PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | nr 1 | 5--17
Tytuł artykułu

Podstawowe zasady dopłat bezpośrednich stosowane w nowej pespektywie finansowej 2015-2020

Warianty tytułu
Basic Principles of Direct Payments Implemented in the New Financial Perspective 2015-2020
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W opracowaniu analizowano systemy płatności obszarowych, jakie będą obowiązywać w nowej perspektywie finansowej 2015-2020. Intencją nowych regulacji jest, aby skutecznie i efektywnie wykorzystać płatności do realizacji celów strategicznych rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich. Dopłaty bezpośrednie co do zasady będą kontynuacją poprzednich regulacji prawnych, lecz wprowadzono pewne innowacje sprzyjające ekologizacji rolnictwa i przeciwdziałaniu zmianom klimatu. Utrzymano jednolitą płatność obszarową, która wraz z płatnością na zazielenienie obejmuje 74,7% wszystkich środków płatności w Polsce. Środki finansowe przeznaczone na realizację płatności, w wysokości 18,2 mld EUR, zostały wzmocnione kwotą 2,3 mld EUR (zwiększone o 25% z II filaru WPR), co pozwoliło uzyskać instrumenty wsparcia finansowego w łącznej wysokości 20,5 mld EUR. Obok wymienionych już dwóch form płatności występują płatności związane z produkcją (15%), płatności dla młodych rolników (2%) oraz płatności dodatkowe (8,3%). (abstrakt oryginalny)
EN
The study discusses the area payment schemes that will be applied in the new financial perspective of 2015-2020. The new regulations are intended to create favourable conditions for using payments effectively and efficiently to achieve the strategic objectives of agricultural and rural development. Direct payments will largely be a continuation of previous regulations, with some innovations meant to promote agricultural greening and combat climate change. The single area payment will be maintained, and together with payment for greening it will cover 74.7% of the total means. It has been decided that the funds allocated for the implementation of payments, in the amount of EUR 18.2 billion, should be increased by EUR 2.3 billion (ca. 25% of the second Pillar of CAP),thus ensuring a sum of EUR 20.5 billion for financial support instruments. Besides the two above-mentioned forms of payments, there will also be ones related to production (15%), payments for young farmers (2%), and additional payments (8.3%). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • Ahearn M.C., El-Osta H., Dewbre J. (2006), The impact of coupled and decoupled government subsidies on off-farm labor participation of U.S. farm operators. American Journal of Agricultural Economics, vol. 88, no. 2, s. 134-148.
  • Briggeman C.B., Gunnderson A.M., Gloy A.B. (2009), The financial health of agricultural lenders. American Journal of Agricultural Economics, vol. 91, no. 5, s. 301-309.
  • Ciaian P., Kancs D. (2012), The capitalization of area payments into farmland rents: Micro evidence from the new EU member states. Canadian Journal of Agricultural Economics, vol. 60, no. 4, s. 44-65.
  • Ciaian P., Pokrivcak J., Szegenyova K. (2012), Do agricultural subsidies crowd out or stimulate rural credit market institutions? The case of EU Common Agricultural Policy. European Integration Online Papers, vol. 16.
  • GUS (2013), Gospodarstwa rolne w Polsce na tle gospodarstw Unii Europejskiej - wpływ WPR. Warszawa, Główny Urząd Statystyczny.
  • Mickiewicz B. (2014), Analiza porównawcza Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007-2013 oraz 2014-2020. Marketing i Rynek, nr 10, s. 266-274.
  • MRiRW (2015), System płatności bezpośrednich w latach 2015-2020. Warszawa, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
  • OECD (2008), Agricultural support. Farm land values and sectoral adjustment. The implication for policy reform. Paris, Organisation for Economic Co-operation and Development.
  • Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 639/2014 z dnia 11 marca 2014 r. w sprawie uzupełnienia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz zmiany załącznika X do tego rozporządzenia. (Rozporządzenie 2014a)
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady(UE) nr 1307/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 637/2008 i rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009. (Rozporządzenie 2013)
  • Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 641/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1307/2013 ustanawiającego przepisy dotyczące płatności bezpośrednich dla rolników na podstawie systemów wsparcia w ramach wspólnej polityki rolnej. (Rozporządzenie 2014b)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171466535

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.