PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | Języki specjalistyczne w badaniach i praktyce | 181--195
Tytuł artykułu

Perspektywy nauczania specjalistycznego języka angielskiego na uczelniach wyższych na podstawie wyników analizy SWOT Studium Języków Obcych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem pracy jest określenie stanu i perspektyw nauczania języka angielskiego specjalistycznego (ESP) w Studium Języków Obcych Uniwersytetu Warmińsko- Mazurskiego w Olsztynie. W badaniach wsparto się analizą SWOT, wykonaną na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji, kontrolowanych wywiadów z lektorami oraz ankiet przeprowadzonych wśród studentów. Wśród mocnych stron warto podkreślić zaangażowanie lektorów w prowadzenie zajęć ESP oraz motywację studentów. Do słabych stron należą m.in. zbyt liczne grupy na lektoratach, niewielka liczba godzin przeznaczonych na naukę języka obcego oraz niedostatek materiałów dydaktycznych. Szans na dalszy rozwój nauczania ESP można upatrywać w rozwijaniu warsztatów językowych, opracowywaniu specjalistycznych skryptów i innych, także interaktywnych pomocy naukowych. Zagrożeniem może być zła kondycja finansowa polskiej nauki i niedofinansowanie uczelni. Wnioski z analizy SWOT wykazały przewagę mocnych stron nad słabymi oraz szans nad zagrożeniami. Wynik ten sugeruje zasadność dalszego rozwoju nauczania języka angielskiego specjalistycznego. W długookresowej strategii rozwoju należy dążyć do wykorzystania oraz wzmacniania mocnych stron i szans jednostki, jak również minimalizować słabe strony i zagrożenia istniejące w otoczeniu. Podsumowując, wyniki naszej analizy wskazują, że nauczanie języka specjalistycznego na uczelni wyższej powinno być istotnym celem lektoratów(fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • Clardy A.B.: Strengths vs. Strong Position: Rethinking the Naturę ofSWOT Analysis. "Modern Management Science & Engineering" 2013
  • Dudley-Evans T., St John M.: Developments in ESP: A Multi-disciplinary Approach. Cambridge University Press, Cambridge 1998
  • Helms M., Nixon J.: Exploring SWOT Analysis - Where Are We Now? A Review of Academic Research from the Last Decacle. "Journal of Strategy and Management" 2010
  • Hutchinson T., Waters A.: English for Specific Purposes: A Learning-centred Approach, Cambridge University Press, Cambridge 1987
  • Robinson P.: ESP Today: A Practitioner's Guide. Prentice Hall International, Hemel Hempstead 1991
  • Strevens P.: ESP after Twenty Years: A Re-appraisal. W: ESP: State of the Art. Ed. M.L. Tickoo. Seameo-Relc, Anthology Series 21, Singapore 1988
  • Widdowson H.G.: Learning Purpose and Language Use. Oxford University Press, Oxford 1983
  • Wróblewski J.: Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych. W: Dwudziestolecie Akademii Rolniczo-Technicznej w Olsztynie 1950-1975. Red. S. Tarczyński, H. Karnicka, A. Rutkowski. Wydawnictwa AR-T 1975
  • Zarządzenie Ministra Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 lutego 1953 r. w sprawie organizacji praktycznego nauczania języków obcych w szkołach wyższych. M.P. 1953 nr 19 poz. 258.
  • Zarządzenie nr 70/2013 Rektora Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie z dnia 28 sierpnia 2013 r. w sprawie zasad funkcjonowania Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie § 7 punkt 3
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171476093

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.