PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | nr 3(35) | 349--362
Tytuł artykułu

Mały ruch graniczny z Obwodem Kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej a rozwój turystyki zakupowej

Warianty tytułu
Local Border Traffic With Kaliningrad Oblast and the Development of Cross-Border Shopping
Języki publikacji
PL
Abstrakty
27 lipca 2015 r. minęły 3 lata od wejścia w życie umowy o małym ruchu granicznym między obwodem kaliningradzkim Federacji Rosyjskiej a Polską. Podstawowym celem umowy było wprowadzenie ułatwień w przekraczaniu granicy polsko-rosyjskiej przez mieszkańców strefy przygranicznej. Na podstawie umowy mieszkańcy terenów objętych jej zasięgiem mogą przekraczać granicę bez wiz, używając do tego celu wyłącznie dokumentu podróży potwierdzającego tożsamość oraz specjalnego zezwolenia na wielokrotne przekraczanie granicy (wydawanego początkowo na 2 lata, a po spełnieniu określonych warunków na kolejne 5 lat). Co ważne, ułatwienia te analogicznie dotyczą również obywateli państw trzecich zamieszkujących w strefie przygranicznej przez okres nie krótszy niż 3 lata. Wprowadzenie małego ruchu granicznego spowodowało wzrost zainteresowania lokalnej społeczności przekraczaniem pogranicza polsko-rosyjskiego, głównie w celach zakupowych oraz turystycznych, co jeszcze kilka lat temu (przed wejściem w życie umowy) znajdowało się poza zasięgiem możliwości podróżnych m.in. z powodu ograniczonego dostępu do rynku, wyższych kosztów transportu oraz utrudnień wizowych. Celem artykułu jest analiza ruchu bezwizowego na granicy polsko-rosyjskiej w kontekście wprowadzenia umowy o małym ruchu granicznym, a także próba oceny wpływu funkcjonowania umowy o małym ruchu granicznym na rozwój turystyki zakupowej w strefie przygranicznej. (abstrakt oryginalny)
EN
On the 27th of July, 2015 it has been three years since the start of the local border traffic agreement between the Kaliningrad Oblast and Poland. The primary objective of this agreement was to simplify procedures on the Polish-Russian border for inhabitants of Kaliningrad Oblast and citizens of Poland. The opening of borders in 2012 led to increased interest of the local community to cross the PolishRussian border, mainly for shopping and tourism, which just a few years ago (before the local border traffic agreement) was out of reach, due to the limited market access, higher transport costs and visa difficulties. The main aim of this paper is to analyze the influence of the opening-up of the border on the development of cross-border shopping in the Polish-Russian borderland. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
349--362
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
Bibliografia
  • Alejziak, W. (2000). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis.
  • Dmitrovic, T., Vida, I. (2007). An Examination of Cross-Border Shopping in South East Europe. European Journal of Marketing, vol. 41, no. 3-4, 382-395.
  • Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2012). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2011 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
  • Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2013). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2012 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
  • Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2014). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
  • Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2015). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w I kwartale 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
  • Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Rzeszowie. (2015). Ruch graniczny oraz wydatki cudzoziemców w Polsce i Polaków za granicą w II kwartale 2015 r. Rzeszów: Ośrodek Badań Obszarów Transgranicznych i Statystyki Euroregionalnej.
  • Grzesiuk, A. (2007). Infrastruktura handlowa w Szczecinie a przygraniczna turystyka zakupowa. [W:] J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej: handel, gastronomia, turystyka (s. 269-276). Poznań: Wyd. WSHiU w Poznaniu.
  • http://www.nbp.pl/transfer.aspx?c=/ascx/ListABCH.ascx&Typ=a&p=rok;mies&navid=archa (3.11.2015).
  • http://www.pot.gov.pl/nowosci/l/wiadomosci/wiadomosci-z-pot/xii-polsko-rosyjskie-forum-turystyczne-eto-polsza (6.11.2015).
  • Jansen-Verbeke, M. (1991). Leisure Shopping: A Magic Concept for the Tourism Industry. Tourism Management, no. 12, 9-14.
  • Jedlińska, M., Szubert-Zarzeczny, U. (1992). Gospodarka turystyczna. Poznań: Wyd. AE w Poznaniu.
  • Kornak, A. (1979). Ekonomika turystyki. Warszawa: PWN.
  • Krapf, K. (1957). Od empirii do teorii ruchu turystycznego. Ruch Turystyczny, nr 1, 16-25.
  • Michalko, G., Ratz, T., Hinek, M., Tomori, M. (2014). Shopping Tourism in Hungary during the Period of the Economic Crisis. Tourism Economics, vol. 20, no. 6, 1319-1336.
  • Murphy, L., Benckendorff, P., Moscardo, G., Pearce, P.L. (2011). Tourist Shopping Villages. Forms and Functions. London: Routledge.
  • Nijssen, E.J., Herk van, H. (2009). Conjoining International Marketing and Relationship Marketing: Exploring Consumer's Cross-Border Service Relationships. Journal of International Marketing, vol. 17, no. 1, 91-115.
  • Raport: Koszty-korzyści wejścia w życie umowy o małym ruchu granicznym z Obwodem Kaliningradzkim FR - wyniki badań ankietowych. Pobrane z: http://eurobalt.org.pl/aktualnosci/207/koszty-korzysci-wejscia-w-zycie-umowy-omalym-ruchu-granicznym-z-obwodem-kaliningradzkim-fr (10.10.2015).
  • Rozporządzenie (WE) nr 1931/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 20 grudnia 2006 r. ustanawiające przepisy dotyczące małego ruchu granicznego na zewnętrznych granicach lądowych państw członkowskich i zmieniające postanowienia Konwencji z Schengen (Dz.U. UE, L405/1).
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1342/2011 z 13 grudnia 2011 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 1931/2006 w odniesieniu do włączenia obwodu kaliningradzkiego i niektórych powiatów polskich do obszaru uznawanego za strefę przygraniczną.
  • Studzińska, D. (2014). Ruch bezwizowy a rozwój turystyki na pograniczu polsko-rosyjskim. Przegląd Geograficzny, vol. 84, nr 4, 525-540.
  • Timothy D.J., Butler, R.W. (1995). Cross-Border Shopping. A North American Perspective. Annals of Tourism Research, vol. 22, no. 1, 16-34.
  • Timothy, D.J. (1995). Political Boundaries and Tourism: Borders as Tourist Attractions. Tourism Management, vol. 16, no. 7, 525-532.
  • Timothy, D.J. (2000). Borderland: An Unlikely Destination? IBRU Boundary and Security Bulletin, vol. 8, no. 1, 57-65.
  • Umowa między Rządem RP a Rządem FR o zasadach małego ruchu granicznego z 22 maja 1992 r. (Moskwa).
  • Umowa między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o zasadach małego ruchu granicznego z 16 lipca 2012 r. (Dz.U. poz. 814).
  • Więckowski, M. (2010). Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Warszawa: IGiPZ PAN.
  • Yeung, R.M.W., Wallace, M.S.Y. (2012). A Profile of the Mainland Chinese Cross-Border Shoppers: Cluster and Discriminant Analysis. Tourism Management Perspectives, vol. 4, 106-112.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171468389

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.