketing usług zdrowotnych. Warszawa: Wyd. CeDeWu.
  • Dubisz, S. (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 4. Warszawa: PWN.
  • Hatch, M.J., Schultz, M. (2004). The dynamic of Organizational Identity. W: M.J. Hatch, M. Schultz (Eds.), Organizational Identity. A Reader. Oxford - New York: Oxford University Press.
  • Herzberg, F., Mausner, B., Snyderman B. (1959). The Motivation to Work. New York, John Wiley.
  • Holecki, T., Skrzypek, M., Szlapa, M. (2013). Kształtowanie wizerunku placówki podstawowej opieki zdrowotnej w kontekście roli lekarza rodzinnego. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 157, s. 149-156.
  • Huber, K. (1994). Image, czyli jak być gwiazdą na rynku. Warszawa: Businessman Book.
  • Juchnowicz, M. (2014). Satysfakcja zawodowa pracowników. Kreator kapitału ludzkiego. Warszawa: Wyd. PWE.
  • Juchnowicz, M. (2013). Satysfakcja z pracy determinantą jakości kapitału ludzkiego oraz kapitału relacyjnego. Zarządzanie i Finanse, nr 4(1), s. 101-110.
  • Kemicer-Chmielewska, E., Karakiewicz, B. (2010). Kształtowanie wizerunku placówek ochrony zdrowia na rynku usług medycznych. Annales Academiae Stetinensis, nr 2(56), s. 114-117.
  • Kojder, E., Zarzycka, D. (2014). Wizerunek zawodowy pielęgniarek i jego determinanty. Pielęgniarstwo XXI wieku, nr 2(47), s. 47-52.
  • Kopertyńska, M.W. (2008). Motywowanie pracowników. Teoria i praktyka. Warszawa: Placet.
  • Kotler, P. (1994). Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa: Gebethner i S-ka.
  • Krot, K. (2008). Jakość i marketing usług medycznych. Warszawa: Wyd. ABC a Wolters Kluwer business.
  • Kunecka, D. (2016). Satysfakcja zawodowa pielęgniarek/pielęgniarzy w Polsce. Warszawa: Wyd. Difin.
  • Kunecka, D., Kamińska, M., Karakiewicz, B. (2007). Analiza czynników wpływających na zadowolenie z wykonywanej pracy w grupie zawodowej pielęgniarek. Badanie wstępne. Problemy Pielęgniarstwa, t. 15, nr 2-3, s. 192-196.
  • Lu, H., While, A., Barriball, L. (2005). Job Satisfaction among nurses: a literature review. International Journal of Nursing Studies, no. 2(42), p. 211-227.
  • Mruk, H. (2010). Przywództwo w zakładach opieki zdrowotnej. Warszawa: Wyd. ABC a Wolters Kluwer business.
  • Olechnicki, K., Załęcki, P. (1997). Słownik socjologiczny. Toruń: Graffiti BC.
  • Raport Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych (2015). Zabezpieczenie społeczeństwa polskiego w świadczenia pielęgniarek i położnych (05.02.17) http://arch.nipip.pl/attachments/article/3368/Raport_2015_NIPiP.pdf
  • Rogoziński, K. (2008). Wprowadzenie do marketingowego zarządzania organizacją świadczącą usługi medyczne. W: M. Dobska, K. Rogoziński (red.), Podstawy zarządzania zakładem opieki zdrowotnej. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
  • Rudawska, I. (2010). Podstawy marketingu usług zdrowotnych. W: M. Kautsch (red.), Zarządzanie w opiece zdrowotnej. Nowe wyzwania. Warszawa: Wyd. Oficyna a Wolters Kluwer business.
  • Skowron, Ł. (2011). Indeks ISMP jako nowoczesna metoda pomiaru poziomu satysfakcji i motywacji pracowników. Prace Naukowe UE we Wrocławiu, nr 223, s. 90-98.
  • Siekańska, M. (2005). Zadowolenie z pracy zawodowej osób wybitnie zdolnych. Lublin: Wyd. Naukowe KUL.
  • Sobol, E. (red.) (1996). Słownik wyrazów obcych. Warszawa: Wyd. PWN.
  • Sowińska, A. (2014). Zadowolenie z pracy - problemy definicyjne. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 197, s. 45-56.
  • Wilsz, J. (2009). Teoria pracy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
  • Wosińska, W., Sosinka-Pietras, M. (1984). Psychologiczne problemy funkcjonowania człowieka w sytuacji pracy. Postawy i zachowania ludzi w sytuacji pracy. Katowice: Wyd. Uniw. Śląskiego.
  • Wudarzewski, G. (2013). Satysfakcja z pracy - konceptualizacja pojęcia w świetle badań literaturowych. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, nr 5(37), s. 323-344.
  • Zalewska, A.M. (2007). Rodzaj wykonywanego zawodu i reaktywność a zadowolenie z pracy. Psychologia - Etiologia - Genetyka, T. 15, s. 87-110.
  • Żychowska, R. (2009). Wizerunek polskiej pielęgniarki i położnej w mediach publicznych i prywatnych oraz w prasie zawodowej. W: Materiały z międzynarodowej konferencji "Wizerunek pielęgniarki i położnej na tle nowych wyzwań w pielęgniarstwie polskim i europejskim", 12-13 maja 2009, Warszawa. Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, Warszawa, s. 37-47.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171465327

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.