PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | nr 6 | 44--50
Tytuł artykułu

Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych jako determinanta rozwoju przedsiębiorstw sektora MSP - wyniki badań

Warianty tytułu
The Influence of ICT Implementation on the Development of Enterprises in the SME Sector - Research Results
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych przez przedsiębiorstwa stanowi obecnie istotną determinantę rozwoju przedsiębiorstw, a konieczność i intensyfikacja działań związanych z wykorzystaniem ICT jest niezbędna w zmiennych warunkach otoczenia oraz podczas działalności firm na rynkach o wysokim poziomie konkurencyjności. Celem opracowania są studia literaturowe oraz zidentyfikowanie zależności pomiędzy zwiększeniem wykorzystaniem ICT w procesie funkcjonowania przedsiębiorstw sektora MSP a ich rozwojem w ciągu ostatnich trzech lat na podstawie empirycznych badań własnych przeprowadzonych wśród polskich przedsiębiorstw z sektora MSP w 2016 roku. (abstrakt oryginalny)
EN
The adoption of information and communication technology has become one of the relevant determinants of enterprises development, and the need for and the intensification of the ICT adoption is essential in changing environmental conditions and when firms operate on highly competitive markets. The main aim of the paper is to develop literature studies and identify the correlations between the increase of the ICT adoption in the process of SMEs functioning and their development over the last 3 years based on own, empirical research conducted in Polish enterprises from the SME sector in 2016 in Poland. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
44--50
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • [1] Bayo-Moriones A., Bilion M" Lera-Lopez F. (2013), Perceived Performance Effects of ICT in Manufacturing SMEs, "Industrial Management & Data Systems", Vol. 113, No. 1, pp. 117-135.
  • [2] Betakova J., Dvorsky J., Haviernikova K. (2014), Social Capital and Safety Perception as Aspect of Improving Regional Competitiveness of Territory, [in:] Y. Zhang (ed.) 2nd International Conference on Management Innovation and Business Innovation (ICMIBI 2014), Book Series: Lecture Notes in Management Science, Vol. 44, pp. 68-73.
  • [3] Burinskiene A., Pipiriene V. (2013), Adoption of Information Systems by Trade and Manufacturing Enterprises, "European Integration Studies", Iss. 7, pp. 168-176.
  • [4] Cardona M" Kretschmer Т., Strobel Т. (2013), ICT and Productivity: Conclusions from the Empirical Literature, "Information Economics and Policy", Vol. 25, Iss. 3, pp. 109-125.
  • [5] Consoli D. (2012), Literature Analysis on Determinant Factors and the Impact of ICT in SMEs, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", Vol. 62, pp. 93-97.
  • [6] Diaz-Chao Ä., Sainz-Gonzälez J., Torrent-Sellens J. (2015), ICT, Innovation, and Firm Productivity: New Evidence from Small Local Firms, "Journal of Business Research", Vol. 68, pp. 1439-1444.
  • [7] Gallego J.M., Gutierrez L.H., Lee S.H. (2014), A Firm-level Analysis of ICT Adoption in an Emerging Economy: Evidence from the Colombian Manufacturing Industries, "Industrial and Corporate Change", Vol. 24, Iss. 1, pp. 191-221.
  • [8] Huśek M. (2015), Effective Usage of Implementing ICT in Small - and Mediumsized Enterprises, "Studia Commercialia Bratislavensia", Vol. 8(32), pp. 546-558.
  • [9] Kossa'i M., Piget P. (2014), Adoption of Information and Communication Technology and Firm Profitability: Empirical Evidence from Tunisian SMEs, "Journal of High Technology Management Research", Vol. 25, pp. 9-20.
  • [10] Lawson R., Alcock C., Cooper J., Burgess L. (2003), Factors Affecting the Adoption of Electronic Commerce Technologies by SMEs: An Australian Study, "Journal of Small Business and Enterprise Development", Vol. 10(3), pp. 265-276.
  • [11] Nduati L.N., Ombui K" Kagiri A. (2015), Factors Affecting ICT Adoption in Small and Medium Enterprises in Thika Town, Kenya, "European Journals of Business Management", Vol. 2, Iss. 3, pp. 395-414.
  • [12] Negrusa A.L., Gicä Oana A. (2010), ICT Adoption - A Necessity for Romanian SMEs, "Annals of the University of Oradea", Economic Science Series, Vol. 19, No. 2, pp. 425-430.
  • [13] Perez M.A.H., O'Kean J.M.A., Lopez J.R. (2016), Labor Demand and ICT Adoption in Spain, "Telecommunications Policy",Vol. 40, No. 5, pp. 450-470.
  • [14] Peterson R., Balasubramanian S., Bronnenberg В. (1997), Exploring the Implications of the Internet for Consumer Marketing, "Journal of the Academy of Marketing Science", Vol. 25, Iss. 4, pp. 329-346.
  • [15] Setiowati R" Hartoyo H" Daryanto H.K., Arilin В. (2015), The Effects of ICT Adoption on Marketing Capabilities and Business Performance of Indonesian SMEs in the Fashion Industry, "Journal of Business & Retail Management Research", Vol. 10, No. 1, pp. 100-115.
  • [16] Spanos Y.E., Prastacos G.P., Poulymenakou A. (2002), The Relationship between Information and Communication Technologies Adoption and Management, "Information 8c Management", Vol. 39, Iss. 8, pp. 659-675.
  • [17] Stockdale R" Standing C. (2006), A Classification Model to Support SME Ecommerce Adoption Initiatives, "Journal of Small Business and Enterprise Development", Vol. 13, No. 3, pp. 381-394.
  • [18] Tan K.S., Chong C.S., Lin В., Eze U.C. (2009), Internet-based ICT adoption: Demographic versus benefits, barriers, and adoption intention, "Journal of Enterprise Information Management", Vol. 23, No. 1, pp. 27-55.
  • [19] Tarute A., Gatautis R. (2014), ICT impact on SMEs performance, "Procedia - Social and Behavioral Sciences", Vol. 110, pp. 1218-1225.
  • [20] Ziółkowska В. (2013), Zarządzanie procesami tworzenia wartości w przedsiębiorstwie. Perspektywa wirtualizacji, Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej, Częstochowa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171484326

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.