PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 36 Góry i turystyka | 109--124
Tytuł artykułu

Herzlich willkommen in Polen. Obraz polskich gór oraz oferta turystyki górskiej w Polsce na podstawie niemieckojęzycznych przewodników turystycznych

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Herzlich Willkommen in Polen. The Image of Polish Mountains and the Offer of Mountain Tourism in Poland Based on German Travel Guides
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Cel. W artykule podjęto próbę określenia, jaki obraz Polski jako destynacji w zakresie turystyki górskiej wyłania się na podstawie lektury niemieckojęzycznych przewodników turystycznych.
Metoda. Socjolingwistyczna analiza treści drukowanych (książkowych) i wirtualnych (internetowych) niemieckojęzycznych przewodników turystycznych o Polsce.
Wyniki. Wyłaniający się z materiałów turystycznych obraz polskich gór jest bardzo korzystny, i jednocześnie - ogólnie - jest bliski rzeczywistości. Ewentualne drobne zniekształcenia wynikają ze specyfiki charakteru przewodników turystycznych, których nadrzędnym celem jest promocja danej destynacji turystycznej.
Ograniczenia badań i wnioskowania. Analizie poddano tylko wybrane przewodniki. Poza tym treść przewodników, szczególnie tych internetowych, podlega częstej edycji, rewizji i uaktualnieniom.
Implikacje praktyczne. Wyniki badań mogą stanowić cenne wskazówki do przygotowywania nowych wydań przewodników.
Oryginalność pracy. Oryginalne dzieło na temat rzadko podejmowany przez badaczy.
Rodzaj pracy. Artykuł oryginalny prezentujący wyniki analizy socjolingwistycznej. (abstrakt oryginalny)
EN
Purpose. The present paper is an attempt to shed light on the image of Poland as a potential mountain tourism destination that emerged from German travel guides.
Method. A sociolinguistic content analysis of printed (books) and virtual (online) travel guides about Poland available in the German language.
Findings. The image of Polish mountains that emerged from the analyzed tourist publications is very favorable and, generally speaking, consistent with the reality. A possible small-scale distortion is due to the peculiarity of the travel guides, the main objective of which is to promote a certain tourist destination.
Research and conclusions limitations. Only a small sample of the guides has come under closer scrutiny. Furthermore, the contents of the tourist guides, especially online ones, are subject to regular changes, revisions, and updates.
Practical implications. The findings of the research may present valuable hints and recommendations for preparing material for subsequent editions of the tourist guides.
Originality. An original article dedicated to a topic rarely undertaken by researchers.
Type of paper. An original article presenting the findings of a sociolinguistic analysis. (original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Warszawski
Bibliografia
  • Babbie E. (2013), The practice of social research, Wadsworth Cengage Learning, Belmont.
  • Barthes R. (2008), Mitologie, Wydawnictwo Fundacji Aletheia, Warszawa.
  • Bateman H., Harris E., McAdam K. (2006), Dictionary of Leisure, Travel and Tourism, A&C Black, London.
  • Boorstin D. J. (1961), The image: A Guide to Pseudo-Events in America, Harper, New York.
  • Böttcher S. red. (2006), Polen, Michelin, München.
  • Czerniewicz-Umer T., Omilanowska M., Majewski J. S. (2010/2011), Polen, Dorling Kindersley, London/New York/München/Melbourne/Delhi.
  • Dann G.M.S. (1996), The language of tourism: a sociolinguistic perspective, CAB International, Wallingford.
  • Dann G.M.S. (2011), "Zabierz mnie do Hiltona": paradygmat języka turystyki, [w:] "Folia Turistica. Wydanie Specjalne: Z warsztatów mistrzów", Nr 25, s. 23-42.
  • Domański H. (2007), Struktura społeczna, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Gilbert D. (2000), Tourists, [w:] Pile S., Thrift N.J., red., City A-Z. Urban studies. Sociology. Architecture, Routledge, London/New York, s. 259-261.
  • Helbig-Mischewski B. (1999), Die netten Chaoten von nebenan. Das Polenbild in deutschen Reiseführern, [w:] Weber N. H., red., Die Oder überqueren. Deutsch-polnische Begegnungen in Geschichte, Kultur und Lebensalltag, IKO Verlag für Interkulturelle Kommunikation, Berlin, s. 120-134.
  • Kramer J., Tycner J. (2008), Polen, Marco Polo, Ostfildern.
  • Luippold D. red. (2006), Polen, Baedeker Allianz, Ostfildern.
  • Lynch P., MacWhannell (2011), Home and commercialized hospitality, [w:] Lashley C., Morrison A., In search of hospitality. Theoretical perspectives and debates, Routhledge, Abingdon/New York.
  • MacCannell D. (2002), Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
  • Murrmann J. (2014), Profesjolekt branży turystycznej, czyli o specyficznych cechach zawodowego języka turystyki, [w:] "Rozprawy naukowe", Nr 47, s. 47-57.
  • Nisbet R. (1959), The Decline and Fall of Social Class, [w:] "Pacific Sociological Review", 2(1), s. 11-28.
  • Pakulski J., Waters M. (1996), The death of class, Sage Publications, London.
  • Polen. Illustrierter Reiseführer (praca zbiorowa) (2004), Pascal, Bielsko-Biała.
  • Reuther W. (1996), Reiseführerprojekt nimmt Gestalt an, [w:] "UNESCO Heute II".
  • Różewska J. (2012), Das Land des Papstes, der Störche, der Solidarność und der Autodiebe. Zum Polenbild in den deutschsprachigen Materialien für Touristen, dargestellt auf der Grundlage gedruckter und webbasierter Reiseführer, [w:] "Studia Niemcoznawcze", Tom XLIX, s. 215-230.
  • Rybak A. (2010) Polen, Vista Point, Köln.
  • Schetar-Köthe D., Kötze F. (2006), Polen, ADAC, München.
  • Telus M. (1996), UNESCO bekämpft Vorurteile in Reiseführern, [w:] "Informationen des Georg-Eckert-Instituts", 31, s. 13.
  • Wilson N., Parkinson T., Watkins R. (2006), Polen, Lonely Planet, Ostfildern.
  • http://www.lonelyplanet.de/reiseziele/polen/highlights/ (20.04.2015).
  • http://www.info-polen.com/ (20.04.2015).
  • http://www.welcome2poland.com/ (20.04.2015).
  • http://www.polen-total.de/Gebirge-und-Schlesien.7.0.html (20.04.2015).
  • http://www.schoenes-polen.de/ (20.04.2015).
  • https://de.wikivoyage.org/wiki/Polen (20.04.2015).
  • http://www.reisenachpolen.de/ (20.04.2015).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171465891

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.