Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Wyszukiwarki i metawyszukiwarki w pozyskiwaniu informacji - porównanie efektywności
Języki publikacji
Abstrakty
In times of rapid growth of information and knowledge sources, what we are searching for tends to be more and more concealed. Thus, finding crucial information is extremely important from the point of view of many different people, companies and institutions (particularly those, which are related to e-commerce and e-business). With each year, Intelligent Software Agents gain more and more popularity and significance as the right tool to acquire, store and manage the information and knowledge needed for the proper functioning of active units in e-business. From the point of view of management and e-business in particular, the most crucial and important are information agents, which are represented in Internet mainly by search and metasearch engines. (fragment of text)
W artykule tym autor opisał najważniejsze wyszukiwarki i metawyszukiwarki internetowe. Główny nacisk został położony na sprawdzenie efektywności obu rodzajów wyszukiwarek. Na podstawie przeprowadzonego eksperymentu autor podjął próbę wskazania najlepszego sposobu użycia tych narzędzi w wyszukiwaniu informacji. Ponadto autor próbował znaleźć odpowiedź na następujące pytania: które z wyszukiwarek są bardziej efektywne od innych i dlaczego oraz jakie czynniki powinny być wzięte pod uwagę jako argumenty świadczące o .jakości" wyszukiwarek. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Tom
Strony
306--321
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
- Cardoso H.L., A Multi-agent System for Electronic Commerce Including Adaptive Strategic Behaviours, EPIA'99 - Portuguese Conference on Artificial Intelligence, September 1999.
- Ferber J., Multi-Agent Systems: An Introduction to Distributed Artificial Intelligence, Addison-Wesley, London 1999.
- Maes P. et al., Agents That Buy and Sell, http://www.delivery.acm.org/10.1145/300000/295716/p81-maes.pdf, 2003.
- Neuman Ł., Kościów S., Wyszukiwanie informacji z wykorzystaniem sieci Bayesa, [w:] Pozyskiwanie wiedzy z baz danych, red. M. Nycz, M. Owoc, AE, Wrocław 2002.
- Padget J. (et al.) Agent-Mediated Electronic Commerce IV, [w:] Designing Mechanisms and Systems, AAMAS Workshop, Bologna, July 2002.
- Impulse Agents, http://www.media.mit.edu/groups/agents/projects/impulse, 2003.
- Sadeh N. (et al.), Open-Agent Environment for Context-Aware М-Commerce, Agentcities Workshop, Bologna, July 2002.
- Sullivan D., Search Features Chart, http://searchenginewatch.com/facts/article.php/34681_2155981 2001.
- Sullivan D., Specialty Search Engines, http://searchenginevvatch.com/links/article.php/2156351, 2002.
- Sullivan D., Search Engine Size Wars V Erupts, http://blog.searchenginewatch.com/blog/041111-084221 2004.
- W3S, W3 Search Engines, http://cui.unige.ch/meta-index.html, 2004.
- Weiss M., Patterns for e-Commerce Agent Architectures: Using Agents as Delegates, Ottawa, Carleton Univ., 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171481750