Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Szybki rozwój informatyki sprawił, że stała się ona istotnym elementem procesu podejmowania decyzji, głównie w formie ich wspomagania, znacznie rzadziej ich podejmowania sensu stricto. Istnieje jednak wiele obszarów decyzyjnych, w których tradycyjne (konwencjonalne)2 systemy informatyczne zarządzania (SIZ) nie są wystarczające dla powodzenia ich zastosowań lub zadowalającego poziomu wsparcia niektórych procesów zarządzania, np. zarządzania wiedzą. Jedną z dynamicznie rozwijających się subdyscyplin informatyki zdolną wspierać procesy podejmowania decyzji i rozwiązywania innych problemów zarządzania - w niektórych przypadkach potencjalnie lub już w praktyce - jest sztuczna inteligencja (SI). Od pewnego czasu na gruncie nauk o zarządzaniu uwzględniono rosnącą świadomość roli wiedzy w zarządzaniu organizacjami, co doprowadziło do wyodrębnienia się nurtu badań określanego jako zarządzanie wiedzą (ZW). Wśród różnych ujęć ZW występuje ujęcie procesowe obejmujące m.in. takie procesy, jak: pozyskiwanie (akwizycja) wiedzy, gromadzenie (retencja) wiedzy, dystrybucja (transfer) i dzielenie się wiedzą czy użytkowanie (wykorzystanie wiedzy). Procesy te są ściśle skorelowane z zarządzaniem kapitałem ludzkim, stąd doświadczenia wynikające z wykorzystania technologii sztucznej inteligencji w zarządzaniu wiedzą mogą, zdaniem autorów, zostać wykorzystane w zarządzaniu kapitałem ludzkim w organizacji. Niniejszy rozdział zaczyna się od pogłębienia tego zagadnienia. W jego dalszej części zostały omówione wybrane technologie i metody sztucznej inteligencji, które mogą wspomagać rozwiązanie problemów w obszarze zarządzania organizacją. Przedstawiono krótki przegląd opisanych w literaturze zastosowań tych metod w zarządzaniu kapitałem ludzkim. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
110--130
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
- Bakonyj J. (2006), Metody sztucznej inteligencji w ocenie kapitału intelektualnego [w:] Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, red. R. Knosala, Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole.
- Bozura F.T., Beskese A., Kaharaman C. (2007), Prioritization of Human capital measurement indicators using fuzzy AHP, "Expert Systems with Applications", No. 32(4).
- Bukowska E., Kaczmarek M., Walczak M. (2013), Semantycznie wspomagane wyszukiwanie ekspertów, "Studia Oeconomica Posnaniensia", nr 2.
- Debevoice T. (2007), Business Process Management with Business Rules Approach, Implementing the Service Oriented Architecture, Tipping Point Solutions, Roanoke.
- Edvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
- Gołuchowski J. (2005), Technologie informatyczne w zarządzaniu wiedzą w organizacji, AE, Katowice.
- Graham I. (2006), Business Rules Management and Service Oriented Architecture, Wiley, Chichester.
- Halle B. von (2002), Business Rules Applied - Building Better Systems Using the Business Rules Approach, Wiley, New York.
- Jantan H., Hamdan A.R., Othman Z.A. (2010), Intelligent Techniques for Decision Support System [w:] Human Resource Management in Decision Support Systems, ed. G. Devlin, INTECH, March.
- Jashapara A. (2006), Zarządzanie wiedzą. Zintegrowane podejście, PWE, Warszawa.
- Juang Y.-S., Lin S.-S., Kao H.-P. (2007), An Adaptive Scheduling System with Genetic Algorithms for Arranging Employee Training Programs, "Expert Systems with Applications", No. 33.
- Kempa A. (2006), Metody i narzędzia wspomagające wyszukiwanie ekspertów i ekspertyz [w:] Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, red. L. Drelichowski, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą, Bydgoszcz.
- Kempa A. (2015), Badanie kompletności medycznej bazy wiedzy [w:] Studia i materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, red. W. Bojar, Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Wiedzą, tom 74, Bydgoszcz.
- Kendal S., Creen M. (2007), An Introduction to Knowledge Engineering, Springer, London.
- Koronacki J., Ćwik J. (2015), Statystyczne systemy uczące się. Wydanie drugie, Akademicka Oficyna Wydawnicza EXIT Andrzej Lang.
- Kowalczyk A., Nogalski B. (2007), Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia, Difin, Warszawa.
- Maruszewski M., Kempa A., Michalik K., Zacny B. (2013), Koncepcja bazy wiedzy system ekspertowego dla kardiochirurgii [w:], Technologie informatyczne w administracji publicznej i służbie zdrowia. Zarządzanie cyfrową transformacją organizacji publicznych, red. A. Sobczak, "Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych", nr 29.
- Michalik K. (2012), Inżynieria wiedzy i systemy ekspertowe w zarządzaniu wiedzą i wspomaganiu decyzji biznesowych, "Journal of Management and Finance" , No. 1, Vol. 3.
- Michalik K. (2012), Reguły biznesowe w zarządzaniu wiedzą [w:] Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym'11, red. J. Gołuchowski, A. Frączkiewicz-Wronka, Wydawnictwo UE, Katowice.
- Michalik K. (2014), Systemy ekspertowe we wspomaganiu procesów zarządzania wiedzą w organizacji, Wydawnictwo UE, Katowice.
- Morgan T. (2002), Business Rules and Information Systems: Aligning IT with Business Goals, Addison-Wesley, New York.
- Probst G. et al. (2004), Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Ross R.G., Lam G.S.W. (2011), Business Analysis with Business Rules, Building Business Solutions, Business Rule Solutions LLC.
- Saidi Mehrabad M., Fathian Brojeny M. (2007), The Development of an Expert System for Effective Selection and Appointment of the Jobs Applicants in Human Resource Management, "Computers & Industrial Engineering", No. 53.
- Sokołowska A. (2002), Zarządzanie kapitałem intelektualnym a zarządzanie wiedzą - integracja i dezintegracja [w:] Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Integracja i dezintegracja, red. H. Jagoda, J. Lichtarski, Prace Naukowe AE we Wrocławiu, nr 928, Wydawnictwo AE, Wrocław.
- Sveiby K. (2001), Intellectual Capital and Knowledge Management, http://www.sveiby.com/articles/IntellectualCapital.html (dostęp: wrzesień 2016).
- Tai W.-S., Chen Ch.-T. (2009), A New Evaluation Model for Intellectual Capital Based on Computing with Linguistic Variable, "Expert Systems with Applications", Vol. 36, Iss. 2, Part 2, March.
- Tripathi P., Ranjan J., Pandeya T. (2012), Human Resource Management through AI Approach: An Experimental Study of an Expert System, National Conference on Communication Technologies & its impact on Next Generation Computing CTNGC, Proceedings published by International Journal of Computer Application.
- Veltri S., Mastroleo G., Schaffhausev-Linzatti M. (2014), Measuring Intellectual Capital in the University Sector Using a Fuzzy Logic Expert System, "Knowledge Management Research & Practice", 12.
- Waber B., Pentland A. (2007), Augmented Social Reality, MIT tech Report, October, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.153.863l&rep=rep 1&typ e=pdf (dostęp: wrzesień 2016).
- Zarandi M.H.F., Mohammadhasan N., Bastani S. (2012), A Fuzzy Rule-Based Expert System for Evaluating Intellectual Capital [w:] Advances in Fuzzy Systems Volume, No. 11.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171474156